طراحی مدل اعتماد عمومی(مورد مطالعه: سازمانهای دولتی ایران)
الموضوعات :منصوره مرادی حقیقی 1 , کرم الله دانشفرد 2 , ناصر میرسپاسی 3
1 - گروه مدیریت عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
2 - گروه مدیریت عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران، نویسنده مسؤل
3 - گروه مدیریت عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: واژه های کلیدی: پاسخگویی, اعتماد عمومی و اعتماد سیاسی,
ملخص المقالة :
دراین پژوهش با استفاده از مدل ارایه شده مبتنی بر مبانی نظری، تاثیر پاسخگویی را بر اعتماد عمومی و اعتماد سیاسی مورد مطالعه و ارزیابی قرار می دهیم. روش پژوهش مبتنی براستراتژی پیمایش است که برای گردآوری اطلاعات آن از ابزار پرسشنامه و جهت بررسی و تحلیل فرضیات آن از نرم افزارهای آماری SPSS و LISREL استفاده شده است. معلمین ،دبیران و کارکنان آموزش و پرورش در شهر تهران و کارکنان ستادی شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران جامعه آماری این پژوهش را تشکیل می دهند که نمونه آماری از میان جامعه آماری فوق انتخاب و پرسشنامه نهایی درمیان آن توزیع گردیده است. یافته های نهایی پژوهش وجود رابطه معنادار میان یک مدل سه وجهی ادراک عمومی از سطح پاسخگویی سازمان های دولتی ،سطح اعتماد عمومی به سازمانهای دولتی وسطح اعتماد سیاسی به دولت را تایید می کنند. تداوم این دست بررسی ها ونیز انجام مطالعات تکمیلی در این زمینه می تواند بستری برای توجه بیشتر دولت به مقوله پاسخگویی ،اعتماد عمومی و اعتمادسیاسی می باشد.