بررسی کیفی راهبردهای معلمان زبان انگلیسی در مدیریت کلاس درس: تکیه بر راهبردهای فرهنگی
Subject Areas : Journal of Language, Culture, and Translation
زهره جعفری
1
(دانشجوی دکترای گروه زبان انگلیسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرمان، کرمان، ایران)
لیلا انجم شعاع
2
(استادیار گروه زبان انگلیسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرمان، کرمان، ایران)
ندا فاتحی راد
3
(استادیار گروه زبان انگلیسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرمان، کرمان، ایران)
Keywords: معلمان زبان انگلیسی, مطالعه کیفی, مدیریت کلاس درس, استراتژی های مدیریت کلاس, راهبردهای فرهنگی,
Abstract :
هدف اصلی این پژوهش کیفی، بررسی راهبردهای مدیریت کلاس درس برای معلمان ایرانی زبان انگلیسی است. برای دستیابی به این هدف، 30 معلم زبان انگلیسی به روش نمونهگیری در دسترس از میان برخی از گروههای آنلاین معلمان انگلیسی در واتساپ یا تلگرام انتخاب شدند. جمع آوری داده ها از طریق پرسشنامه باز و مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام شد. با توجه به نتایج، راهبردهای بسیاری شناسایی شد که دراین تحقیق ارائه شده اند. مهمترین آنها استفاده از دانش دریافتی از طریق تحصیلات آکادمیک، استفاده از تجربیات شخصی، مدیریت نیازهای دانش آموزان، ارائه و دریافت بازخورد از کلاس درس، تدریس بر اساس اخلاق حرفه ای و در نظر گرفتن مسائل فرهنگی است. علاوه بر این، نتایج نشان داد که معلمان زبان انگلیسی ملزم به توسل به راهبردهای فرهنگی برای تبدیل منابع دانش مدیریت کلاس درس به فعالیت های عملی هستند. این یافته ها دستاوردهایی برای محققان آموزش معلمان زبان انگلیسی، سیاست گذاران، توسعه دهندگان برنامه درسی و معلمان دارد. مهم تر اینکه این تحقیق می تواند در برنامه های آماده سازی معلمان در آماده کردن معلمان برای مدیریت کلاس درس در آینده مورد استفاده قرار گیرد.