تحلیلی بر عوامل تعیین کننده رضایت مندی گردشگران شهری با استفاده از مدل کانو(مطالعه موردی شهر قم)
الموضوعات :حسن مافی فروتن 1 , مجتبی جاودان 2
1 - کارمند شهرداری قم
2 - عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی - دانشکده علوم جغرافیایی -مدیر گروه جغرافیای برنامه ریزی گردشگری
الکلمات المفتاحية: گردشگری شهری, شهر قم, مدل کانو, رضایتمندی دیدار کنندگان, آزمون T تک نمونه ای,
ملخص المقالة :
شهر قم به عنوان مهم ترین پایگاه مذهبی تشیع و دومّین مرکز زیارتی کشور بیکی از شهرهایی می باشد که بیشترین مسافرت و تردد را در کشور به خود اختصاص داده است از اینرو شناسایی عوامل تاثیر گذار که موجب افزایش رضایت دیدارکنندگان گردد معمولاً به افزایش میزان ماندگاری،وفاداری و افزایش جذب گردشگر کمک می کند.این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی ، از نظر زمان مقطعی و از نظر ماهیت و روش توصیفی تحلیلی می باشد جامعه ی آماری پژوهش، دیدارکنندگان ورودی به شهر قم در تابستان 1396 می باشد که تعداد 384 نفربه عنوان افراد نمونه انتخاب شدند. روش تحلیل اطلاعات مبتنی بر آماره های توصیفی و استنباطی است،برای تعیین توزیع متغیرها از آزمون کلمگروف اسمیرنوف و برای اثبات فرضیه های تحقیق از آزمون T تک نمونه ای استفاده شده است به منظور سنجش داده ها و محاسبه میزان ضریب رضایتمندی دیدار کنندگان شهر قم از عناصراصلی، ثانویه و جانبی محصول گردشگری شهری بر اساس الگوی جانسون وربک که هدف از انجام این پژوهش می باشد از مدل کانو بهره گرفته شده است و کلیه عوامل در گروه های نیازهای اساسی، عملکردی و انگیزشی این مدل طبقه بندی شد.نتایج پژوهش نشان داد مهمترین اولویت های رضایت مندی در گروه الزامات عملکردی به ترتیب رفتار دوستانه احترام متقابل، پاسخگویی و میهمان نوازی مردم و تنوع بخشی به جذابیت های گردشگری شهری می باشد ، همچنین مهمترین اولویت ها در گروه الزامات انگیزشی به ترتیب شرکت در سرگرمی های شبانه و وجود علائم راهنمایی مسیر در سطح شهر می باشد.
ابراهیم پور، ح، سیدنقوی،م،یعقوبی،ن،1390، عوامل مؤثر بر رضایت و وفاداری گردشگران در استان اردبیل مطالعة موردی منطقة گردشگری سرعین، فصلنامة مطالعات گردشگری شماره14،ص 69تا92.
2- ابراهیم زاده،ع،کاظمی زاد، ش، 1389، برنامهریزی استراتژیک توسعۀ گردشگری با تأکید بر گردشگری مذهبی مورد مطالعه قم، پژوهشهای جغرافیای انسانی، شماره 76، ص 141 تا 115.
3- ابراهیم زاده،ع،یاری،میاری،س،1392، شناسایی و اولویت بندی الزامات رضایتمندی گردشگری شهری با استفاده از مدل کانو مطالعه موردی شهر بروجرد، مجله آمایش جغرافیایی فضا، شماره9، ص127تا150.
4-اردکانی،س،میرغفوری،س،1389،شناسایی و اولویتبندی مؤلفههای مؤثر بر سطح رضایت گردشگران خارجی در شیراز با استفاده از تکنیکهای تحلیل عاملی و تصمیم گیری چند شاخصه،فصلنامه مطالعات گردشگری شماره 13،ص2تا23.
5- انصاری،آ،اسدس،ع،1395،ارزیابی وفاداری گردشگر به مقصد با رویکرد داده کاوی گردشگران داخلی شهر اصفهان،فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری، شماره 35، ص85تا105.
6- پور جابری،م،1393،تقسیمات سیاسی فضا و تعادل در نظام شهری منطقه (مورد مطالعه: تقسیم استان خراسان بزرگ)،پژوهشهای جغرافیایی برنامه ریزی شهری، دوره دوم - شماره 4 ص559 تا 577
7- پور محمدی، م، خلیلی، ر،کرمی،م،پور کریم، س،1394، شناسایی و اولویتبندی الزامات رضایتمندی گردشگران شهری مطالعه موردی: شهر تبریز، فصلنامه فضای گردشگری، دوره5، شماره 17، ص 1تا24.
8- رنجبریان، ب، زاهدی، م، بررسی اثرات تکرار سفر به اصفهان بر میزان رضایتمندی گردشگران خارجی، 1386،مجله جغرافیا و توسعهی ناحیه ای، شماره 9،ص 66تا78.
9- سایت شهرداری قم به آدرس: www.qom.ir
10- صباغ کرمانی،م،1380، ضرورت ارتقای تعاونیها و جایگاه آن در بخش سوم اقتصاد،فصلنامه پژوهشهای مدیریت در ایران، دوره 5، شماره 2 پیاپی 19، تابستان 1380، ص 1تا20
11 - ضیایی، م،عباسی،ن،1390،ارزیابی کیفیت محصول گردشگری شهری تهران از دید گردشگران درون مرزی،گردشگری و توسعه،دوره1،شماره1،ص76تا96.
12- طاهری کیا، ف، فخاریان، م، لاجوردی، م، 1390، شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر میزان رضایت مشتریان از محصول پودر آ. ب. ث شرکت کندر با استفاده از مدل کانو، نشریه پژوهشگر مدیریت، دوره 8، تابستان 1390،شماره 22، ص 67 تا 81
13- فضلی،ص، علیزاده، م، 1387، تجزیه و تحلیل و اولویت بندی بهینهی نیازهای مشتریان رویکرد مدل ادغامی کانو وQFD، زمستان 1387 - شماره 49 علمی پژوهشی، ص145 تا 170.
14- قنبری نژاد،م،1390،رضایت مشتریان در محیط بازار،ص3 تا 20.
15- مرکز آمار ایران،1393، چکیده نتایج طرح آمارگیری از گردشگران ملی بهار.
16- ملکی مین باش رزگاه،م،بلوچی،ح،فارسی زاده،ح،1394،بررسی تاثیر تصویر مقصد و رضایت از مقصد بر نیتهای بازدید گردشگران، مجلهی برنامهریزی و توسعه گردشگری،سال چهارم، شماره ی12،ص11تا33.
_||_