تأثیر آگاهی از ساختار متن بر مهارت خواندن آموزندگان زبان خارجه در ایران
Subject Areas : Journal of Language, Culture, and Translation
1 - استادیار گروه انگلیسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خوراسگان
2 - کارشناس ارشد گروه زبان انگلیسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خوراسگان
Keywords: درک مطلب, ساختار متن, متون توضیحی, بالا بردن آگاهی,
Abstract :
هدف از این تحقیق تعیین تأثیر آموزش ساختار متن، به عنوان یک استراتژی، بر مهارت خواندن آمو زندگان زبان خارجه ایرانی در مقایسه با روش سنتی آموزش مهارت خواندن بود . چهل آموزنده ایرانی با سطح زبان پیشرفته، 23 مرد و 17 زن ، در این مطالعه شرکت کردند . آن ها به دو گروه تقسیم شدند : 20 نفر در گروه شاهد و 20 نفر در گروه آزمایش . برای انتخاب دانش آموزان پیشر فته که از نظر سطح زبان و دانش ساختار متن دارای اختلاف معنی دار آماری نباشند، هر دو گروه پیش از شروع برنامه به ترتیب توسط تست تعیین سطح آکسفورد، تست آگاهی از ساختار متن و تست خواندن آزمون تافل مورد ارزیابی قرار گرفتند . سپس در طی چهار هفته هر دو گروه مهارت خ واندن زبان خارجه را توسط چهار متن یکسان آموزش دیدند . دانش آموزان در گروه شاهد به طور سنتی آموزش دیدند در حالیکه دان ش آموزان در گروه آزمایش خواندن را توسط آموزش ساختار متن فرا گرفتند . در آخر هفته چهارم دانش آموزان هر دو گروه برای تعیین تأثیر برنامه آموزشی م ورد ارزیابی قرار گرفتند . نتایج این مطالعه نشان داد که با وجودی که هر دو گروه پیشرفت معن ی داری از نظر آماری داشتند، دانش آموزان در گروه آزمایش عملکرد بهتری از خود نشان دادند.
Alvermann, D. (1986). Graphic organizers: Cueing devices for comprehending and remembering main ideas. In J. F. Bauman (Ed.), Teaching main idea comprehension and practice (pp. 210-226). Newark, DE: International Reading Association.
Amoli, F.A., & Karbalaei, A. (2011).The role of underlining strategy intervention in promoting Iranian EFL learners’ reading comprehension. American Journal of Scientific Research, 31, 83-92. Retrieved April 20, 2012 from http://www.eurojournals.com/ajsr.htm
Armbruster, B. B., Anderson, T. H., & Ostertag, J. (1987). Does text structure summarization instruction facilitate learning from expository text? Reading Research Quarterly, 22, 331-346.
Block, C. C., & Pressley, M. (2002). Introduction. In C.C. Block & M. Pressley (Eds.), Comprehensioninstruction: Research-based best practices (pp. 1-7). New York: Guilford Press.
Carrell, P. C. (1985).Facilitating ESL reading by teaching text structure.TESOL Quarterly, 19, 727-752.
Duke, N., & Pearson, P. D. (2002).Effective practices for developing reading comprehension. In A. Farstrup & J. Samuels (Eds.), what research has tosay about reading instruction (3rded., pp. 205-242). Newark, DE: International Reading Association.
Gaddy, S. (2008). The effects of teaching text-structure strategies to postsecondary students with learning disabilities to improve their reading comprehension on expository science text passages. Journal of Postsecondary Education and Disability, 20 (2), 100-119. Retrieved April 4, 2012 from www.ijbssnet.com
Grabe, B. (2002). Using discourse patterns to improve reading comprehension. Paper presented at the Japan Association for Language Teaching, Japan.
Jakeman, V., & McDowell, C. (1997).Step up to IELTS. Cambridge University Press
Jiang, X., & Grabe, W. (2007). Graphic organizers in reading instruction: Research findings and issues. Reading in a Foreign Language, 19(1), 34-55.
Koda, K. (2005). Insights into second language reading: A cross linguistic approach Cambridge, England: CUP.
Leόn, J. A., & Carretero, M. (1995). Intervention in comprehension and memorystrategies: Knowledge and use of text structure. Learning and Instruction, 5, 203-220.
Meyer, B. (1999). Importance of text structure in everyday reading.In R. Ashwin & K. Moorman (Eds.), Understanding language understanding: Computational models of reading. Cambridge, Massachusetts: MIT Press.
Meyer, B.J.F., & Freedle, R. O. (1984). Effects of discourse type on recall. American Journal of Scientific Research, 31, 83-92. Retrieved April 20, 2012 from http://www.eurojournals.com/ajsr.htm.
Meyer, B. J. F., & Rice, E. (1982). The interaction of reader strategies and the organization of text. Text, 2(2), 155-192.
Ornstein, A. C. (1994). Teaching: Theory into practice. Boston: Allyn & Bacon.
Pearson, P.D., & Duke, N.K. (2002). Comprehension instruction in the primary grades. In C.C. Block & M. Pressley (Eds.), Comprehension instruction: Research-based best practices (pp. 247-258). New York, Guilford.
Pehrsson, R.S., & Denner, P. R. (1987). Awareness of text structure enhances reading comprehension. Idaho Reading Report, 14, 4-6.
Roller, C. M., & Schreiner, R. (1985). The effects of narrative and expositoryorganizational instruction on sixth-grade children’s comprehension of expository and narrative prose. Reading Psychology, 6, 27-42.
Saslow, J., &Ascher, A. (2006). Summit. Longman-Pearson.
Stanovich, K. E. (2000). Progress in understanding reading: Scientific foundations and new frontiers. New York: Guilford Press.
Sweet, A. P., & Snow, C.E. (Eds.). (2003). Rethinking reading comprehension. New York: Guilford.
Taylor, B. (1992). Text structure, comprehension, and recall. In S. Samuels &A. Farstrup (Eds.),What research has to sayabout reading instruction (2nded., pp. 220-235). Newark, DE: IRA.
Tompkins, G.E. (2007). Literacy for the 21stcentury: Teaching reading and writing in prekindergarten through grade 4 (2nded.). Upper Saddle River: Pearson.
Vacca, R. (2002). Making a difference in adolescent school lives: Visible and invisible aspects of content area reading. In A. Farstrup & S. J. Samuels (Eds.), What research has to sayabout reading instruction (3rded., pp. 124-139). Newark, DE: International Reading Association.
Vahidi, S. (2008). The impact of EFL learners’ rhetorical organization awareness on English academic/expository text comprehension. Pazhuhesh-e Zabanha-ye Khareji, 41, 145-158.