The impact of knowledge management on smart organizations with the mediating role of technology capabilities
Subject Areas :Nadi Alizadeh 1 , Hossein Dadfar 2
1 - Computer Department, Noor Branch, Mahmoudabad Center, Islamic Azad University, Mahmoudabad, Iran.
2 - Graduate Master IT management and experts develop new technologies
Keywords: Keywords: Knowledge Management, Technology Capability, Intelligent Organization,
Abstract :
The purpose of this study was to investigate the impact of knowledge management on smart organizations with the mediating role of technology capabilities. This study was functional in terms of purpose and methodological in terms of survey. The statistical population of the study were all employees of Keshavarzi bank branches in Tehran from which 310 persons were selected by using Cochran formula with limited population through relative stratified sampling. The standard questionnaire was used to measure the variables in the present study. To measure knowledge management, Conrad and Newman (1999) questionnaire, to measure technology capabilities, Panda and Ramantan (1996) and to measure the components of intelligent organization, the questionnaire presented in the study of Najar et al. (2015) were used. Spss and Lisrel softwares were used for data analysis Results of research hypotheses based on structural equation model showed that knowledge management components (knowledge creation, knowledge storage, knowledge sharing and knowledge utilization) through technology capabilities have a significant impact on smart organization, knowledge storage and knowledge sharing had more effect on the smart organization.
نجاری، حمیدرضا و علیاکبر آقایی (1393). «سازمان هوشمند»، علوم مدیریت با محوریت توسعۀ پایدار، شمارۀ 2، صص 1-10.
سعیدیپور، بهمن. محمدیپور، عباس. (1397). هوشمندسازی سازمان. کنفرانس اندیشه¬های نوین و خلاق در مدیریت و حسابداری.
شهبازی، بهزاد؛ الهیاری، رحمتالله و محرک مالی، سید محمد (1389). توانمندسازی کارکنان (تعاریف، الزامات و مدلها). نشریه علمی، تخصصی منابع انسانی ناجا. 5 (21)، 33-58.
عرفانی، ابراهیم، (1392)، بررسی رابطه بین هوش کسبوکار و فرایندهای بانکی در بانکداری نوین ایران، نخستین کنفرانس ملی توسعه مدیریت پولی و بانکی، تهران.
Newman, B. and k. w. Conrad, (1999) "A frame work for characterizing knowledge management method", practices, and Technologies.
نجاری، رضا؛ آذر، عادل؛ احمدی، فریدون؛ جلیلیان، حمیدرضا. (1394). ارائه چارچوب عوامل سازمان هوشمند در شرکت¬های تولیدی. پژوهش¬های مدیریت منابع انسانی دوره 5، شماره 2 تابستان 1394.
Panda H & Ramanathan P. 1996. `Technological Capability Assessment of A Firm in the Electricity Sector’, Technovation, 16(10), pp 561-588
King, W. R. (2009). Knowledge management and organizational learning. Springer US.3-13
جعفري،ليلا، داريوش غفوري، آذر، (1385)، ارزيابي تأمینکنندگان بر اساس مدل MFQM، دومين كنفرانس لجستيك و زنجيره تأمین، تهران، انجمن لجستيك ايران
الوانی سید مهدی، همتی مهاجر صادق، بیگی نیا عبدالرضا. (1391) بررسی رابطه ساختار سازمانی باهوش سازمانی (مطالعه موردی: سازمان¬های دولتی استان لرستان). مدیریت منابع انسانی در صنعت نفت.; ۳ (۱۱):۲۵-۵۴
طبرسا،غلامعلی، ابدالی، رقیه، حاتمی، سکینه، (1390) ارتقای خلق دانش سازمانی: تبیین نقش هوش سازمانی و یادگیری سازمانی (شرکت سایپا یدک)، پژوهش¬های مدیریت منابع سازمانی سال اول پاییز 1390 شماره 3
کیماسی، مسعود؛ چیتسازان، هستی؛ فاخر، اسلام، (1390) هوش سازمانی بررسی مقایسه¬ای بانکهای دولتی و خصوصی مدیریت بازرگانی پاییز 1390، دوره سوم - شماره 3 - 131 تا 146
احتشام راثي رضا, محرابي جواد، (1395) تأثیر فناوري اطلاعات بر بهبود عملکرد سازماني در سيستم¬هاي هوشمند بانکداري (مطالعه موردي: بانک صادرات شعب تهران)، خطمشیگذاری عمومي در مديريت (رسالت مديريت دولتي) بهار 1395 , دوره 7 , شماره 21 ; از صفحه 55 تا صفحه 71 .
Nisara Tahir M. Prabhakarb, Guru, Strakovaa Lubica. (2018). Social media information benefits, knowledge management and smart organizations. Journal of Business Research. Received 5 August 2017; Received in revised form 1 May 2018; Accepted 5 May 2018.
Hawedi, H S., Haryani H., Ariza N. & Abadalghader, A.A. (2011). Current challenges and future perspective: the Influence of organizational Intelligence on Libyan oil and Gas Industry. International journal of computer science and network security, 11 (1), 145-147.