مدیریت سود، استراتژی کسبوکار و ریسک ورشکستگی
الموضوعات : فصلنامه تحلیل بازار سرمایهمهدی فیل سرائی 1 , محمدرضا شورورزی 2 , مهدی زنگنه 3
1 - استادیار گروه حسابداری،موسسه آموزش عالی حکیم طوس،مشهد،ایران
2 - دانشیار گروه حسابداری،دانشگاه آزاد اسلامی ،نیشابور،ایران
3 - دانش آموخته کارشناسی ارشد حسابداری،موسسه آموزش عالی حکیم طوس، مشهد، ایران
الکلمات المفتاحية: مدیریت سود, استراتژی کسب و کار, استراتژی رهبری هزینه, ریسک ورشکستگی, استراتژی تمایز محصول,
ملخص المقالة :
حاکم شدن وضعیت رقابتی بر بازارهای مالی بسیاری از شرکتها را با احتمال ریسک ورشکستگی مواجه کرده و از گردونه رقابت خارج میشوند. این امر میتواند موجب نگرانی صاحبان سرمایه شود. از ریسک ورشکستگی به عنوان یک حقیقت مهم در چرخه عمر واحدهای تجاری مدرن یاد میشود که میتواند منجر به تحمل هزینههای اقتصادی و اجتماعی سنگین به سهامداران، اعتباردهندگان، مدیران، کارکنان و در مجموع به کل اقتصاد خواهد شد. مسئله اصلی در اینجا شناسایی عواملی است که میتوان از طریق آنها احتمال ریسک ورشکستگی شرکت در آینده نزدیک را پیش بینی کرد. این پژوهش با طرح این سؤال و مسئله صورت خواهد پذیرفت که آیا مدیریت سود تعهدی و نوع استراتژی تجاری شرکت میتواند به سهامداران و مدیران در پیشبینی ریسک ورشکستگی شرکت کمک کند؟ هدف اصلی این پژوهش، بررسی تأثیر استراتژی تجاری بر مدیریت سود و ریسک ورشکستگی در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران میباشد. جامعه آماری پژوهش حاضر پس از اعمال برخی از محدودیتهای موجود در این تحقیق، متشکل از 140 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در طی سالهای 1392 تا 1398 میباشد. برای آزمون فرضیههای پژوهش از مدل رگرسیون خطی چندگانه استفاده گردیده است. نتایج حاصل از پژوهش حاکی از این است که مدیریت سود بر ریسک ورشکستگی تاثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین نتایج پژوهش نشان داد که استراتژی رهبری هزینه بر ریسک ورشکستگی اثر منفی و معناداری دارد. علاوه بر این، نتایج پژوهش نشان داد که استراتژی تمایز محصولبر ریسک ورشکستگی اثر منفی و معناداری دارد.
_||_