تاثیر برنامههای تشویقی و کمکهای صادراتی بر تجارت محصولات کشاورزی
الموضوعات :حسن عظیمی 1 , محمود یحیی زاده فر 2
1 - دانشجوی دکتری علوم اقتصادی دانشگاه تاجیکستان
2 - استادیار دانشگاه مازندران
الکلمات المفتاحية: برنامههای تشویقی, کمکهای صادراتی, الگوی تجارت, صادرات محصولات کشاورزی,
ملخص المقالة :
مقالهی حاضر به بررسی تاثیر برنامههای تشویقی صادرات بر تجارت محصولات کشاورزی پرداخته است. در این راستا محصولات کشاورزی به سه دسته با نسبتهای گوناگون جوایز صادراتی طبقهبندی و اثر جوایز صادراتی بر الگوی صادرات محصولات یاد شده طی پنج سال (1376-1389) مورد بررسی قرار گرفته است. در این بررسی، محصولات 24 گانهی بخش کشاورزی به سه گروه تقسیم شدند. گروه نخست شامل محصولات و زمانی بود که جایزه پرداخت نمیشد. گروه دوم یارانه 5/1 درصد و کمتر و در نهایت گروه سوم بیش از 5/1 درصد یارانه دریافت میکردهاند. نتیجهی تجزیه و تحلیل واریانس چند گانه نشان داد که بین گروه اول و دوم تفاوت معناداری وجود ندارد، اما بین گروه سوم با گروه اول و دوم از نظر آماری اختلاف معناداری وجود دارد. به بیان دیگر، برای تاثیرگذاری جوایز و تشویقهای صادراتی لازم است مقدار جوایز از یک حد آستانه بالاتر باشد.
منابع
- اعلمی، محمدتقی (1384) .جوایز و کمکهای صادراتی. نشر قانون، تهران.ج
- بخشوده، محمد (1384). اصول اقتصاد تولید محصولات کشاورزی. مجلهاقتصاد کشاورزیو توسعه، 3(3): 173-172.
-زارع، شهرام (1386). بررسی اقتصادی تولید و بازاریابی محصولات کشاورزی دراستان فارس. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکدهی کشاورزی، دانشگاه شیراز.
– گیلان پور، امید، اسماعیلی، عبدالکریم (1387) . تجارت بین الملل محصولات کشاورزی، مؤسسهی پژوهشهایاقتصادکشاورزی، برنامهریزی و توسعه، تهران: 195- 198.
- Adhikari, M., & Paudel, B. N. (2003). Measuring the impact of us export promotion progam for wheat in selected importing regions, selected paper prepared for presentation at the southern agricultural Economics Association Annual Meeting. Alabama, USA, 9(2): 114-125.
- Reed, M., R. (2001). International trade in agricultural products. Prentice Hall, New Jersey. Journal of Agricultural and Resource Economics, 12(1): 93-98. - Gaisford, J. D., & Kerr, W. A. (2007). Deadlock in Geneva: The battle over expotr subsidies in agriculture. International Economic Journal, 17(3):1-17 .
–Gunjal .K R. (2001) .the Effects of Trade Promotion on Canadian Agricultural Expotrs. Northeastern Journal of Agricultural and Resource Economics, 14:183-192.
– Lueth, E., & Arranz, M. R. (2007). A gravity model of workers remittances. international monetary fund Working Paper . Working Paper, No : Wo/07/22.
- Mah, J. S. (2006). The effect of export insurance subsidy on export supply. The experience of Japan . Journal of Asian Economics, 17(4):646- 652. - Wang, Y. (2005). An examination of US Rice Export Promotion Programs. A thesis submitted to graduate faculty of the Louisiana Stete University and agricultural and mechanical college in partial fulfillment of the requir- ments for the degree of master science, 9(3):82 – 89. - Zia, BH. (2006). Export incentives, financial constraints and the misallocation of credit: micro- level evidence from subsidized export loans. Mitt economics job market paper, 11: 142 – 148.