بررسی تاثیر شهرت شرکت بر هزینه سرمایه شرکت های پذیرفته شده بورس اوراق بهادار تهران
الموضوعات : فصلنامه تحلیل بازار سرمایه
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد گروه حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب، بناب، ایران
2 - استادیار گروه حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب، بناب، ایران
الکلمات المفتاحية: شهرت شرکت, بورس اوراق بهادار تهران, هزینه سرمایه حقوق صاحبان سهام,
ملخص المقالة :
نظریههای اقتصادی پیش بینی می کنند که شهرت، نقش مهمی را در تعیین رفتار ایفا می کند و همچنین شهرت براعمال متخصصان شرکتهای تجاری از جمله حسابرسان و تحلیلگران مالی و برتامین مالی از طریق سهام اثر می گذارد. یعنی شرکت های مشهورتر از هزینه سرمایه کمتری برخوردارند چون شهرت بالا حاکی از کیفیت بهتر شرکت، انتقال مناسب شایستگی ها وانجام کسب وکار مطابق با منافع سهامداران است. از این رو، هدف از پژوهش حاضر، بررسی تاثیر شهرت شرکت بر هزینه سرمایه در شرکت های پذیرفته شده بورس اوراق بهادار تهران است. جامعه آماری این پژوهش را شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران شکل داده است و نمونه ای شامل 114 شرکت فعال در صنایع مختلف به روش غربالگری(حذف سیستماتیک) طی دوره زمانی بین سالهای ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۸ انتخاب گردید. برای آزمون فرضیههای پژوهش از روش رگرسیون چندگانه و با استفاده از نرم افزار Eviews نسخه نهم استفاده شده است. یافتهها نشان دادند که شهرت شرکت بر هزینه سرمایه تاثیر معنادار و معکوسی دارد. بدین معنی که هرچه شهرت شرکت کاهش یابد نیاز شرکت به تامین مالی برای استقراض و تامین مالی حقوق صاحبان سهام بیشتر می شود.
_||_