نگرش کارکنان نسبت به تعهد مدیریت به بازاریابی داخلی و تأکید مدیران بر ارتباطات داخلی غیررسمی در سازمان جهاد کشاورزی
Subject Areas : Decision-makingمحمدرضا آزاده دل 1 , مهناز شکری 2
1 - گروه مدیریت دولتی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
2 - دانش آموخته کارشناسی ارشد، مدیریت دولتی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
Keywords: بازاریابی داخلی, نگرش, تعهد مدیریت,
Abstract :
منابع انسانی یکی از مهمترین عوامل مؤثر بر موفقیت در انجام کارها، حفظ شرایط و حفظ تعادل در سازمان است. این مطالعه به دنبال تحلیل نقش کارکنان داخلی غیررسمی به عنوان واسطه در توجیه نگرش کارکنان سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان ازطریق تعهد مدیریت به بازاریابی داخلی است. جمعیت هدف از کارکنان سازمان جهاد کشاورزی تشکیل میشد. شرکتکنندهها ازطریق روش نمونهبرداری تصادفی ساده انتخاب شدند. فرضیهها به کمک مدلسازی معادلات ساختاری (SEM) و نرمافزار Smart PLS مورد آزمون قرار گرفتند. نتایج نشان داد که به خاطر تعهد کم مدیریت به بازاریابی داخلی در جامعة آماری، ارتباطات غیررسمی به سختی بین کارکنان و مدیریت ایجاد میشد و نگرش مثبت به کار در سطح پایینی قرار داشت. این موضوع زمانی اهمیت مضاعف مییابد که فرضیه تأیید شده باشد. اما شدت ضرایب حاکی از وجود رابطة متوسط بین متغیرهای اصلی این پژوهشاند.
Ab Hamid, M. R., Sami, W., & Sidek, M. M. (2017, September). Discriminant validity assessment: Use of Fornell & Larcker criterion versus HTMT criterion. In Journal of Physics: Conference Series (Vol. 890, No. 1, p. 012163). IOP Publishing.
Ahmadi, M. (2002). Fundamental of organization and management. Tehran: Virayesh Publication.
Al-Hawary, S. I. S., Al-Qudah, K. A., Abutayeh, P. M., Abutayeh, S. M., & Al-Zyadat, D. Y. (2013). The impact of internal marketing on employee’s job satisfaction of commercial banks in Jordan. Interdisciplinary Journal of Contemporary Research in Business, 4(9), 811-826.
Arnett, D. B., Laverie, D. A., & McLane, C. (2002). Using job satisfaction and pride as internal-marketing tools. Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly, 43(2), 87-96.
Bailey, A. A., Albassami, F., & Al-Meshal, S. (2016). The roles of employee job satisfaction and organizational commitment in the internal marketing-employee bank identification relationship. International Journal of Bank Marketing, 34(6), 821-840.
Batista, M., Feijo, A., & Silva, F. (2013). Quality management and employees' attitudes: An example from certified enterprises. Management Research: The Journal of the Iberoamerican Academy of Management, 11(3), 260-279.
Boone, L. E., & Kurtz, D. L. (2013). Contemporary marketing. Cengage learning.
Cascio, W. F. (2010). Human resources in a globally competitive business environment. In Managing human resources: Productivity, quality of work life, profits. (8th ed., pp. 2 – 37). New York: McGraw-Hill Irwin.
Chen, C., Lin, YH., & Ho, CS. (2006). Research on the relationship between internal marketing and medical personnel's turnover in tension in the situation of a dangerous outbreak of illness like SARS. A regional Hospital for example. Cheng Chin Medical Journal, 2(4), 28-36.
Derakhshide H., Ansari M. E. (2015). The effects of managerial competency and management commitment to employee empowerment on employee job performance: Case Study: ENBank Employees. Journal of Management and Development Process. 27 (1), 73-114.
URL: http://jmdp.ir/article-1-1974-fa.html
Fay, M. J. (2011). Informal communication of co-workers: a thematic analysis of messages. Qualitative Research in Organizations and Management: An International Journal, 6(3), 212-229.
Hair Jr, J. F., Hult, G. T. M., Ringle, C., & Sarstedt, M. (2016). A primer on partial least squares structural equation modeling (PLS-SEM). Sage publications.
Harrison, D. A., Newman, D. A., & Roth, P. L. (2006). How important are job attitudes? Meta-analytic comparisons of integrative behavioral outcomes and time sequences. Academy of Management journal, 49(2), 305-325.
Hayase, L. K. T. (2009). Internal communication in organizations and employee engagement. UNLV Theses, Dissertations, Professional Papers, and Capstones.
Holmes, J., & Marra, M. (2004). Relational practice in the workplace: women's talk or gendered discourse? Language in society, 33(3), 377-398.
Ioan, D., & Ivana, D. (2011). Improving the quality of human resources by implementation of internal marketing. Retrieved from https://mpra.ub.uni-muenchen.de/35363/
Kilburn, A. J. (2009). Building quality internal exchange: the role of the organization and the individual in internal customer orientation. Academy of Marketing Studies Journal, 13(1).79-86.
Lings, I. N., & Greenley, G. E. (2010). Internal market orientation and market-oriented behaviors. Journal of Service Management, 21(3), 321-343.
Mafini, C., & Pooe, D. R. (2013). The relationship between employee satisfaction and organisational performance: Evidence from a South African government department. SA Journal of Industrial Psychology, 39(1), 00-00.
Martey, E. M. (2014). The impact of internal marketing on employee performance in the insurance industry of Ghana. International Journal oh Research, 1(7), 1176-1189.
Moshabbaki, A. (2005). Organization behavioral Management: Applied Value Analysis of human behavior. Tehran: Termeh Publication.
Pels, J., & Grönroos, C. (2009). Marketing as promise management: regaining customer management for marketing. Journal of Business & Industrial Marketing, 24(5/6), 351-359.
Rafiq, M., & Ahmed, P. K. (2000). Advances in the internal marketing concept: definition, synthesis and extension. Journal of services marketing, 14(6), 449-462.
To, W. M., Martin Jr, E. F., & Billy, T. W. (2015). Effect of management commitment to internal marketing on employee work attitude. International Journal of Hospitality Management, 45, 14-21.
Wexley, K. N., & Yukl, G. A. (1984). Organizational behavior and personnel psychology. Richard D. Irwin.