مقایسه شاخص های رهبری پژوهشی در فرآیند راهنمایی پایان نامه ها در دانشگاه های منتخب دانشگاه آزاد اسلامی
الموضوعات :شبنم پژوهش 1 , فاطمه پرسته قمبوانی 2 , مژگان عبدالهی 3 , امیر حسین محمد داودی 4
1 - دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
2 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
3 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
4 - دانشیار گروه مدیریت آموزشی، واحد ساوه، دانشگاه آزاد اسلامی،ساوه، ایران.
الکلمات المفتاحية: سبک رهبری, پایان نامه, رهبری پژوهشی, توسعه پژوهش,
ملخص المقالة :
این پژوهش با هدف مقایسه شاخص های رهبری پژوهشی در فرآیند راهنمایی پایان نامه ها در دانشگاه های منتخب دانشگاه آزاد اسلامی انجام شده است .ازنظر هدف کاربردی و از لحاظ روش پژوهش آمیخته (کیفی و کمی) انجامشده است. درواقع درروش فرا تحلیل،جامعه آماری در بخش کیفی، مقالات منتشره در خصوص موضوع موردبحث بود که ابتدا 160 مقاله در این زمینه جستجو و دستهبندی شد. پس از بررسی، 50 مقاله داخلی و خارجی بین سالهای 1391 تا 1399 (2012 تا 2020) با بهرهگیری از ابزار فیشبرداری موردمطالعه محتوایی قرار گرفت،سپس مؤلفههای مرتبط با هر یک از ابعاد دستهبندی شد. جامعه آماری بخش کمی 35 نفر از اعضاء هیئتعلمی دانشگاهها میباشند که ملاک خبرگی ، تجربه حداقل راهنمایی 10 رساله دانشگاهی بود، پرسشنامهای با 69 سؤال تنظیم و از طریق تکنیک دلفی در اختیار خبرگان قرار گرفت. پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 78/0 درصد و روایی محتوی زیر نظر کمیته علمی تأیید شد، در مرحله بعد پرسشنامه طراحی شده برای جامعه آماری دانشگاه برتر دانشگاه آزاد اسلامی با و 5200 نف رعضو هیات علمی ارسال شد که بر اساس فرمول کوکران 350 نفر بود. با استفاده از آزمون ضریب هماهنگی کندال و با بهکارگیری نرمافزار spss پردازش صورت گرفت. با استفاده از آمون آزمون تحلیل واریانس(ANOVA) داده هاپردازش شد. یافته ها نشان داد تفاوت معنا داری در مقایسه رهبری پژوهشی بین دانشگاه ها وجود دارد
_||_