مطالعه عوامل بی انگیزگی در محیط آموزش زبان انگلیسی در ایران: راه حلها و نگرشهای معلمان
Subject Areas : Journal of Language, Culture, and Translation
مسعود طاهری لَرکی
1
(مدرس گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان، شهرکرد، ایران)
رضا عیدی
2
(مدرس گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان، شهرکرد، ایران)
Keywords: انگیزش, نگرش, بی انگیزگی, عوامل انگیزش, علل بی انگیزگی,
Abstract :
نویسندگان، در مطالعه حاضر، علل بی انگیزگی را در بین مربیان بزرگسال زبان در مدارس زبان شهرکرد و بروجن بررسی کردند. شرکت کنندگان در این مطالعه 50 معلم زبان انگلیسی بودند. داده ها با استفاده از پرسشنامه بی انگیزگی معلم که سوگینو (2010) تهیه کرده، جمع آوری شد. داده های این پژوهش با استفاده از آزمون تی تک نمونه ای و چند نمونه ای مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. هنگام مقایسه نتایج، مشخص شد که « بی علاقگی دانشآموزان به مطالعه»، «ارزیابی کم معلمان از دانشآموزان»، «دستمزد کم» و «قدردانی اندک از سوی مدیریت» به ترتیب از عوامل بیانگیزه کننده درمیان معلمان نظر گرفته شدند. با توجه به همه پیشنهادات مختلف به عنوان راه حل، به نظر میرسد که مطالبات معلمان برای پرداخت حقوق بیشتر و بازپرداخت هزینههای رفت و آمد، از همه ی راه حلها ضعیف تر بود. نتایج این مطالعه دارای پیامدهای آموزشی و کاربردی برای معلمان، مدیران و فراگیران زبان انگلیسی است.