شاخص های رضایتمندی و وفاداری گردشگران ورودی به شهرستان سرعین از بعد جاذبه ها
الموضوعات :سعید رجائی مستعلی بیگلو 1 , الهامه نعمت زاده 2 , مسلم قاسمی 3
1 - دانشگاه خوارزمی
2 - دانشگاه محقق اردبیلی
3 - گروه اموزشی جغرافیا و برنامه ریزی گردشگری دانشگاه خوارزمی
الکلمات المفتاحية: گردشگری, جاذبه های گردشگری, سرعین, وفاداری گردشگران, رضایت مندی گردشگران,
ملخص المقالة :
یکی ازمولفه های مهم در گردشگری رضایتمندی و وفاداری گردشگران می باشد احساس رضایت از مقصد از یک سو و تشویق و ترغیب دوستان و آشنایان از سوی دیگر باعث بازدید مکرر از مقاصدگردشگری می شود، هدف از این پژوهش شناسایی شاخص های موثر در رضایتمندی و وفاداری گردشگران ورودی به شهرستان سرعین می باشد،که نقش اصلی را در کسب درآمدهای حاصل از گردشگری ایفا می کند،پژوهش مورد نظر از نظر هدف و ماهیت کاربردی و از نظر روش پژوهش توصیفی-تحلیلی و روش جمع آوری داده ها پیمایشی می باشد، بعد از بررسی ۲۷ شاخص مورد مطالعه این نتایج به دست امد، که۱۷ شاخص ازجمله: ایمنی مناطق مورد بازدید، جذابیت جاذبه ها، کیفیت آب های درمانی در رضایتمندی و وفاداری گردشگران موثر بوده اند، اما ۱۰ شاخص از جمله: اطلاع رسانی بخش دولتی درمورد جاذبه های گردشگری، اطلاع رسانی بخش خصوصی درمورد جاذبه های گردشگری، راهنمایی مناسب گردشگران درمورد جاذبه ها در رضایتمندی و وفاداری گردشگران موثر نبوده اند، همچنین براساس میانگین بدست آمده ازمجموعه شاخص ها مشخص شدکه میانگین تجربی از میانگین نظری که ۳ بیشتر است بنابراین رابطه بین رضایتمندی و وفاداری گردشگران و جاذبه های گردشگری مورد تایید قرار گرفت، و مشخص شد،6/65 درصد پاسخ دهندگان برای سومین بار یا بیشتر است، که از شهرستان سرعین بازدید می کنند، و این بیانگر آن است، اکثرا گردشگران از جاذبه های گردشگری این شهرستان رضایت دارند، و این خود باعث ایجاد وفاداری در گردشگران و بازدید مکرر آنها از این مکان توریستی زیبا می شود.
1-ابراهیم پور، حبیب و همکاران، 1390، عوامل مؤثر بر رضایت و وفاداری گردشگران در استان اردبیل، مطالعه موردی: منطقه گردشگری سرعین، فصل نامه مطالعات گردشگری، شماره 14.
2-ابراهیم زاده، عیسی، و همکاران،1392، شناسایی و اولویت بندی الزامات رضایتمندی گردشگری شهری با استفاده از مدل کانو مطالعه موردی: گردشگران شهر بروجرد، مجله آمایش جغرافیایی فضا، سال سوم/شماره مسلسل نهم/پاییز1392.
3-آقایی، پرویز و همکاران(1393)،تحلیل مؤلفههای تأثیرگذار بر رضایتمندی از مقاصد گردشگری مورد پژوهی:گردشگران شهرستان قروه، فصلنامه فضای گردشگری، سال چهارم،شماره 14.
4-تقوی، مهدی و علی قلی پور سلیمانی (1388)، عوامل مؤثر بر رشد صنعت گردشگری ایران، پژوهشنامه اقتصادی، سال نهم، شماره سوم، ص172-157.
5-جان. سی، هندرسن، (1393)، مدیریت بحران در صنعت گردشگری علتها و پیامدها، ترجمه؛ محمد رضا گوهری، انتشارات مهکامه، تهران.
6-جمالی، حسین و همکاران، 1397، ارزیابی مؤلفههای تاثیرگذار بررضایتمندی ازمقاصدگردشگری مطالعه موردی: شهرهای ساحلی استان بوشهر، فصلنامه گردشگری شهری، شماره3، پاییز1397
7-حسینی، میرزاحسن؛ رضایی، مهدی(1391)، بررسی عوامل مؤثر بر وفاداری به برند در بازار فرآوردههای لبنی، چشم انداز مدیریت بازرگانی، ش 38، ص 57-79.
8-حقیقی نسب، منیژه و دیگران ( 1393 )، بررسی عوامل مؤثر بر رضایت گردشگران خارجی و نتایج آن و سنجش رضایت آنان از خدمات گردشگری در شهر اصفهان، فصلنامه مدیریت بازرگانی، دوره 6، شماره 4.
9-زنگنه، یعقوب و شمس الله زاده، یاسر (1391)، بررسی و تحلیل نقش تصویر مقصد در توسعه صنعت، گردشگری )مطالعه موردی: کلان شهر تبریز(، نشریه علمی پژوهشی جغرافیا و برنامهریزی، دوره 16، شماره 41: 168-153
10-شیری، اردشیر و همکاران (1396)، تأثیر خدمت گرایی بر وفاداری مشتری با نقش میانجی کیفیت خدمات در صنعت هتل داری:(مورد مطالعه: هتل پارس کرمان(، فصلنامه علمی پژوهشی گردشگری و توسعه، سال ششم، شمارة 11 ، تابستان 96، ص 39-62.
11-عباسی، عباس و همکاران(1396)، شکل گیری وفاداری به مقصد باتجربه مقصد، تصویر مقصد و رضایت از مقصد، نشریه علمی- پژوهشی کاوشهایی مدیریت بازرگانی، سال نهم، شماره هفدهم، بهار و تابستان
12-عبدالوند، محمدعلی و عبدلی، کیوان. (1387)، بررسی عوامل مؤثر بر وفاداری مشتریان بانک تجارت، مجله مدیریت بازاریابی، 3(5)، 1-20.
13-غفاری آشتیانی، پیمان و اسکندری مهرآبادی، علیرضا (1390)، ارزیابی رابطه بین ویژگیهای برند وفاداری، رضایت از فروشگاه و وفاداری به فروشگاه )مطالعه موردی: فروشگاه رفاه اراک(، مجله مدیریت بازاریابی، شماره 10.
14-غفاری، م. و همکاران(1392)، بررسی نقش گردشگران کنونی در ترغیب گردشگران آتی برای مسافرت به مقصد گردشگری شیراز، برنامهریزی و توسعه گردشگری، سال دوم، 146-158.
15-فنی، زهره؛ برغمدی، مجتبی؛ اسکندرپور، مجید و سلیمانی، منصور(1391)، سنجش میزان رضایتمندی گردشگران شهر گرگان، فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات مدیریت گردشگری، دوره 7، شماره 20: 48-31.
16-Anderson, E. W., Fornell, C. & Lehmann, D. R. (1994). Customer satisfaction, market share, and profitability: Findings from Sweden. Journal of Marketing, 58(3): 53–66.
17-Barutcu, S. & Dogan, H. & Unguren, E. (2011). "Tourists' perception and satisfaction of shopping in Alanya region: A comparative analysis of differentnationalities". Procedia Social and Behavioral Science 24: 1049-1059.
18-Bastida, U., & Huan, T. C.(2014).Performance evaluation of tourism websites'information quality of four global destination brands: Beijing, Hong Kong, Shanghai, and Taipei. Journal of Business Research, 67(2), 167-170.
19-Berezan, O., Raab, C., Yoo, M., & Love, C. 2013. Sustainable hotel practices and nationality: The impact on guest satisfaction and guest intentionto return.International Journal of Hospitality Management, 34, 227-233
20-Cong, Chi Le & Dam, Xuan Dong. (2017) factors affecting European tourists satisfaction in Nha Trang city (perceptions of destination quality), International Journal of Tourism Cities, Vo1.3, No.4,pp.350-362.
21-Deng and Partners (2010).Understanding customer satisfaction and loyalty: An empirical study of mobile instant messages in China. International Journal of Information Management, 30(4), 289-300.
22-Forgas-Coll, S., Palau-Saumell, R., Sánchez-García, J., & Callarisa-Fiol L. J. (2012). Urban destination loyalty drivers and cross-national moderator effects: The case of Barcelona. Tourism Management, 33(6), 1309-1320.
23-Gao, B. W., & Lai, I. K. W. (2015). The effects of transaction-specific satisfactions and integrated satisfaction on customer loyalty. International Journal of Hospitality Management, 44, 38-47.
24-Gee, C.Y., (1382), "International Tourism a Global Perspective, UNWTO". Translated By Parsayan and Aarabi, Second Edition, Bureau, Cultural Research
25-Javid, Seyidov.& Roma, Adomaitiene. (2016) factors influencing local tourists decision-making on choosing a destination (case study: of Azarbaijan), journal ekonomika,VO1.95,No.3,pp.111-127.
26-Lee, S., Jeon, S., & Kim, D. (2011). The impact of tour quality and 23-tourist satisfaction on tourist loyalty: The case of Chinese tourists in Korea. Tourism Management, 32(5), 1115-1124
27-Spreng, R.A. and Chiou, J.S. (2002). A Cross-cultural Assessment of the Satisfaction Formation Process, European Journal of Marketing, 36(7): 829–839.
28-World Tourism Organisation (2000). 'Tourism 2020 Vision', 6, South Asia, p 11.
29-World Tourism Organization. (1999),Tourism : 2020 Vision, Executive summary, WTO, Madrid.
_||_