خاستگاه تصاویر اجتماعی – سیاسی در شعر صائب تبریزی
الموضوعات :ایرج مهرکی 1 , منصوره بصیرپور 2
1 - عضو هیآت علمی دانشگاه آزاد کرج
2 - مدرس مدعو دانشگاه آزاد واحد کرج
الکلمات المفتاحية: سبک هندی, تصاویر شعری, خاستگاه تصاویر اجتماعی, خاستگاه تصاویر سیاسی,
ملخص المقالة :
تصاویر شعری در زمینۀ عناصر اجتماعی – سیاسی از جمله تصاویری است که در دورههای مختلف رنگ و جلوه-ای متفاوت داشتهاست. مقالۀ حاضر از جایگاه تصاویر اجتماعی –سیاسی که بسامد بالایی در شعر صائب دارد، سخن میگوید؛ تصاویری که حاصل خیال دورپرداز صائب، حول عنصری واحد است که از این طریق تجربههای ذهنی و حسی خویش را به تصویر میکشد. شاعر در دورهای از ادب فارسی قرار دارد که برای دست یافتن به معنی و مضمونهای بدیع و بیگانه به ناچار نیازمند داشتن گسترۀ وسیعی از واژگان است؛ بنابراین هر عنصر و واقعهای را دست مایۀ کار و هنر خویش قرار میدهد. از آنجایی که ارتباط مستقیمی با حکومت و دربار داشته، تأثیری پذیری او از شرایط حاکم دور از انتظار نخواهد بود؛ او از نزدیک به طور ملموس و عینی با امور و وقایع اجتماعی – سیاسی در ارتباط است، او این تجربههای حسی را با تجربههای ذهنی خویش میآمیزد و تداعیهای دور و نزدیک را شکل می-دهد. و به این ترتیب مسئلۀ تأثیر و تأثر پذیری از جامعه و شرایط حاکم بر آن، در شعر او امری کاملاً طبیعی خواهد بود.