طراحی یک مدل دینامیک برای صنعت گردشگری در ایران با استفاده از رویکرد پویایی شناسی سیستم برای افق ایران 1404
الموضوعات :علی حسین صمدی 1 , علی نقی مصلح شیرازی 2 , آناهیتا روحی 3
1 - استادیار دانشگاه شیراز
2 - دانشیار دانشگاه شیراز
3 - کارشناسی ارشد دانشگاه شیراز
الکلمات المفتاحية: تفکرسیستمی, پویایی شناسی سیستم, گردشگری خارجی ایران, سندچشمانداز 1404,
ملخص المقالة :
در این مطالعه یک مدل دینامیکی برای گردشگری ایران طراحی و با شبیهسازی آن طی سالهای1404-1386 به پیشبینی وضعیت این صنعت درآینده و بررسی شرایط لازم برای دستیابی به اهداف آن در سال1404پرداختهایم. نتایج حاصل از شبیهسازی مدل پایه با استفاده از نرمافزارVensim نشان میدهد که با ادامه ی وضعیت کنونی، در سال 1404 شاهد ورود حدود پنجونیم میلیون گردشگر خواهیم بود؛ این درحالی است که ورود بیست میلیون گردشگر خارجی یکی از اهداف صنعت گردشگری در آن سال است. بنابراین، به منظور بررسی شرایط لازم جهت دستیابی به این هدف، پیشنوشتههای متفاوتی طراحی و شبیهسازی شده است. نتایج حاصل از شبیهسازی پیشنوشتههای مختلف نشان میدهد که لازم است برای رسیدن به این هدف علاوه بر هماهنگی در عملکرد زیرسیستم هابه طور همزمان، تلاشهایی در زمینهی بهبود اثرگذاری تبلیغات بر جذب گردشگران، آموزش هرچه سریعتر کارکنان این صنعت و افزایش ظرفیتهای موجود صورت گیرد.
منابع
-ابراهیمی عبدالحمید،قادری، اسماعیل، قائدرحمتی صفرو اکبری، رضا (1389). بررسی تاثیر تبلیغات بر جذب گردشگران، نمونه: گردشگران بینالمللی شهر اصفهان. مجلهی جغرافیا و توسعه، شماره 17: 139-156.
- رجائیان، محمد مهدی (1388). شبیهسازی سیستم های پویا با نرم افزار ونسیم. چاپ اول. مشهد: مرکز نشر فرایاز، مشهد.
- روحی، آناهیتا(1390). ارایه ی یک مدل دینامیک برای صنعت گردشگری در ایران: نگرش سیستمی، پایان نامه ی کارشناسی ارشد، بخش اقتصاد دانشگاه شیراز.
- سوشیل، داگلاس (1387). پویاییهای سیستم: رویکردی کاربردی برای مسایل مدیریتی. ترجمهی ابراهیم تیموری ، علیرضا نورعلی و نریمان ولی زاده. تهران: انتشارات دانشگاه علم و صنعت، تهران.
- صمدی،علی حسین (1382). نگرش سیستمی بر موانع سرمایه گذاری در استان فارس ، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز.
- صمدی ، علی حسین(1383) ، ارزیابی میزان اشتغال زائی جذب توریست بر اساس جدول داده – ستاده منطقه ای (مطالعه موردی استان فارس) ، فصلنامه پژوهشهای اقتصادی ، شماره 11و12 ،بهار و تابستان .
- صمدی، علی حسین (1384). بررسی میزان اشتغال زائی و بهینه سازی سیاست های حمایتی جذب توریست : مطالعه موردی استان فارس ، سازمان مدیریت و برنامه ریزی فارس، شیراز.
- ضیایی، محمود (1382). وضعیت نیروی انسانی و آموزش در بخش گردشگری(با تاکید بر استان تهران)، فصلنامه مطالعات جهانگردی، شماره 60، ص19- 37.
- پور معصومی، سعید،شتاب بوشهری، سید نادر، ارباب شیرانی،بهروز، ومشایخی، علینقی(1389).یک مدل دینامیک سیستم برای تجزیه و تحلیل سیستم اقتصاد ـ انرژی ایران،مجله ی مهندسی صنایع و مدیریت شریف، دوره ی-26-1،شماره ی 2: 71-87.
-Beerli, A., Martin, J. (2004). Factors Influencing Destination Image.” Annals of Tourism Research. 31( 3): 657-681.
-Chi, C. and Qu, H. (2008). Examining the structural relationships of destination image, tourist satisfaction and destination loyalty: An integrated approach. Tourism Management. 29: 624-636.
-Edgell, D., Allen, M., Smith, G. and Swanson, J. (2008). Tourism Policy and Planning. London: Butterworth-Heinemann.
-Getz, D. (1983). Capacity to obserb Tourism: Concept and Implications for Strategic planning. Annals of Tourism Research. 10: 239-263.
-Ghoucri, N. and Goldsmith, D. (2007). Using system dynamics to model and better understand state stability, MIT sloan school working paper., 4661-07.
-Jambekar, A. B. and Brokaw, A. J. (1989). A Tourism system dynamics model. An International Journal of Policy Modeling., 2:1-11