طراحی مدل بازاریابی کارآفرینانه در صنایع خدماتی و تبدیلی
Subject Areas : Strategic planning
مسعود تقی زاده
1
,
نرگس دل افروز
2
,
علی قلی پور سلیمانی
3
,
وحید حقیقت دوستی سیار
4
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت بازرگانی، واحد رشت،دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
3 - استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران.
4 - استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد سواد کوه، دانشگاه آزاد اسلامی، سوادکوه، ایران
Keywords: روش دلفی, فرا ترکیب, بازاریابی کارآفرینانه, صنایع خدماتی و تبدیلی, ضریب کندال,
Abstract :
هدف رساله حاضر آن است که با کنکاشی نوپردازانه و ایجاد همگرایی موثر بین دوحوزه بازاریابی و کارآفرینی به تبیین چگونگی و چیستی مفهوم نوظهور بازاریابی کارآفرینانه پرداخته و با پیشنهاد چهارچوبی منطقی و فرایندگرا ، به طراحی مدل بازاریابی کارآفرینانه در صنایع خدماتی و تبدیلی بپردازد.صنایع خدماتی و تبدیلی که منابع بسیاری را از طریق ارائه خدمات و بهینهسازی آن به مشتریان جذب میکنند، میتوانند عامل موثری در رشد اقتصادی کشور به شمار آیند. با توجه به اهمیت صنایع و افزایش روزافزون رقابتپذیری در میان آنها، بازاریابی کارآفرینانه نقش بسیار بهسزایی را در رسیدن به اهداف سازمانی و کسب بیشترین سود در صنعت ایفا میکند. پژوهش حاضر از نظر روش تحقیق ، کیفی است و بـرای تحلیـل ادبیـات پـژوهش از روش فراترکیب استفاده شده است ، سپس با استفاده از روش دلفی دو مرحلهای، نظـرات خبرگـان صنعت و کارآفرینان براساس مقولهها و مفاهیم طبقه بندی شده و در نهایت براس سنجش همبستگی آماری میان متغیرها از ضریب کندال و برای قابلیت اعتماد اندازه گیری ها از شاخص درصد توافق استفاده شده است . نتـایج نشـان می دهـد مـدل بازاریـابی کارآفرینانه در این صنایع از سه مقوله عوامـل ایجادکننـده (عوامـل زمینهای، علی و محیطی)، ابعاد (دیدگاههای مشتری محوری، خلاقیت، ریسکپذیری، نوآوری، بازارمحوری و ایجاد فرصت) و پیامدها تشکیل شده است و تمامی عوامل با درصد توافق بالا بر بازاریابی کارآفرینانه در صنایع خدماتی و تبدیلی مؤثر بودند.
