تحلیل بلاغی مقابله ای نشانه فراگفتمانی(Code Glosses) در پوسترهای تحقیقاتی دانشگاهی پزشکی نگارش یافته به زبان انگلیسی توسط نویسندگان انگلیسی زبان و نویسندگان ایرانی
Subject Areas : Journal of Language, Culture, and Translationمحمدرضا طالبی نژاد 1 , فریبا قدیانی 2
1 - دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شهرضا
2 - کارشناس ارشد، دانشگاه شیخ بهایی
Keywords: Code Glosses, تجزیه و تحلیل بلاغی مقابله ای, پوسترهای تحقیقاتی دانشگاهی پزشکی, تحلیل فراگفتمانی, بومی انگلیسی, غیر بومی ایرانی,
Abstract :
این مطالعه، نشانه فراگفتمانی (Code Glosses) را در شصت پوسترتحقیقاتی دانشگاهی پزشکی که نویسندگان انگلیسی زبان و نویسندگان ایرانی به زبان انگلیسی نگاشته اند، مورد بررسی قرار داد.تاریخچه تحقیق در حوزه تحلیل ژانر مقابله ای نشان می دهد که تاکنون پوسترهای تحقیقاتی دانشگاهی پزشکی نگارش یافته به زبان انگلیسی از نظر بکار گیری نشانه فراگفتمانی Code Glosses مورد مطالعه قرار نگرفته اند.مجموعه ا ی شامل شصت پوستر تحقیقاتی دانشگاهی پزشکی که به صورت تصادفی انتخاب شدند و طی سال 2012 منتشر شده اند، بررسی گردید. این تحقیق از مدل هایلند (Hyland) به عنوان چهار چوب تحقیق بهره گرفت و به تحلیل نشانه فراگفتمانی Code Glosses بکار گزفته شده درمجموعه مذکور پرداخت.در این مطالعه، نخست، تحلیل کمی با استفاده از نرم افزارتحلیل گر متن ام- آ –ایکس- کیو-دی- آ(MAXQDA) انجام شد. درمرحله بعد، تحلیل کیفی بطور دستی به منظور حصول اطمینان از عملکرد فراگفتمانی نشانه فراگفتمانیCode Glosses شمارش یافته انجام شد. آزمون معناداری مجذور خی(Chi-Square) با ضریب اطمینان 95% نشان داد که تفاوت معنا داری بین دو گروه از متکلمین از نظر استراژی بلاغی در خصوص بکار گیری نشانه فراگفتمانی Code Glosses وجود دارد.نتایج نشان می دهد که درپوستر های پزشکی نگارش یافته توسط متکلمین بومی انگلیسی زبان در مقایسه با پوستر های نگارش یافته توسط متکلمین غیر بومی ایرانی تعداد بیشتری نشانه فرا گفتمانیCode Glosses بکار گرفته شده است. این نتیجه ممکن است ناشی از نوع زبا ن اول و تفاوت های فرهنگی بین دو گروه از نویسندگان پوسترها باشد.یافته های این تحقیق را می توان به منظور برنامه ریزی مواد و فعالیتهای آموزشی در حوزه آموزش زبان انگلیسی مورد تاکید قرار داد و بکا ر گرفت.
Alley, M. (2003). The Craft of Scientific Presentations. New York: Springer-Verlag, 211-217
Block, S. M. (1996). Dos and don’ts of poster presentations. Biophysical Journal 71, 3527-3529.
Brown, J. S., & Duguid, P. (1991). Organizational learning and communities-of-practice: toward a unified view of working, learning and innovation. Organization Science 2, 40-57.
D’Angelo, L. (2010). Creating a Framework for the Analysis of Academic Posters....University of Reading Language Studies Working Papers. Vol. 2: 38-50
D’Angelo, L. (2011). Academic Posters across Disciplines: A Preliminary Study. University of Reading Language Studies Working Papers. Vol 3, 15-28
Fraser, J., Fuller, L., and Hutber, G. (2009). Creating Effective Conference Abstracts and Posters in Biomedicine. Radcliffe Publishing L.td. United Kingdom
Gherardi, S. (2000). Practice-based theorizing on learning and knowing in organizations. Organization 7, 211-223.
Gherardi, S. (2001). From organizational learning to practice-based knowing. Human Relations 54, 131-139.
Hyland, K. (2000). Disciplinary Discourses: Social Interactions in Academic Writing. London: Longman/Ann Arbor, MI: University ofMichigan Press.
Hyland, K., & Tse, P. (2004). Metadiscourse in academic writing: A reappraisal. Applied Linguistics, 25/2, 156-177
Hyland, K. (2004). Disciplinary interactions: Metadiscourse in L2 postgraduate writing. Journal of Second Language Writing, 13, 133–151
Hyland, K. (2005). Metadiscourse. London: Continuum.
Hyland, K. (2007). Applying a Gloss: Exemplifying and Reformulating in Academic Discourse. Applied Linguistics 28/2: 266–285
Kaplan, R.B. (1966). Cultural thought patterns in inter-cultural education. Language Learning, 16 (1), 1-20.
Kress, G., & van Leeuwen, T. (2001). Multimodal Discourse: The Modes and Media of Contemporary Communication. London: Arnold.
MacIntosh-Murray, A. (2007). Poster presentations as a genre in knowledge communication. A case study offorms, norms and values’. Science Communication 28, 347-376.
Matthews, L.D. (1990). The scientific poster: guidelines for effective visual communication. Technical
Mauranen, A. (1993). Cultural differences in academic rhetoric. Frankfurt am main: Peter Lang.
Mauranen, A. (2001). Descriptions or Explanations? Some methodological issues in contrastive rhetoric. In Hewings, M. (Eds.), Academic Writing Context (pp. 43–54). University of Birmingham.
Miller, C.R. (1984). Genre as social action. Quarterly Journal of Speech 70, 151-167.
Miracle, V. A. (2003). How to do an effective poster presentation in the workplace. Dimensions of Critical Care Nursing 22, 171-72.
Naerssen, Van M. (1984). Science conference poster presentations in an ESP program. The ESP Journal 3, 47-52
Paré, A., & Smart, G. (1994). Observing genres in action: towards a research methodology. In Freedman, A., & Medway, P. (Eds) Genre and the New Rhetoric. London: Taylor & Francis, 146-154.
Salzi, G; Gölder, S; Timmer, A. et al. (2008). Poster exhibitions at national conferences: education or farce?Deutsches Ärzteblatt international 105, 78-83.
Swales, John 2004. Research genres: Exploration and applications. Cambridge: Cambridge University Press.
Thompson, G., and Thetela, P.(1995). The sound of one hand clapping: the management of interaction in written discourse. TEXT, 15(1), 103-27.
Valero-Garcés, Carmen (1996). Contrastive ESP rhetoric: Metatext in Spanish-English economics texts. English for Specific Purposes, 15(4): 279–294.