بررسی تأثیر توان شناختی و نگرش فراگیران در پودمان مجازی یاددهی واژگان انگلیسی به فراگیران ایرانی
Subject Areas : Journal of Language, Culture, and Translationعلیرضا جلیلیفر 1 , زهره گونیبند شوشتری 2 , سعید خزایی 3
1 - دانشیار گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه شهید چمران اهواز
2 - استادیار گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه شهید چمران اهواز
3 - دانشجوی دکتری آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه شهید چمران اهواز
Keywords: آموزههای دین اسلام به زبان انگلیسی, ارتباطات سیار, پیوست, محتوای فرهنگ-محور,
Abstract :
در دوران پست مدرن پیشینه فرهنگی فراگیران جزء جداییناپذیر فرایند یاددهی زبان انگلیسی محسوب میشود. از آنجاکه عبارتهای ایستا در گفتمان روزمره به تناوب مورد استفاده هستند، در این پژوهش ویژگی ایستایی در طراحی و تدوین محتوای آموزشی فرهنگ-محور برای عرضه بر روی تلفنهمراه مورد استفاده قرار گرفتند. بدین منظور و در جهت اشاعه فرهنگ اسلامی به سایر مردمان جهان 90 عبارت و واژه نو از آموزههای دین اسلام به زبان انگلیسی انتخاب شد تا در تلفیق با پیوستهای تصویری به 218 فراگیر ایرانی دختر و پسر ایرانی در مقطع متوسطه با سطح مهارت پیش-متوسط زبان انگلیسی، از طریق تلفنهمراه در 18 جلسه آموزش مجازی عرضه شود. فراگیران در ابتدای هر جلسه و از طریق اجرای آزمونهای حافظه فعال بصری و کلامی ارزیابی میشدند تا در گروههای چهارگانه محتوای آموزشی را فراگیرند. در پایان هر جلسه آموزشی با اجرای آزمونهای یادآوری و بازشناسی آنها به صورت تکوینی مورد ارزیابی قرار گرفتند. از اینرو نمرات فراگیران در ارزیابیهای تکوینی و تلخیصی و پاسخهای آنان به سؤالات پرسشنامه نگرش مجموع دادههای پژوهش را تشکیل دادند. تجزیه و تحلیل دادهها حکایت از عملکرد بهتر فراگیران با حافظههای فعال بصری و یا کلامی قوی در فراگیری و انتقال شکل ایستای عبارت و واژگان انگلیسی در محیط مجازی داشت؛ لذا نتایج بر لزوم تلفیق صحیح پیوستها در طراحی محتوای آموزش مجازی تأکید دارند.