بررسی نقش سرمایه اجتماعی در انگیزه اشتغالزایی دانشجویان (مطالعه موردی: دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج)
Subject Areas :
Environmental policy and management
Saadi Fathollahi Galambahri
1
,
Ebrahim Meykhosh
2
,
Jamshid Eghbali
3
1 - Department of Agricultural Development and Anagemnent, University of Tehran, Karaj, Iran
2 - Department of Agricultural Development and Managemnent, University of Tehran, Karaj, Iran
3 - Department o f Agricultural Development and Managemnent, University of Tehran, Karaj, Iran
Received: 2014-11-26
Accepted : 2015-04-16
Published : 2015-12-01
Keywords:
مشارکت اجتماعی,
انسجام اجتماعی,
انگیزه اشتغالزایی,
ارتباطات اجتماعی و اعتماد اجتماعی,
Abstract :
هدف اصلی این تحقیق بررسی نقش سرمایه اجتماعی در انگیزه اشتغالزایی دانشجویان بود. جامعه آماری این مطالعه از تمامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج (n=3200) تشکیل شده که از بین این دانشجویان 178 نفر بر اساس فرمول کوکران به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامه تنظیمی که اعتبار محتوایی آن توسط اساتید گروه مدیریت و توسعه کشاورزی دانشگاه تهران مورد تأیید قرار گرفته بود، جمعآوری گردید. سرمایه اجتماعی در قالب چهار مؤلفه شامل اعتماد اجتماعی، انسجام اجتماعی، ارتباطات اجتماعی و مشارکت اجتماعی اندازهگیری شد. برای سنجش انگیزه اشتغالزایی دانشجویان نیز از 5 گویه استفاده گردید. برای تعیین پایایی ابزار اندازهگیری پس از انجام پیش آزمون (30 نفر) اقدام به تعیین ضریب آلفای کرونباخ گردید که میزان آن برای متغیرهای انگیزه اشتغالزایی، انسجام اجتماعی، مشارکت اجتماعی، ارتباطات اجتماعی و اعتماد اجتماعی به ترتیب 0/73، 0/76، 0/69، 0/71 و 0/72 بود. تکنیک تجزیه و تحلیل برای بررسی نقش سرمایه اجتماعی در انگیزه اشتغالزایی درخت تصمیم بود که نتایج نشان داد، دانشجویانی که از لحاظ سرمایه اجتماعی از اعتدال بیشتری برخوردار بودند، انگیزه اشتغالزایی بیشتری داشتند.
References:
Adaryani, L. R., Akbari, M., Adel, F., & Amiri, A. (2014). Examine the effects of students’social capital components on entrepreneurship intention. International Journal of Agricultural Management and Development, 4(2), 147-155.
Adler- Paul, S. (2002). Social capital prospect for a new concept. Academy of Management Review, -12(1),- 17-18.
Aghanasiri, M. (2010). The role of social capital on labor productivity. Journal of House and Strategy, -36, 111-138- (In Persian).
Alistair, R., Anderson, M. Claire, J. (2002), “Class matters: human and social capital in the entrepreneurial process”, Journal of Socio-Economic ,32, 17-36.
Arasteh, H. (2003). Entrepreneurship and higher education, principals and obstacles, Rahyaft Mnagazine. 29, 6-11-(In Persian).
Brehm, J., Rahn, W. (1997). Individual level evidence for causes & consequences of social capital. American Journal of Political Science, 41(3), 124-139.
Belliveau, A., Oreilly, C., Wade, J. (1996). Social capital at the top: effects of social similarity & status on CEO compensation. Academy of Management Journal, - 396(12), 1568-1593.
Bourdieu, P. (2005). Forms of capital, social capital, trust, democracy and development. )Khakbaz Trans.), Tehran: Shiraze publications-(In Persian).
Babai, M. (2010). The need to create jobs for the educated. Retrieved from: Mardomsalari.com/template1/News.aspx?NID=77022
Coleman, S. (1990). Foundations of social theory. Cambridge, Harvard University Press.
Carroll, R., Holtz-Eakin, D., Rider, M., & Rosen, H. S. (2000). Income taxes and entrepreneurs use of labor. Journal of Labor Economics, 18(2), 324–351.
Cowling, M., Taylor, M., & Mitchell, P. (2004). Job creators. Manchester School, 72(5), 601–617.
Fukuyama, F. (1995). Ttust: The social virtues & the creation of prosperity, New York: Free Press.
Gholipur, R., Madhushi, M., & Jafarian, V. (2008). Analysis of the relationship and impact of social capital on organizational entrepreneurship. Journal of Management Culture, 6, (17), 111-129- (In Persian).
Kassa, A. (2009), “Effects of different dimensions of social capital on innovative activity: Evidence from Europe at the regional level”, Technovation, 29 = 218-233.
Lee, J. (2008). Path toward democracy in South Korea, social capital and democracy embedded in the citizens. Asian Survey, 48(4), 580-602.
Marton, J., (2008). Human capital disclosures and management practices. Journal of Intellectual Capital, 9(3), 433-455.
Markman, G.D., & Baron, R.A. (2003). Person entrepreneurship fit: why some people are more successful as entrepreneurs than others. Human Resource Management Review, 13(2), 281-301.
Ounyx, J., & Bullen, P. (2000). Measuring social capital in five communities. Journal of Applied Behavioural Science, 36, 23-42.
Pfeiffer, F., & Reize, F. (2000a). From unemployment to self-employment-public promotion and selection. International Journal of Sociology, 30(3), 71-99.
Pfeiffer, F., & Reize, F. (2000b). Business start-ups by the unemployment-an econometric analysis based on firm data. Labour Economics, 7(5), 629-663.
Putnam, R. (1995). Bowling alone: America’s declining Social Capital. Journal of Democracy, 6(10), 65-78.
Reize, F. (2004). Leaving unemployment for self-employment. ZEW Economic Studies Heidelberg: Physica-Verlag.
Seddighbannay, H. (2009). Mass media and social capital. Aftab Magazine, 34(3), 22-25. (In Persian).
Saadat, R. (2009). Estimation of trends in social capital in Iran. Journal of Economic Research, 83, 41-56.(In Persian).
Shafi'zadeh, H. (2008). Entrepreneurship and job creation. Business and Society Magazine, - 98, 48-53. (In Persian).
Tiepoh, M., & Reimer, B. (2005), “Social capital, information flows, and income creation in rural Canada: a cross-community analysis”, Journal of Socio-Economics, 33, 427-448.
Zippay, A. (2001). The role of social capital in reclaiming human capital: A longitudinal study of occupational mobility among displaced steelworkers. Journal of Sociology and Social Welfare, (4).99-120.