اولویتبندی عوامل مؤثر بر بهبود نظام بازاریابی لیمو ترش با استفاده از فرایند تحلیل شبکه ای (مطالعه موردی: شهرستان لارستان)
Subject Areas : Environmental policy and managementعلی علمی 1 , حمیدرضا میرزائی خلیل آبادی 2 , الهام خواجه پور 3 , محمدرضا زارع مهرجردی 4
1 - دانش آموخته کارشناسی ارشد اقتصاد کشاورزی دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران
2 - داشیار گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران
3 - استادیار گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران
4 - استاد گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران
Keywords: آمیخته بازاریابی, فرایند تحلیل شبکه ای, بازاریابی کشاورزی,
Abstract :
بازاریابی محصولات کشاورزی نقش مهمی در دستیابی اهدافی همچون توسعه کشاورزی، افزایش تولید و درآمد کشاورزان در کشورهای درحال توسعه دارد. تولید مرکبات خصوصاً لیموترش یکی از مهمترین محصولات کشاورزی در شهرستان لارستان (استان فارس) است. بنابراین، در این تحقیق عوامل مؤثر بر بهبود نظام بازاریابی لیموترش در شهرستان لارستان اولویتبندی شدند. دادهها از طریق تکمیل پرسشنامه توسط خبرگان این موضوع در منطقه جمعآوری شد و از روش فرایند تحلیل شبکهای(ANP) برای اولویتبندی استفاده شد. معیارها در این تحقیق عناصر آمیخته بازاریابی (محصول، مکان، تبلیغ، و قیمت) بودند و برای هر معیار نیز زیرمعیارهایی انتخاب شدند. معیارها و زیرمعیارها بر اساس مطالعات قبلی و نیز نظر کارشناسان در منطقه انتخاب شدند. نتایج نشان داد که معیارهای محصول و تبلیغ به ترتیب بالاترین و پایینترین اولویت را در بهبود نظام بازاریابی لیموترش در شهرستان لارستان دارند. به علاوه، بستهبندی و طراحی مناسب برای ایجاد مزیت نسبی مهمترین زیر معیار در بهبود نظام بازاریابی لیمو ترش در منطقه است. همچنین زیر معیارهای ایجاد صنایع تبدیلی و استفاده از تعاونی های بازاریابی در رتبه های بعدی قرار گرفتند. با توجه به نتایج، پیشنهاد میشود که بستهبندی مناسب، صنایع تبدیلی و شرکتهای تعاونی در منطقه توسعه یابند.
Ardestani, M., Toosi, M., and Khaledi, K. (2010). Assessment of orange internal marketing jn north of Iran. Agricultural Economics and Development, 18(71), 47-67.
Asadzadeh, M., Moghadasi, R., and Kazemnezhad, M. (2011). Factors affecting the efficiency and marketing margin of tomato in Khoozestan Province (Case study: Dezful and Shooshtar counties). Agricultural Education and Extension Researches, 4(2), 43-54.
Chaudhary S. and Suri P.K. (2020). Examining Adoption of eNAM Platform for Transforming Agricultural Marketing in India. In: Suri P., Yadav R. (eds) Transforming Organizations Through Flexible Systems Management. Flexible Systems Management. Springer, Singapore.
Dubey, N., and Tanksale, A. (2021). A study of barriers for adoption and growth of food banks in India using hybrid DEMATEL and Analytic Network Process. Socio-Economic Planning Sciences, in press . Available online 21 July 2021, 101124. https://doi.org/10.1016/j.seps.2021.101124.
Ehsan, A., Soleimanzadeh, Z., and Haghighi, M. (2010). Assessment of Dezful citrus marketing. Agricultural Economics and Development. 18 (72),25-41.
Ghodoosi, M., Mohtashami, T., MotavaliHabibi, M., and Shedati, S. (2015). Identification and prioritizing marketing mix affecting Saffron exports from experts’ view. Saffron Technology and Cultivation.3(4), 76-90.
Hosnavi Atashgah, Yasi, M., and Amiri Takaldani, E. (2020). Decision Making Pattern in Identifying and Ranking Effective Criteria in Inter-Basin Water Transfer Projects Based on Network Analysis Process and Analytical Hierarchy Process. Iran-Water Resources Research, 15 (4), 299-313.
Hosseini, A., and Rafiee, H. (2008). Assessment of the behaviour of citrus market in Mazandaran province (Case Study: Sari City). Agricultural Economics, 2(4), 73-92.
Hu, Y., Xiao, Sh., Wen, J., and Li, J. (2019). An ANP-multi-criteria-based methodology to construct maintenance networks for agricultural machinery cluster in a balanced scorecard context. Computers and Electronics in Agriculture, 158, 1-10. https://doi.org/10.1016/j.compag.2019.01.031
Jihad-e-Keshavarzi Database. 2015-2016 Cropping Year. Larestan. (In Persian)
Karimifard, S., Abdeshahi, A. and Moghadasi, R. (2011). Investigation marketing and exports of date in khoozestan province. Agricultural Economics Researches, 3 (4), 151-167.
Kumar, Sh., Raut, R.D., Nayal, K., Kraus, S., Yadav, V.S., and Narkhede, B.E. (2021). To identify industry 4.0 and circular economy adoption barriers in the agriculture supply chain by using ISM-ANP. Journal of Cleaner Production, 293,126023. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2021.126023.
Li, B., Wu, Q., Zhang, W.,and Liu, Z. (2020).Water resources security evaluation model based on grey relational analysis and analytic network process: A case study of Guizhou Province. Journal of Water Process Engineering, 37,101429 https://doi.org/10.1016/j.jwpe.2020.101429.
Liu, X., Deng, Q., Gong, G., Zhao, X., and Li, K. (2021). Evaluating the interactions of multi-dimensional value for sustainable product-service system with grey DEMATEL-ANP approach. Journal of Manufacturing Systems, 60, 449-458. https://doi.org/10.1016/j.jmsy.2021.07.006.
Mohammadi, H., Farajzadeh, Z., Dehbashi, V. and Shahraki, A. (2014). Economic analysis of citrus marketing in Fars province. Agricultural Economics and Development, 22(86), 1-30.
Mohammadi, M. and Rafiei, H. (2020). The effects of seasonal supply and sorting on agricultural products marketing characteristics. Agricultural Economics Researches, 12(2), 177-210.
Mojaverian, M., Babania, S. and Vaezi, H. (2013). Assessment of citrus distribution canals in babol city. First National Conference of Sustainable Agriculture and Natural Resources, January 30, Tehran.
Najafi Alamdar Lou, H. and Babania, S. (2016). The effect of time and space distribution on selection of marketing rout by citrus growers in Babol city. Agricultural Economics and Development, 30 (1), 50-57.
Poveda-Bautista, R., Baptista, D., and García-Melón, M. (2012). Setting competitiveness indicators using BSC and ANP. International Journal of Production Research, 50, 1-15. https://doi.org/10.1080/00207543.2012.657964.
Purohit, S., Paul, J., and Mishra, R. (2021). Rethinking the bottom of the pyramid: Towards a new marketing mix. Journal of Retailing and Consumer Services, 58,102275, https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2020.102275.
Reza Tabe Azgami, K., and Heidari Chiane., R. (2013). Analytic network process use in tourism planning (Case Study: Guilangharb mountain district). Rural Researches, 4(3), 661-690.
Thabit, T.H., and Raewf, M.B. (2018). The Evaluation of Marketing Mix Elements: A Case Study. International Journal of Social Sciences & Educational Studies, 4, 100 - 109. https://doi.org/10.23918/ijsses .v4i4p100.
Zebardast, E. (2010). The application of analytic network process (ANP) in urban and regional planning. Honar- Ha- Ye- Ziba: Memary Va Shahrsazi, 2( 41),79-90.