کشاورزی ارگانیک: غذا برای مصرفکنندگان سبز آتی در ایران
Subject Areas : Environmental policy and managementیلدا رحمتی غفرانی 1 , محمد طالقانی 2 , ابراهیم چیرانی 3
1 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
2 - گروه مدیریت صنعتی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
3 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
Keywords: کشاورزی ارگانیک, تمایل به خرید, بازاریابی زیست محیطی,
Abstract :
در طول اعصار، کشاورزی دچار تغییرات گوناگونی شده است و همواره انسان مهمترین عامل تغییر در آن بوده است. در قرن اخیر به علت رشد روزافزون جمعیت، نگرش اولیه انسان به طبیعت که نگرشی دوستانه بود جای خود را به ارتباطییک طرفه و علیه طبیعت داد؛بهطوریکه کودهای شیمیایی، سموم دفع آفات نباتی،فراوردههای هورمونی و غیره به بخش کشاورزی وارد شدند و به کمک بهرهگیری از ارقام اصلاح شده، جهشهای بزرگی در افزایش تولید محصولات کشاورزی بوجود آمد تا به تقاضای روبه رشد موادغذایی پاسخ داده شود.اما این افزایش تولید، مشکلات زیستمحیطی و بهداشتی برای تولیدکنندگان و مصرفکنندگان را نیز در پی داشت. افزایش آگاهیمصرفکننده درباره موضوعات زیستمحیطی منجر به افزایش توجه به مصرف غذای ارگانیک گشته است. این امر موجب افزایش تحقیقات ارگانیک شده است. اغلب این تحقیقات در کشورهای توسعه یافته انجام شده و سهم کشورهای درحال توسعه از آن آندک است. این مقاله اثرات دانش ارگانیک، ادراک از پیامدها، هنجارهای ذهنی، قیمت، اعتماد سبز، اثربخشی ادراک شده مصرف کننده، دسترسی، مزیت نسبی، تمایل به خرید ارگانیک را بر رفتار خرید ارگانیکمصرفکنندگان ایرانی بهعنوان مصرفکنندگان یک کشور درحال توسعه بررسیمیکند. نتایجپژوهش، اثر قیمت، اثربخشیمصرفکننده و ادراک از پیامدها را بر تمایل به خرید محصولات غذایی ارگانیک تایید میکند. درحالیکه دانش ارگانیک، اعتماد سبز، قیمت، اثربخشیمصرفکننده و تمایل موثر بر رفتار خرید ارگانیک شناخته شدهاند. این مقاله کاربردهای نتایج تحقیق برای شاغلان حوزه کشاورزی و بازاریابان مطرح میکند.
Aertsens, J., Verbeke, W., Mondelaers, K., & Van Huylenbroeck, G. (2009). Personal determinants of organic food consumption: a review. British Food Journal, 111 (10), 1140-67.
Ajzen, I., &Fishbein, M., (1980).Understanding attitudes and predicting social behavior. Prentice Hall, Englewoods-Cliffs, New Jersey.
Albayrak, T., Caber, M., Moutinho, L.,&Herstein, R. (2011).The influence of skepticism on green purchase behavior. International Journal of Business and Social Science, 2(3), 189-197
Ali, A., &Ahmad, I. (2012). Environment friendly products: factors that influence the green purchase intention of Pakistani consumers. Pakistan Journal of Engineering Technology and Science, 2(1), 84-117.
Baron, J., & Kenny, D. (1986). The moderator-mediator variable distinction in social psychological research: conceptual, strategic and statistical consideration. Journal of Personality and Social Psychology, 51(6), 1173-1182.
Carrete, L., Castano, R., Felix, R., Centeno, E., & Gonzalez, E. (2012). Green consumer behavior in an emerging economy: confusion, credibility, and compatibility. Journal of Consumer Marketing, 29(7), 470-481.
Cheah, I., &Phau, I. (2011). Attitudes towards environmentally friendly products: The influence of eco-literacy, interpersonal influence and value orientation.Marketing Intelligence & Planning, 29(5), 452-472.
Chen, M. F. (2007). Consumer attitudes and purchase intentions in relation to organic foods in Taiwan: Moderating effects of food-related personality traits. Food Quality and Preference, 18(7), 1008-1021.
Chen, M.F. (2009). Attitude toward organic foods among Taiwanese as related to health consciousness, environmental attitudes, and the mediating effect of a healthy lifestyle. British Food Journal, 3(2), 165-178.
Chen, Y.S., & Chang, C.H. (2012). Enhance green purchase Intentions: The roles of green perceived value, green perceived risk, and green trust. Management Decision, 50(3), 502-520.
Dean, M., Raats, M. M. & Shepherd, R. (2008).Moral concerns and consumer choice of fresh and processed organic foods.Journal of Applied Social Psychology, 38(8), 2088-2107.
Harris, L.C. & Goode, M.M.H. (2010). Online services-capes, trust, and purchase intentions. Journal of Services Marketing, 24(3), 230-43.
Kim, Y.J., Njite, D. &Hancer, M. (2013). Anticipated emotion in consumers’ intentions to select eco-friendly restaurants: Augmenting the theory of planned behavior. International Journal of Hospitality Management, 34,255-262.
Lee, K. (2009). Gender differences in Hong Kong adolescent consumer: green purchasing behavior. Journal of Consumer Marketing, 26(2), 87-96.
Padel, S & Foster, C. (2005). Exploring the gap between attitudes and behavior: understanding why consumers buy or do not buy organic food. British Food Journal, 107(8), 606–625.
Partidario, P.J., Lambert, J., & Evans, S. (2007). Building more sustainable solutions in production–consumption systems: The case of food for people with reduced access.Journal of Cleaner Production, 15(6), 513–524.
RahmatiGhofrani, Y., Mirabi, V.R., Taleghani, M. &Chirani, E. (2015).Determinants of organic food products acceptance in emerging economy.BARS Journal, 5(1), 58-75.
Rajabi, A., ShabanaliFami, H., &Pouratashi, M. (2013).Investigating adoption component of agricultural organic product from the viewpoints of consumers.Journal of Food Science and Technology, 10(38), 33-43.
Samarasinghe, R. (2012). The Influence of Cultural Values and Environmental Attitudes on Green Consumer Behavior.International Journal of Behavioral Science, 7(1), 83-98.
SeyedSaleki, Z &SeyedSaleki, S.M. (2012). The main factors influencing purchase behavior of organic products in Malaysia. Interdisciplinary Journal of Contemporary Research in Business, 4(1), 98-116.
Smith, S. &Paladino, A. (2010). Eating clean and green? Investigating consumer motivations towards the purchase of organic food.Australasian Marketing Journal, 18, 93-104.
Tan, B.C & Lau, T.C. (2011). Green purchase behavior: Examining the influence of green environmental attitude, perceived consumer effectiveness and specific green purchase attitude. Australian Journal of Basic and Applied Sciences, 5(8), 559-567
Tseng, S. C. & Huang, S.W. (2013).A framework identifying the gaps between customers’ expectations and their perceptions in green products.Journal of Cleaner Production,1-11.
Wang, P., Liu, Q. & Qi, Y. (2014). Factors influencing sustainable consumption behaviors: a survey of the rural residents in China. Journal of Cleaner Production, 63152-165
Werner, J., &Alvensleben, R.V. (2011).Consumer attitudes towards organic food in Germany (F.R.).Symposium on Horticultural Economics, VIII (155).