طراحی و اعتبار سنجی مدل ویژگی آموزش منابع انسانی در افزایش تعهد سازمانی در سازمان های دولتی
الموضوعات :سیدعلیرضا میرجعفری 1 , عبدالخالق غلامی 2 , کرمالله دانشفرد 3
1 - گروه آموزشی مدیریت ، واحد قشم، دانشگاه آزاد اسلامی ،قشم،ایران
2 - مدیریت،علوم انسانی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج،یاسوج ،ایران
3 - گروه مدیریت،علوم انسانی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات،تهران،ایران
الکلمات المفتاحية: آموزش منابع انسانی, تعهدسازمانی, ادارات دولتی ایران,
ملخص المقالة :
از آنجا که توسعه آموزش، درسالهای اخیربه عنوان یکی ازاستراتژ یهای سازمانها تبدیل شده است و یک مزیت رقابتی محسوب میشود. با کنار رفتن استخدا م های مادام العمر، و شکل گرفتن استخدام های قراردادی شکاف بین مهارت ها و توانایی های که افراددر زمان استخدام دارا هستند، با مهارت ها و توانایی های که با توجه به تغییرات مداوم، باید داشته باشند بیشتر نمایان می شود، به همین دلیل نیاز به آموزش و توسعه ی افراد و هماهنگ شدن آن ها با توجه به نیازهای سازمان ضرورت می یابد . تعهد سازمانی از آن جهت که یکی از مولفه های کلیدی در اثربخشی و بهره وری سازمانی است، موضوع متداول پژوهش های سازمانی در طول دهه های مختلف بوده است . محقق در ای ن مطالعه قصد دارد به ارائه و اعتبارسنجی مدل ویژگی آموزش منابع انسان ی در افز ایش تعهد سازمانی در سازمانهای دولتی بپردازد. این پژوهش از نوع کمی است و از نظر هدف،کاربردی می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل کارکنان سازمان های دولتی شهر تهران می باشد که به با استفاده از فرمول تعداد 217 نفر بعنوان نمونه انتخاب شدن د. تجریه و تحلیل اطلاعات پژوهش حاضر با کمک تحلیل عاملی تاییدی انجام شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد که آموزش اولیه، آموزش فراگیر، آموزش مداوم، آموزش ضمن خدمت و آموزش توسعه ای در افزایش تعهد سازمانی در سازمان های دولتی اثر مثبت و معناداری دارد .