ارزیابی کارایی ایستگاه های حمل و نقل ریلی با استفاده از رویکرد DEA
Subject Areas : Data Envelopment AnalysisDavoud Haghighi 1 , رضا بابازاده 2
1 - Department of Railway Transportation Planning, Iran Railway Organization, Isfahan, Iran
2 - Department of Industrial Engineering, Faculty of Engineering, Urmia University, Urmia, West Azerbaijan Province, Iran
Keywords: تحلیل پوششی داده ها, ایستگاه های حمل و نقل ریلی, بهره وری فنی, رگرسیون قوی,
Abstract :
نقش ایستگاه های حمل و نقل ریلی به عنوان نقاطی که در آن می توان فرآیندهای ترافیکی را با هم ادغام و از هم جدا کرد از اهمیت ویژه ای برخوردار است. فعالیتهای متعددی مانند تشکیل قطار ، کاهش و تعویض ، بررسیهای فنی نیز در این نقاط انجام می شود. با توجه به اهمیت بسیار زیاد استفاده بهینه از زیرساخت های راه آهن و تسهیلات موجودی انبار ، مطالعات کارآیی در این زمینه بیش از هر زمان دیگر یک وظیفه اصلی تلقی می شود. بنابراین ، ما یک روش مبتنی بر تجزیه و تحلیل پوشش داده ها را برای حل این مسئله پیاده سازی می کنیم. از روش پیشنهادی در این تحقیق می توان برای اندازه گیری کارایی ایستگاه های حمل و نقل ریلی و رتبه بندی آنها با استفاده از روش های DEA و Anderson & Peterson استفاده کرد. این روش می تواند برای تجزیه و تحلیل "کارایی فنی" ایستگاه های حمل و نقل ریلی برای مدیریت ایستگاه های قطار با توجه به ظرفیت ایستگاه فعلی استفاده شود. ما این مدل را در یک مطالعه موردی از 12 ایستگاه قطار پرتردد در راه آهن اصفهان برای اندازه گیری و رتبه بندی کارایی آنها و ارزیابی تأثیر نوع ترافیک بر نتایج با استفاده از رگرسیون قوی استفاده کردیم.