آموزش و نهادهای آموزشی آل زیار و انعکاس آن در قابوسنامه
الموضوعات : فصلنامه تاریخابوالفضل فضلی 1 , محمد سپهری 2
1 - دانشجوی دکتری تاریخ و تمدن ملل اسلامی، واحد تهران مرکزی ،دانشگاه آزاد اسلامی ،تهران
2 - استاد گروه تاریخ ، واحد تهران مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ، ایران
الکلمات المفتاحية: آموزش, ایران, نهادهای آموزشی, قابوسنامه, آل زیار,
ملخص المقالة :
چکیدهتاریخ و تمدن ایران دارای بنیادها و زیرساختهای مستحکم علمی و فرهنگی است. آموزش و مراکز علمی به جهت فراهمآوردن زمینه رشد علم و فرهنگ و تربیت دانشاندوزان همواره از جایگاه بالایی برخوردار بوده و یکی از دستاوردهای مهم فرهنگ و تمدن محسوب میشدند. هدف این پژوهش بررسی آموزش و نهادهای آموزشی سلسله آلزیار و نیز انعکاس این آموزشها در کتاب قابوسنامه عنصرالمعالی با روش پژوهش توصیفی تحلیلی و گردآوری اطلاعات کتابخانهای میباشد. مساجد، مکاتب، خانههای دانشمندان، مهمترین مراکز علمی و آموزشی در این دوره بوده و در سرزمینهای تحت حاکمیت آلزیار بحث آموزش مورد توجه بیشتر حاکمان این سلسله بوده است جایگاه اندیشمندان در دربار حاکمان آلزیار رفیع و مورد احترام بودهاند و کتاب قابوسنامه نیز بستر مناسبی برای طرح تفکرات و راهکارهای تعلیم و تربیت در جامعه بوده و عنصرالمعالی با استفاده از ابزار داستان، تمثیل، حکایت و روشهای مختلف آموزشی در تدوین قابوسنامه استفاده نموده است.
_||_