بررسی رابطه ریسک، انعطافپذیری مالی و نقش رقابت بازار محصول در شرکت های بورس اوراق بهادار تهران
الموضوعات : فصلنامه تحلیل بازار سرمایهاحمد خدامی پور 1 , حدیث جوانمرد 2
1 - گروه حسابداری دانشکاه شهید باهنر کرمان
2 - دانشجو
الکلمات المفتاحية: رقابت بازار محصول, ریسک, ریسک بازار, انعطافپذیری مالی,
ملخص المقالة :
این تصور وجود دارد که انعطافپذیری مالی در توسعه تصمیمات مالی شرکت در بازار بسیار مهم است. انعطافپذیری مالی توسط محققین به عنوان یکی از اجزای مهم تصمیمات شرکت لحاظ شده است، همچنین دیدگاه مدیران شرکت به ریسک باید نقش کلیدی در تعیین تصمیمات شرکت داشته باشد. بنابراین این پژوهش با هدف مطالعه و بررسی ارتباط بین ریسک، انعطافپذیری مالی و نقش رقابت بازار محصول در شرکتهای بورس اوراق بهادار تهران صورت گرفت. روش پژوهش مطالعهی حاضر بر مبنای هدف اجرا، از نوع پژوهش کاربردی، که به شیوه همبستگی صورت گرفته است. اطلاعات مورد نیاز جهت آزمون و تحلیل فرضیهها از صورتهای مالی و یادداشتهای توضیحی همراه آنها از 130 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران به عنوان نمونهی آماری در بازه زمانی سالهای 1394 تا 1399 گردآوری و تدوین شده است. همچنین به منظور تعیین میزان و حجم نمونه از روش حذف سیستماتیک (غربالگری) استفاده شده است. برای آزمون فرضیههای پژوهش از دادههای تابلویی و مدل رگرسیونی خطی استفاده شده است. یافتههای حاصل از آزمون فرضیه های پژوهش حاضر نشان داد که ریسک و رقابت بازار محصول با انعطافپذیری مالی ارتباط مثبتی دارند و رقابت بازار محصول بر ارتباط بین ریسک با انعطافپذیری مالی تأثیری ندارد.
_||_