تحلیل رفتار کاربردی پذیرش بانکداری الکترونیک
الموضوعات :محدثه محمدیون 1 , روح اله سمیعی 2 , سامره شجاعی 3 , عبدالعزیز پقه 4
1 - گروه مدیریت، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران
2 - گروه مدیریت، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران
3 - گروه مدیریت، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتل، ایران
4 - گروه مدیریت، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران
الکلمات المفتاحية: تحلیلرفتارکاربردی, همبست پذیرش, بانکداریالکترونیک,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر تحلیل رفتار پذیرش بانکداری الکترونیک است. با اتخاذ رویکرد کیفی، مصاحبههای عمیق و نیمه ساختاریافته در محیط واقعی(بانک) و نیز از طریق تماس تلفنی با 38 نفر از مشتریان و استفادهکنندگان از بانکداری الکترونیک بانک کشاورزی استان گلستان که با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند، طراحی و اجرا شد و برای اطمینان از تکراری شدن پاسخها، مصاحبهها تا نفر55ام ادامه یافت. در این پژوهش، تحلیل و تفسیر دادهها، تحت سلطهی روش تحلیل رفتارکاربردی و با استفاده از طرح مشاهدهی مشارکتکنندگان از طریق 3 گام مشاهده، ارزیابی ریشه و پیامدهای رفتار فرد، و اصلاح این رفتارها و محیط اطراف به انجام رسید. یافتههای حاصل از مصاحبهها در ترکیب با ذخیرهی دانشی و تجربی پژوهشگران حاکی از آن است که همبستپذیرش بانکداری الکترونیک از طریق تعاملات همزمان و درهمتنیدهی اجزای همبست یعنی، فضاییادگیرنده، ارتباطات همدلانه، نوآوری و پاسخگویی در حفظ یا ارتقا ضریب نفوذ بانکداری الکترونیک در بین استفادهکنندگان مشارکت موثری خواهد داشت. در نتیجه، کنشگران کلیدی قادر به نفوذ در ساختارهای موجود برای گرفتن عملکردهای بهتر میشوند.