برنامهریزی راهبردی توسعه گردشگری در بافتهای تاریخی "مطالعه موردی: بخش مرکزی شهر ارومیه"
الموضوعات :رسول عطایی 1 , میرسعید موسوی 2 , میرجواد شریف نژاد 3
1 - دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامه ریزی شهری، واحد مرند،دانشگاه آزاد اسلامی، ، مرند، ایران
2 - استادیار گروه معماری و شهرسازی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
3 - استادیار گروه معماری ، واحد ارومیه ، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه،ایران
الکلمات المفتاحية: مدل SWOT, گردشگری شهری, برنامه ریزی راهبردی, بافت تاریخی ارومیه,
ملخص المقالة :
بافتهای تاریخی شهرها، دربردارنده ارزشهای تاریخی فرهنگی بوده و میراثی گران بها برای نسل های آتی بشمار می آیند؛ از این رو رها کردن آنها، انسان معاصر را از بهره گیری عالمانه از تجارب گذشته و قرار گرفتن در مسیر تداوم تاریخی که رمز بقای هر فرهنگی است، باز می دارد. امروزه گردشگری نقش فعال و مؤثری در ارتقای ساختار اقتصادی، اجتماعی،فرهنگی، فضایی و سیاسی کشورها بویژه کشورهای در حال توسعه بازی می کند. یکی از انواع پرطرفدار گردشگری، گردشگری شهری است. شهرها دارای جاذبه های گردشگری فراوانی هستند و در این میان فضاهای شهری دارای ارزش فرهنگی تاریخی، به عنوان جذاب ترین و کاملترین قرارگاههای رفتاری گردشپذیر، محسوب میشوند. نقش کارکردی فضاهای شهری، به عنوان محل فعالیتهای عمومی و در کلی ترین تعبیر به عنوان بازتاب کالبدی عرصه عمومی در شهرهای کنونی، آنها را برای ایجاد مناسبات چهره به چهره، تجربه مشترک فضا، رابطه انسانی با کالبدی شهری و برگزاری فعالیتهای جمعی و عمومی و البته گذران اوقات فراغت و تفریح مناسب و کارآمد می سازد. در این پژوهش به روش توصیفی تحلیلی، با استفاده از فرایند برنامه ریزی راهبردی، ضمن پی جویی توانمندیها و کارکردهای گردشگری شهری بافت تاریخی ارومیه و به منظور توسعه این کارکردها، اقدام به ارائه راهکارها و تعیین راهبردهای کاربردی در جهت توسعه گردشگری شده است.و با بررسی نقاط قوت و ضعف، قابلیتها و فرصتهای گردشگری بافت تاریخی شهر ارومیه، مشخص شد که استراتژیهای قابل قبول در برنامهریزی گردشگری شهری، در اولویت نخست راهبردهای محافظه-کارانهاند؛ و راهبردهای تهاجمی در اولویت دوم برنامهریزی قرار گرفتهاند.
