بررسی عوامل موثر بر بازاریابی محصولات کشاورزی ارگانیک(مطالعه موردی: شهرستان میاندوآب)
Subject Areas : Farm ManagementZohreh Jesarati 1 , Loghman Rshidpour 2 , Soleiman Rasouli Azar 3
1 - Department of Agricultural Management, Mahabad Branch, Islamic Azad University, Mahabad, Iran
2 - Department of Agricultural Management, Mahabad Branch, Islamic Azad University, Mahabad, Iran
3 - Department of Agricultural Management, Mahabad Branch, Islamic Azad University, Mahabad, Iran
Keywords: بازاریابی, شهرستان میاندوآب, کشاورزی, محصولات ارگانیک,
Abstract :
در موقعیت کنونی کشاورزی ارگانیک به سرعت در حال رشد و گسترش میباشد در حالیکه فقدان دانش و مهارت برای مدیریت یک مزرعه ارگانیک و فقدان فرصتهای بازاری برای محصولات ارگانیک مهمترین دلیل برای عدم کاربرد فعالیتهای کشاورزی ارگانیک بوده است. بنابراین هدف کلی این تحقیق تبیین عوامل موثر بر بازاریابی محصولات کشاورزی ارگانیک بود. این تحقیق از نوع تحقیقات پیمایشی- توصیفی و از نظر هدف کاربردی بود. ابزار پژوهش، پرسشنامهای محقق ساخته بود که به منظور تعیین روایی ابزار سنجش، با استفاده از روش اعتبار محتوایی و پایایی آن از آزمون آلفای کرنباخ استفاده شد که مقدار این ضریب 89 درصد بدست آمد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کشاورزانی بود که محصولات ارگانیک تولیدی خود را به میدان تره بار میاندوآب عرضه کرده اند. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان- کرجیسی 148 نمونه تعیین شد و با استفاده از روش نمونه گیری طبقهای و تصادفی ساده انتخاب و در نهایت 150 پرسشنامه تکمیل و جمعآوری شد. نتایج به دست آمده نشان داد که ارتباط معنیداری بین بازاریابی محصولات کشاورزی ارگانیک با عوامل آموزشی، عوامل اقتصادی، عوامل اطلاعاتی، عوامل تولیدی و عوامل اجتماعی در سطح 05/0 وجود دارد. همچنین نتایج حاصل از تحلیل رگرسیونی نشان داد که متغیرهای عوامل تولید، عوامل آموزشی و عوامل اقتصادی 53 درصد از تغییرات متغیر وابسته را تعیین کردند.
