بررسی ارتباط عملکرد صنایع با سطح تمرکز و نوآوری بخش صنعت ایران با استفاده از مدلهای رگرسیونی PVAR
الموضوعات :رضا یوسفی حاجی آباد 1 , فرهاد خداداد کاشی 2
1 - استادیار اقتصاد دانشگاه پیام نور
2 - دانشیار اقتصاد دانشگاه پیام نور
الکلمات المفتاحية: سودآوری, تمرکز, صنایع کارخانهای, الگوی PVAR, تبدیل هلمرت,
ملخص المقالة :
هدف این مقاله، بررسیارتباط عملکرد صنایع کارخانهای با سطح تمرکز بازار و نوآوری در بخش صنعت ایران است. برای این منظور دادههای فصلی صنایعکارخانهای ایران، بر اساس طبقهبندی استاندارد بینالمللی فعالیتهای صنعتی (ISIC)،[1] جمعآوری و با استفاده از الگوی خود رگرسیون برداری با دادههای ترکیبی یا پنلدیتا (PVAR)،[2] ارتباط میان عملکرد رشته فعالیتهای مختلف صنعتی با سطح تمرکز بازار و نوآوری، طی سالهای 1386-1375 مورد ارزیابی قرار گرفته است. در مجموع نتایج نشان میدهد که عملکرد بخش صنعت اثرات معنادار و پایداری بر سطح تمرکز بازار داشته است. بررسی سهم شوکهای وارده از سوی عناصر بازاری در تغییرات تمرکز بازار نشان میدهد رفتار نوآورانه و سودآوری، حجم قابل توجهی از تغییرات سطح تمرکز بازار را در بلندمدت توضیح میدهند. همچنین، سودآوری تاثیرات پایداری را از دیگر عناصر بازاری پذیرفته است. علاوه بر این، در بلندمدت سودآوری نسبت به تمرکز بازار سهم بیشتری در توضیح نوسانات رفتار نوآورانه بخش صنعت داشته دارد. بر این اساس، در بلندمدت عنصر عملکرد، بیشترین سهم را در توضیح تغییرات عناصر رفتاری و ساختاری بازار دارد. [1] International Standard Industrial Classification [2] Panel Vector Auto Regression
منابع
- خداداد کاشی، فرهاد(1385). ساختار و عملکرد بازار: نظریه و کاربرد آن در بخش صنعت ایران. موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی، تهران.
- شهنازی، روحالله، ذبیحی دان، محمد سعید(1392). شناسای ارتباط عناصر بازار در صنایع کارخانهای ایران. فصلنامه تحقیقات مدلسازی اقتصادی. 3(12): 153-174.
- صدرایی، احمد، نعمتی، سعیده(1390). بررسی رابطه میان ساختار بازار و سودآوری در صنایع کارخانهای ایران. فصلنامه تحقیقات اقتصادی. 47(97): 67-83.
- فلاحی، فیروز، دهقان، علی(1389). ارزیابی درجهی تاثیر تمرکز و هزینه تبلیغات بر سودآوری در بخش صنعت ایران. فصلنامه پژوهشهای اقتصاد ایران، 45(1): 49-66.
- نوفرستی، محمد(1378). ریشه واحد و همجمعی در اقتصاد سنجی. انتشارات رسا، تهران.
- یوسفیحاجیآباد، رضا(1391). بررسی اثرات ساختار بازار بر نواوری و تحقیق و توسعه در صنایع کارخانهای ایران. رساله دوره دکترای علوم اقتصادی. دانشگاه پیام نور.
- Arellano, M.,&Bover, O.(1995(.Another look at the instrumental variable estimation of error-components models.Journal of Econometrics. 68(2): 12-36.
- Bain, J.(1959).Economic of Scale, Concetration and Condition of entry in Twenty Manufacturing Industries, American economic Review. 96(2):15-39.
- Hashmi, A.,&Biesebroeck, J. (2010). Market structure and innovation: A dynamic analysis of the global automobile industry. Department of Economics, University of Toronto and NBER.
- Kyung So,Im.,&HashemPesaran, M.,&Shin,Y. (2003).Testing for unit roots in heterogeneous panels.Journal of Econometrics, 115(1): 53-74.
- Joshi, A.,&Hanssens, D.(2008). Advertising spending, competition and stock return. Journal of Business Research, 50(4): 51-67.
- Lanain, R., & Martin, S.(1986). Testing the Schumpeterian model and innovationactivities.Federalreserve bank of Philadelphia.
- Love, I., & L, Ziccino. (2006). financial development and dynamic investment behavior: Evidence from Panel VAR. The Quarterly Review of Economics and Finance, 46(3):190-210.
- Mason, H., & Meehan, J.(1939). Price and production Policies of Large Scale Enterprise, American economic Review. 16(4):101.
- Lutkepohl, H. (2005). New Introduction to multiple time series analysis.Springer Press.
- Nilsen, A, Raknerud, A.,&Skjerpen, T.(2011). Using the Helmert Transformation to reduce dimensionality in a mixed model: Application to a wage equation with worker and firm heterogeneity. Theinstitute for the study of labor (IZA).Deutschland.
- Pesaran, M. H.,&Smith,R, (1995).Estimating long‐run relationships from GMM and QMLE.Journal of Econometrics, 105(2):55-70.
پیوست تحقیق
نمودار 1. توابع عکسالعمل آنی متغیرهای ساختاری، رفتاری و عملکردی بازار در صنایع کارخانهای ایران