بررسی تأثیر بازخورد اصلاحی شفاهی ضمنی و صریح بر توانایی گفتاری زبان آموزان ایرانی زبان انگلیسی: نقش تعاملی راهبرد خودتنظیمی
Subject Areas : Journal of Language, Culture, and Translation
نادیا قرنی
1
(گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، گنبدکاووس، ایران)
حامد ضرابی
2
(گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، گنبدکاووس، ایران)
نیما یمرلی
3
(گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، گنبدکاووس، ایران)
Keywords: مهارت های گفتاری, بازخورد اصلاحی شفاهی صریح و ضمنی, استراتژی خود تنظیمی, بازخورد اصلاحی کتبی,
Abstract :
این مطالعه با هدف بررسی تأثیر دو نوع OCF بر مهارت های گفتاری زبان آموزان ایرانی، تأثیر راهبردهای خودتنظیمی بر مهارت گفتاری زبان آموزان زبان انگلیسی و نقش تعاملی راهبرد خودتنظیمی با دو نوع OCF انجام شد. این پژوهش شامل 60 دانشآموز دختر نوجوان دبیرستانی گنبدکاووس استان گلستان بود که به سه گروه بیست نفری «کنترل»، «تلویحی» و «صریح» تقسیم شدند. سطوح مهارت زبانی دانشآموزان با استفاده از آزمون همگن شدند آزمون تعیین سطح آکسفورد (OPT). فرم های رضایت و پرسشنامه های خودتنظیمی در ابتدای آزمایش توزیع شد. دادهها از طریق پیشآزمون و پسآزمون ارزیابی گفتاری (با استفاده از آزمونهای نمونه آیلتس) جمعآوری و با استفاده از آنالیز واریانس دو طرفه و آنالیز واریانس دوطرفه تحلیل شدند. نتایج نشان داد که بین میانگینهای پسآزمون آشکار، ضمنی و کنترل پس از در نظر گرفتن تأثیر پیشآزمون تفاوت معناداری وجود دارد. بهعلاوه، حتی پس از محاسبه تأثیر پیشآزمون، اختلاف قابلتوجهی بین میانگین نمرات گروههای خودتنظیمی پایین و بالا در رابطه با نتایج پسآزمون وجود داشت. در نهایت، بین انواع بازخورد (صریح، ضمنی و کنترل) و سطوح خودتنظیمی تعامل معناداری وجود نداشت.