Analysis of the function of literacy movement at Cultural Development of Villagers of Guilan Province
Subject Areas : Urban and Regional Planning Studiesعیسی پوررمضان 1 , محمد امیری میکال 2
1 - استادیار گروه جغرافیا، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رشت، رشت، ایران
2 - دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامه ریزی روستایی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رشت، رشت، ایران
Keywords: Guilan Province, village, literacy movement, cultural development,
Abstract :
Since the formation of literacy movement for creating learning opportunity of adults till now significant improvement has been achieved in the direction of achieving considered aim. After 3 decades of activity of this organization regarding national experience and its interaction with international experiences there is the necessity of reviewing and engineering again in most of products and methods that are being used. This paper that has been done with analytic- descriptive method, has considered the role of literacy movement at cultural development of village of Guilan province. The required data of this research has been gained through documentation-field method. It was completed in order to determine the function of literacy movement at cultural development of Guilan province that based on census in 2006 it had more literate people. The independent variable is seemed literary research and dependent variable is cultural development of villages that for making relationship 15 items were determined and analyzed. The result of consideration shows that literacy movement during its activity could make people literate at villages and villagers after being literate their level of information and culture has been promoted , on the one hand in the view of doing religious duties, reading Quran, benefiting prophetic saying , it has had positive and significant changes. Also they have been more successful at verbal and auditory interaction and became interested in using books and simple journals. Putting women out of isolation and entering them into social- political area is the effect and blessing of literacy. Especially they became more sensitive towards local, national phenomena, Islam's world and international phenomena.
1. ابراهیمزاده، عیسی، 1371، آموزش بزرگسالان، رشته علوم تربیتی، انتشارات دانشگاه پیام نور، تهران.
2. ابراهیمیان، علی، 1389، سواد آموزی بزرگسالان در جمهوری اسلامی ایران، انتشارات سازمان نهضت سواد آموزی.
3. امیری میکال، محمد، 1391، نقش نهضت سواد آموزی در توسعه روستاهای استان گیلان، پایان نامه کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامهریزی روستایی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رشت.
4. اساسنامه نهضت سوادآموزی، 1363، انتشارات سازمان نهضت سواد آموزی.
5. سازمان مدیریت و برنامهریزی استان گیلان، 1385، شناسنامه آبادیهای استان گیلان.
6. سازمان یونسکو،1381، مجموعه کتابهای فرا درسی راهنمای توسعه مراکز یادگیری، انتشارات سازمان نهضت سواد آموزی.
7. سایت آموزش و پرورش.
8. سر شته، محمود، 1377، اهداف اصلی برنامهریزی فرهنگی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تهران.
9. صالحی امیری، سیدرضا، 1389، مفاهیم و نظریههای فرهنگی، انتشارات ققنوس، تهران.
10. صباغیان، زهرا،1371، درسهای سواد آموزی، انتشارات مدرسه.
11. فاخته، قربان، 1386، نگاهی به گیلان زمین، انتشارات لوح زرین تهران.
12. فرجامی، هادی، 1372، آموزش بزرگسالان در کشورهای گوناگون، انتشارات آستان قدس.
13. معاونت برنامهریزی استانداری گیلان، 1386، سالنامه آماری استان گیلان 1385.
14. مطیعی لنگرودی، سید حسن، 1382، برنامهریزی روستایی در ایران، انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد.
15. نظرزاده، محسن، 1387، آموزش بزرگسالان و توسعه پایدار، سایت.
16. همایونپور، پرویز، 1368، پیکار جهانی سواد آموزی، انتشارات انقلاب اسلامی.
_||_