A study about the Relationship between Family social status and Level of motion development in Children 3-4 Isfahan city
Subject Areas : Social Science Quarterlyمجتبی شاهنوشی 1 , نعیمه قاسمی 2
1 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)
2 - عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان
Keywords: Children, social status family, motion growth, coarse motion skills, fine motion skills,
Abstract :
Changes and improvements in motion behavior are as a result of the interaction of genetic and environmental factors occur. The family as an environmental factor to determining a child's race and ethnicity can choice the educational practices and lifestyles of different conditions for children's motion development. This study has attempted to examine the relationship between social status of family and children's success in implementing their coarse and fine skills. To achieve the goal, we selected 245 samples of Isfahan city children between 3-4 years old by using combinations of clusters - systematically sampling. Students were asked necessary information by examining the development of coarse and fine motion skills of Denver 2 test and we gathered parent data by another questionnaire The results showed a relationship between social status of family and the successful of children's motion skills.
1- آقاپور، مهدی و همکاران، (1385). بررسی فرا تحلیل تعادل رشد حرکتی و اجتماعی، نشریه حرکت، دوره 27، شماره 153.
2- ایساکس، وی گریگوری پاینه و لاری دی، (1384). رشد حرکتی انسان رویکردی در طول عمر، دکتر حسن خلجی، داریوش خواجوی، چاپ اول، ناشر دانشگاه اراک.
3- داوری، فرزانه، حسن خلجی، عباس بهرام، انوشیروان کاظمنژاد، ( 1387). تعیین روایی و پایایی و هنجاریابی حیطههای حرکی درشت و ظریف آزمون غربالگری رشدی. دنورII در کودکان 6-3 ساله شهر اصفهان، فصلنامه علوم حرکتی و ورزشی، شماره 15.
4- رفیع زاده، فرامرز. (1377). آناتومی جامعه، شرکت سهامی انتشارتهران.
5- شبانی، محمد. (1382). رشد وتکامل حرکتی، ناشر بنیان علوم تهران.
6- شجاعی، معصومه. (1385). رشد حرکتی، ناشر دانشگاه امام حسین، چاپ دوم.
7- عسگری، حسین. (1385). بررسی تفاوت پایگاه اجتماعی والدین بر شیوه فرزندپروری، پایاننامه کارشناسی ارشد.
8- فرجزاده، مژگان. (1380). بررسی رابطه بین پایگاه اجتماعی خانواده با گرایشهای ارزش دانشآموزان دختر مقطع متوسطه شهرکرد، پایاننامه کارشناسی ارشد.
9- گالاهو، دیوید، جان لی ازمون. (1390). درک رشد حرکتی در دوران مختلف زندگی، دکتر رسول حمایت و همکاران، نشر علم و حرکت، تهران.
10- مالینا، رابرت؛ کلود بوچارد، نمو. (1381). بالیدگی و فعالیتبدنی، مترجمان دکتر عباس بهرام، حسن خلجی.
11- نیک گهر، عبدالحسین. (1387). مبانی جامعه شناسی. انتشارات توتیا.
12- هیوود، کاتلین، (1378). رشد و تکامل حرکتی در طول عمر، دکتر مهدی نمازیزاده، محمدعلی اصلانخانی، چاپ دوم، انتشارات سمت.
13- Chowdhury SD, Wrotniak BH and Ghosht. (2010) Nutritional and socioeconomic factors in motor development of sandal children of the parulia district. Indium Early Human development, V 86 , Issue , Decenmber. 779- 784.
14- Ferankenburg. W. K. Dodds. J. Archer. P. Shapiro. H & Bresnick. B (1992). The Denver II. A Major revision and restandardization of Denver Developmental screaming test. Pediatrics. (89), 91-97.
15- HeinZ krombholz, (2006), Physical, performance in Relation to age, sex, social closes and spats activities in kindergarten and elementary sehaet, perceptual and motor skills journal, volume 102. Issue2. Pp 477-484.
16- Lee. A. M (1980). Child reaing practices and motor performance of black and white children reaserch Quarterly for Eexercise and spat, 51, 494-500.
17- saida. yx,Miyashita. M (1979). Development of mote skills in children. maniupulation of a pencil in young children aged. 2to oyenn.
18- Wouter cooles. krinitine de Martelar. christiane samaey and caroline andries. Fundamental movement skill performance of preschool children in relation to family contex. sport science journal V 29. Issue 7 Mar 2011, 649-660.
_||_