استفاده از ماتریس SWOT، QSPM و استراتژی اقیانوس آبی برای برنامه ریزی استراتژیک بخش کشاورزی: مطالعه موردی شرکت کشت و صنعت اشراق
Subject Areas : Environmental policy and managementمحمد عبدالشاه 1 , بابک فضلی بشلی 2 , شبنم فضلی بشلی 3 , علی نوروزی 4
1 - استادیار گروه مهندسی صنایع، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مهندسی صنایع دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان، ایران
3 - دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مهندسی صنایع ، موسسه آموزش عالی صنعتی مازندران، ایران
4 - دانش آموخته کارشناسی ارشد مهندسی صنایع، دانشگاه آزاد سمنان
Keywords: SWOT, مدیریت استراتژیک, QSPM, کشت و صنعت اشراق,
Abstract :
مدیریت استراتژیک مجموعه تصمیمها و اقدامات مدیریتی است که عملکرد بلندمدت یک شرکت را تعیین میکند و هدایت و کنترل سازمان به نحوی که بتواند واکنش مناسب و سریع در برابر تغییرات محیطی(درونی یا بیرونی) نشان دهد را برقرار میسازد. بهعبارتی مدیریت استراتژیک بر نظارت و ارزیابی فرصتها و تهدیدهای خارجی در سایه توجه به نقاط قوت و ضعف یک شرکت تاکید دارد. با توجه به پیچیده شدن تصمیمات سازمانی، لزوم استفاده از برنامهریزی استراتژیک احساس میشود. آنچه که مسلم است بخش کشاورزی و منابع طبیعی به دلیل داشتن نقش حیاتی در تأمین غذای مورد نیاز کشور و تحقق امنیت غذایی یکی از مهمترین بخشهای اقتصادی کشور محسوب میشود. باتوجه به ظرفیتهای این بخش تدوین استراتژی بخش کشاورزی برای استفاده بهینه از پتانسیلها روزافزون میباشد. این پژوهش به دنبال تعیین استراتژیهای مناسب برای شرکت کشت و صنعت اشراق میباشد. در این پژوهش استراتژیهای بخش کشاورزی و دامداری بهطور هم زمان تعیین میشوند.به منظور تعیین استراتژیهای مناسب ابزار SWOT بکار گرفته شده است. از بین استراتژیهای انتخابی درنهایت پس از ارزیابی موقعیت و اقدام استراتژیک به روش SPACE با استفاده از ابزار QSPM استراتژیهای تعیین شده براساس اولویت و اهمیت مرتب شدند که به ترتیب پرورش دام سبک و طیور و آبزیان، احداث کارخانه لبنیات و تولید ارزش افزوده، توسعه واحد گاو شیری موجود و افزایش تولید شیر و گوشت و تغییر کاربری اراضی کشاورزی به باغی میباشند.
Achmad, M., Hartoyo, S., Arifin, B., & Didu, M. S. (2013). Model policy design for the beef cattle ranch development in South Sulawesi. Annual International Interdisciplinary Conference, AIIC Conference (Pp. 24-26), Azores, Portugal.
Burke, A., Van Stel, A., & Thurik, R. (2016). Testing the validity of blue ocean strategy versus competitive strategy: An analysis of the retail industry. International Review of Entrepreneurship, 14(2), 123-146.
Ghorbani, A., Raufirad, V., Rafiaani, P., & Azadi, H. (2015). Ecotourism sustainable development strategies using SWOT and QSPM model: A case study of Kaji NamakzarWetland, South Khorasan Province, Iran. Tourism Management Perspectives, 16, 290–297.
Gupta, M., Shri, C., & Agrawal, A. (2015). Strategy formulation for performance improvement of indian corrugated industry: An application of SWOT analysis and QSPM Matrix. Journal of Applied Packaging Research, 7(3), 60-75.
Hashemi, N. F., Mahdavi, M., Amirali Razeghi, M., & Rahimian, A. (2011). Formulating and choosing strategies using SWOT analysis and QSPM matrix: A case study of hamadan glass company. Paper presented at 41st International Conference on Computers & Industrial Engineering. At Los Angeles, California, USA.
Hong Ng, A. H., Hoe, C., & Lau, D. (2014). Adoption of focus group and policy Delphi to blue ocean strategy: A proposed conceptual model. International Journal of Management and Enterprise Development, 13, 1741-8127.
Kamal, A., H., & Dionne-Odom, J., N. (2016). A blue ocean strategy for palliative care: Focus on family caregivers. Journal of Pain and Symptom Management, 51 (3), 1-3.
Kim, W.C., & Mauborgne, R. (2004). Blue ocean strategy. Harvard Business Review, 82(10), 76-84.
Lawlor, J. E. (2010). The importance of strategic planning. London: Observatory on Borderless Higher education Long Range Planning, 21(1), 73-81.
Moghaddaszadeh, M., Sarfaraz, A. H., Rashidi Komijan, A., & Abbas Shojaie, A. (2015). An integration of SWOT and factor analysis to determining and prioritizing strategies: Case study of a Persian food industry. International Journal of System Assurance Engineering and Management, 6(3), 297–303.
Nouri, J., Karbassi, A.R., & Mirkia, S. (2008). Environmental management of coastal regions in the Caspian Sea. International Journal of Environmental Science and Technology, 5(1), 43-52.
Dali, N. R. S. B. M., Nooh, M. N. B., Nawai, N. B., Mohammad, H. B., Nilai, B. B., & Sembilan, N. (2009). İs halal products are more expensive as perceived by the consumers? Muslimprenuers challenges and opportunities in establishing a blue ocean playing field. Journal of Management & Muamalah, 2, 39-62.
Oktaviani, M. S., Syarief, R., & Najib, M., (2015). The effect of application of Indonesia national standard on cocoa industry and strategy to face the Asean economic community in 2015. ASEAN Journal of Economics, Management and Accounting, 2(1&2), 32-46.
Ommani, A. R., (2011).Strengths, weaknesses, opportunities and threats (SWOT) analysis for farming system businesses management: Case of wheat farmers of Shadervan District, Shoushtar Township, Iran. African Journal of Business Management, 5(22), 9448-9454.
Rowe, A. J., Mason R. O., & Diskel, K. (1982). Strategic Management and Business Policy: A metodological approch. Academy of Management Review, 8(1), 167-169.
Sarma, P. K., & Raha, S. K. (2015). Strategies of beef cattle development enterprise in selected areas of Bangladesh. Advances in Economics And Business, 3(4), 124-132.
Shojaei, M. R., Saeb Taheri, N., & Mighani, M. A., (2010). Strategic planning for a food Industry Equipment manufacturing factory, Using SWOT Analysis, QSPM, and MAUT models. Engineering & Technology Journal, 33(3), 759-771.
Siavashan, F., & Khari, A. (2012). Strategic planning in Iran milk industries,World. Applied Sciences Journal, 17 (1), 66-74.
Zowain, A., & Ismail, H. (2015). Management of salinity issues in Iraq's agricultural sector. Engineering and Technology Journal, 33, 644-658.