An analysis of national media effective indices from rural areas residents’ perspective Case study: Villages of Rudsar County
Subject Areas : Rural and nomadic studies, mohammad baqher baqherzade 1 , Sedigheh Hassanimehr 2 , rafat shahmari 3 , Hossein Asghari 4
1 - PhD Student of Geography and Rural Planning, Geography Department, Astara Branch, Islamic Azad University, Astara, Iran
2 - Assistant Professor of Geography, Astara Branch, Islamic Azad University, Astara, Iran
3 - Assistant Professor of Geography, Astara Branch, Islamic Azad University, Astara, Iran
4 - Assistant Professor of Geography, Astara Branch, Islamic Azad University, Astara, Iran
Keywords: Indices, Rural Areas, National media, Effective, Rudsar,
Abstract :
Among the various dimensions and contexts of developments, rural development is a significant part of studies and development plans due to the main role of villages in the biological and demographic balance of communities and many researchers have demonstrated that rural areas are one of the best areas for effective use of communication technology. For this reason, the present study aims to discover and study the effective indices of the national media in Rudsar villagers based on the residents’ perspective in this area and to strengthen this relationship by providing appropriate solutions. Research method is descriptive analytical. After documentary studies, using the brainstorming technique and finally localization, 4components were identified and a number of variables were considered for each of them. Then, required data were collected through using questionnaire and rural households (38 numbers) and the indexing process was completed. Considering the villagers’ approach, it was found that the selected variables had a positive effect on the national media. After the personalization process and with the help of one sample t_test, the relationship between 27 indicators was found and the national media was measured and it was determined that there is a two-way relationship between the national media and the indices. Finally, it can be claimed that respected managers can use the effective indices of the national media to immigrate the shortcomings of this media and increase its advantages.
احمدی، مهناز و احمدی، میلاد. (1393). نقش رسانه در سلامت جامعه. همایش سراسری روانشناسی سلامت ایران، اصفهان.
باهنر، ناصر و جعفری کیذقان، طاهره. (1390). تلویزیون و تأثیرات کاشتی آن بر هویت فرهنگی ایرانیان. فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران، 3(4)، 156-131.
جعفری، سعیده و ربیعی، هادی. (1393)، نقش رسانه در سلامت روان جامعه، اولین همایش سراسری روانشناسی سلامت ایران، دانشگاه اصفهان، شماره 5، 25-23.
جمعه پور، محمود. (1394). مقدمهای بر برنامهریزی توسعه روستایی دیدگاهها و روشها. تهران: سمت.
حجازی، یوسف؛ میر ترابی، مهدیه السادات و حسینی، سید محمود. (1390). مشارکت زنان روستایی در فعالیتهای پس از برداشت محصولات کشاورزی مطالعه موردی بخش آسارا شهرستان کرج. تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، 42(1)، 128-117.
خراسانی، محمد امین؛ راستی، هادی و رحمانی، اسماعیل. (1395). تحلیلی بر اثرگذاری رسانههای جمعی و مطبوعات از دیدگاه ساکنان نواحی روستاییِ شهرستان کنارک (مطالعه موردی: دهستان زرآباد غربی). فصلنامه برنامهریزی منطقهای، 6(22)، 164-147.
رحمانی فضلی، عبدالرضا و بوذری، سیما. (1388). دستیابی به توسعه پایدار روستا با تاکید بر نقش محوری رسانههای جمعی (مطالعه موردی: روستاهای استان قزوین). جغرافیا و توسعه، 14، 120-101.
فرجی سبکبار، حسنعلی؛ بدری، سید علی؛ سجاسی قیداری، حمدالله؛ صادقلو، طاهره و شهدادی خواجه عسگر، علی. (1390). اولویتبندی توسعه کارآفرینی در مناطق روستایی با استفاده از تکنیک پرومتی، مطالعه موردی: دهستان حومه بخش مرکزی شهرستان خدابنده استان زنجان. پژوهشهای جغرافیای انسانی، 43(75)، 68-53.
فرقانی، محمدمهدی. (1380). ارتباطات و توسعه؛ چهاردهه نظریه پردازی و امروز. رسانه، 12(2)، 53-46.
قلی پور، آرین و روشندل اربطانی، طاهر. (1396). نهادهای رسانهای توسعه محور، محور توسعه روستایی، بررسی و تبیین ارتباط بین سازگاری برنامههای تلویزیونی شبکه استانی و توسعه روستایی در استان اردبیل. فصلنامه روستا و توسعه، 9(4)، 176-137.
کاظمزاده، موسی و کوهی، کمال. (1389). نقش وسایل نوین ارتباطجمعی در توسعه فرهنگی، موانع و راهکارها. فصلنامه پژوهش فرهنگی، 11(12)، 212-183.
محمدی، سمیرا؛ محمدی، لیلی؛ رضایی، زاهد و رمضانخانی، علی. (1397). عوامل تاثیرگذار رسانه عمومی (مرور سیستماتیک). اولین کنفرانس علمی سلامت، تهران.
نقوی، محمدرضا؛ پایدار، ابوذر و قاسمی، یاسر. (1391). بررسی و تحلیل نقش فرهنگ در توسعه مناطق روستایی با رویکردهای توسعه پایدار. مجله مهندسی فرهنگی، 6(67و68)، 107-93.
Dahal, S. (2013). Power, empowerment and community radio: Media by and for women in Nepal. In Women's Studies International Forum, 40, 44-55.
Simister, J., & Mehta, P.S. (2010). Gender Based Violence in India: Long-Term Trends. Journal of Interpersonal Violence, 25(9), 1594-1611.
Swami, V., Persaud, R., & Furnham, A. (2011). The recognition of mental health disorders and its association with psychiatric scepticism, knowledge of psychiatry, and the Big Five personality factors: An investigation using the overclaiming technique. Social psychiatry and psychiatric epidemiology, 46(3), 181-189.
Wilkinson, R., & Pickett, K. (2009). The Spirit Level: Why Greator Equality Makes Societies Stronger. New York: Bloomsbury Press.
_||_