Determination the key Factors of Creative Touurism Development Based on the Futures Research Approach (Case Study : Izeh City)
Subject Areas : Urban and Regional Planning StudiesMasood Kavosi 1 , hamid saberi 2 , Mehdi Momeni 3 , ahmad Khadem Al-Husseini 4
1 - PhD Candidate in Geography & Urban Planning, Tourism Research Center, Najafabad Branch, Islamic Azad University, Najafabad Iran
2 - Assistant Professor, Department of Geography & Urban Planning, Tourism Research Center, Najafabad Branch, Islamic Azad University, Najafabad, Iran
3 - Assistate Professor, Department of Geography & Urban Planning, Tourism Research Center, Najafabad Branch, Islamic Azad University, Najafabad, Iran
4 - Assistate Professor, Department of Geography & Urban Planning, Tourism Research Center, Najafabad Branch, Islamic Azad University, Najafabad, Iran
Keywords: creative tourism, Key Factors, Izeh City, Futurology,
Abstract :
Introduction: Creative Tourism is one of the issues that the authorities and urban planners have always considered; because in the case of growth and development of tourism in a city, the economy of the city is thriving and improves the quality of life of the inhabitants.Research aim: the purpose of this study is to determine the key factors affecting the development of creative tourism of izeh city with future research approach.Methodology: The present study is an applied research in terms of nature based on the new methods of future research, analytical and exploratory, which has been done by combining qualitative and quantitative models. the collection method in this research is documentation and library. the qualitative data of the questionnaire is open and through interviews, and the quantitative data and data, the questionnaire has been developed and through the questionnaires, delphi method was used. the research population consisted of 60 exper. finally, the mic mac was used to analyze the variables.Studied Areas: The geographical area of this research is Izeh city.Results: based on the finding, among the 45 variables studied, tourism training programs, urban attractive spaces, quality of life and the tourism information bank have been used in the area of effective factors and variables that were identified in the dichotomous spectrum have also the ability to become effective variables. Finally, based on the effects of variables, direct and indirect relationships of variables in 5 very weak, weak, moderate, moderately strong and very strong effects were classified.Conclusion: The results of influencing factors indicate that physical – environmental, socio - cultural , economic and institutional factors have the most important effect on the creative tourism of izeh city.
احمدی فرد، نرگس و دادازاده سیلابی، پروین. (1398). تعیین عوامل کلیدی توسعه گردشگری براساس رویکرد تحقیقات آتی (طالعه موردی: استان مازندران). مجله جغرافیا و محیط زیست، 9(1)، 89-73.
الداغی، زهرا، ابراهیمی، عبدالحمید، شجاعی، سامره، دیده خانی، حسین. (1399). تدورین سناریوهای توسعه منطقه گردشگری استان گلستان با رویکرد آینده پژوهی. فصلنامه جغرافیا و توسعه، 18(58) 74-59.
بسته نگار، مهرنوش؛ حسنی، علی و خاکزار بفروئی، مرتضی. (1396). طراحی مدل مفهومی گردشگری خلاق، فصلنامه گردشگری و توسعه، 6(2)، 108-81.
خراسانی، محمدامین و نوروزی فرد، هاشم. (1396). برنامهریزی راهبردی توسعه گردشگری روستایی در نواحی روستایی شهرستان ایذه (نمونه مورد مطالعه روستای شیوند). مجله جغرافیا و آمایش شهری- منطقهای، 6 (18)، 134-119.
رسولی، نشمیل؛ موسوی، میرنجف و هوشیار، حسن. (1399). تدورین سناریوهای گردشگری خلاق در شهر ارومیه. فصلنامه دانش شهرسازی، 4(4) 101-116.
زال، محمد حسین؛ دوستی، فرشته و رمضانزاده، مهدی. (1398). سنجش ظرفیتهای گردشگری خلاق درکلانشهر تبریز. نشریه گردشگری، 6(2)، 13-1.
زالی، نادر. (1388). آینده نگاری توسعه منطقهای با رویکرد برنامهریزی سناریو مبنا (موردی: استان خوزستان). رساله دکتری تخصصی، رشته جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تبریز.
زالی، نادر و عطریان، فروغ. (1395). تدوین سناریوهای توسعه گردشگری منطقه ای براساس اصول آینده پژوهی (موردی: استان همدان). نشریه آمایش سرزمین، 8(1)، 131-107.
زیاری، کرامتالله؛ اردلان، سعید؛ سعیدی رضوانی، نوید و حبیبی، کیومرث. (1401). الگوی گردشگری خلاق مبتنی بر رویکرد بازآفرینی فرهنگمحور با تأکید بر ایدۀ شهر خلاق، فصلنامه گردشگری و توسعه، 11(1)، 52-35.
سالاری پور، علی اکبر؛ حسام، مهدی؛ برادران شکر لو، آرش و حمیدی، آرمان. (1399) توضیح راهبردهای توسعه گردشگری خلاق شهر رشت. فصلنامه برنامهریزی و توسعه پایدار گردشگری، 7(3)، 142-127.
صفایی پور، مسعود؛ جعفری یحیی. (1400). تحلیل وضعیت مؤلفههای گردشگری خلاق در کلان شهر تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی. نشریه تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی، 21(60)، 126-107.
صابری فر، رستم. (1399). نقش گردشگری خلاق درماندگاری گردشگران و اثر آن بر توسعۀ اقتصادی (نمونۀ موردی بشرویه خراسان جنوبی). برنامه ریزی و آمایش فضا، 24( 4)، 177-207.
طالبیفرد، رضا؛ ملکی، سعید؛ علی اکبری، افسانه و حسینی شه پری، نبی الله. (1399). ارزیابی اثرات اقتصادی و اجتماعی گردشگری بر روستاهای جذاب گردشگری شهرستانهای ایذه و باغملک. مجله پژوهش و برنامهریزی روستایی، 10(3)، 37-21.
علی اکبری، اسماعیل؛ مرصوصی، نفیسه و جلال آبادی، لیلا. (1399). تدوین سناریوهای مؤثر بر آینده گردشگری شهر کرمان با رویکرد آینده پژوهی. فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری، 15(50) ،60-35.
فدایی، مهرناز؛ سلیمانی، حسین؛ گندمکار، امیر و غفاری، سید رامین. (1401). بررسی نقش بافتها با ارزش روستایی در توسعه گردشگری روستاهای دهستان سمام شهرستان املش در استان گیلان. فصلنامه مطالعات و بر نامه ریزی سکونتگاههای انسانی، 17(3)، 611-599.
قائمی راد، طیبه؛ حاتمینژاد، حسین؛ زیاری، کرامت الله و پوراحمد، احمد. (1401). بررسی وضعیت زیست محیطی گردشگری شهری با استفاده از روش جای پای اکولوژیک (مورد مطالعه : شهر رشت). فصلنامه مطالعات و برنامه ریزی سکونتگاههای انسانی، 17(1)، 130-119.
قنبری، یوسف؛ رحیمی، راضیه و برقی، حمید. (1399). تأثیر عوامل محیطی - رفتاری بر تحقق گردشگری خلاق در روستاهای هدف گردشگری استان اصفهان. فصلنامه برنامه ریزی توسعه گردشگری، 9(32)، 18-1.
مصاحبی پورفرد، مریم؛ خادم الحسینی، احمد؛ صابری، حمید و مختاری ملک آبادی، رضا. (1400). شاخص سازی گردشگری خلاق شهری با رویکرد ایرانی اسلامی (موردی: شهر اصفهان). فصلنامه گردشگری و توسعه، 10(4)، 71-1.
مکیان، سادات و بذرافشان، مرتضی. (1396). گردشگری خلاق. تهران: انتشارات مهکامه.
موسوی، علی؛ بیگ محمدی، حسن و صرامی، حسین. (1400). تحلیلی بر نقش گردشگران خلاق در جذب گردشگران (موردی: شهر اصفهان). نشریه جغرافیا و مطالعات محیطی، 10(37)، 71-61.
نجفی، اکبر؛ گراوند، یونس؛ قومی اویلی، علی و قاسمی وسمه جانی، علی. (1398). انتخاب منطقۀ نمونۀ گردشگری در استان خراسان جنوبی با استفاده از تکنیک ANP. فصلنامه جغرافیا و توسعه، 17(56)، 158-139.
نظمفر، حسین و علی بخشی، آمنه. (1400). آینده پژوهی برنامه ریزی توسعه گردشگری (موردی: استان اردبیل). نشریه تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی، 21(63)، 79-59.
Aksit, A. N. (2014). Creative Tourism. The Journal of International Social Research, 7(31), 775-798.
Castro, C. M. D. (2012). New Technology and Creative Tourism: A Case Study For t City of Porto As Novas Tecnologias E O Turismo Criativo, Estudo De Caso Da Cidade Do Porto (Doctoral Dissertation), 1-92.
Ching-Fu, C., & Shih-Huan, C. (2019). Antecedents and consequences of perceived coolness for Generation Y in the context of creative tourism - A case study of the Pier 2 Art Center in Taiwan. TourismManagement, 72(3), 121-129.
Campbell, C. (2010). Creative Tourism Providing a Competitive Edge. Publisher Visit Britain, 3(20), 55- 68.
Crouch, G, I. (2010). Destination Competitiveness: An Analysis of Determinant Attributes. Journal of Travel Research, 5(1), 27- 45.
Florida, Richard L. (2011). Creativity and Prosperity: The Global Creativity Index. Martin Prosperity Institute,1-45.
Gordin, V., & Matetskaya, M.(2012). Creative Tourism in Saint Petersburg: The State of the Art. Journal of Tourism Consumption and Practice, 4(2), 55-68.
Horng, J. S., Tsai, C. Y., Yang, T. C., & Liu, C. H. (2016). Exploring the Relationship Between Proactive Personality, Workenvironment And Employee Creativity Among Tourism And Hospitality Employees. International Journal of Hospitality Management, 54, 25-34.
Marujo, N., Serra, J., & Do Rosário Borges, M. (2020). The creative tourist experience in the Alentejo region: A case study of the Creatour project in Portugal. In Advances in Tourism. Technology and Smart Systems, 171, 705-714.
ozcu, Ö. K., & İçöz, O. (2010). A Model Pro-posal on the Use of Creative Tourism Experiences in Con-gress Tourism and the Congress Marketing Mix. PASOS Revistade Turismoy PatrimonioCultural, 8(3),105-113.
Richards, G. W., & Raymond, C. (2000). Creative Tourism. ATLAS News, No. 23, PP. 120.
Rodríguez-Gutiérrez, P, Santa Cruz, F. G., Gallo, L. S. P., & López-Guzmán, T. (2020). Gastronomic satisfaction of the tourist: Empirical study in the Creative City of Popayán, Colombia. Journal of Ethnic Foods, 7(1), 1-12.
Tan, Siow-Kian., Kung, Shiann-Far., & Luh, Ding-Bang. (2013). A Model of Creative Experience in Creative Tourism. Annals of Tourism Research, 41, 153-174.
_||_