نقش سرمایه اجتماعی بر توانمندسازی مرکبات کاران شهرستان ساری
Subject Areas : Family and social enterprise
1 - استادیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
Keywords: سرمایه اجتماعی, توانمندسازی, ساری, مرکبات کاران,
Abstract :
پژوهش حاضر با هدف نقش سرمایه اجتماعی برای توانمندسازی مرکباتکاران شهرستان ساری انجام شد. جامعه آماری پژوهش 12800نفر از مرکباتکاران شهرستان ساری میباشند. نمونهگیری تصادفی طبقهای در این مطالعه به کاربرده شد و 291 نفراز مرکباتکاران انتخاب شدند. به منظور تعیین روایی پرسشنامه، چندین نسخه از پرسشنامه در بین افراد صاحب نظر ومتخصص توزیع و پس از کسب نظرات آنها، اصلاحات لازم انجام گردید. آلفا کرونباخ سوالهای پرسشنامه 87/0 بدست آمد. برای تجزیه تحلیل دادهها ازSPSS 16 استفاده شد. میانگین میزان سرمایه اجتماعی و توانمندسازی مرکباتکاران شهرستان ساری در حد زیاد میباشد. شاخصهای معنیداری، اعتماد، تاثیر شایستگی و خودتعیینی رتبههای اول تا پنج شاخصهای توانمندسازی مرکباتکاران شهرستان ساری را داشتند. آگاهی، مشارکت، تعاملات، انسجام و اعتماد اجتماعی رتبههای اول تا پنجم مولفههای سرمایهاجتماعی را دارا بودند. رگرسیون بیانگر آن بود که4/12 درصد از واریانس توانمندسازی مرکباتکاران شهرستان ساری بوسیله سرمایه اجتماعی تبیین میشود و سرمایه اجتماعی به مقدار 6/35 درصد در توانمندسازی نقش داشت.
Aazami, M., Soroshmehr, H., & Heshmatullah, S. (2012). The path analysis of social capital components in economic empowering of rural women in Iran. International Journal of Sustainable Development, 5(9), 109-114.
Agriculture Jihad Organization of Mazandaran (2014). Citrus growers’ number based on service centers record. Ministry of Agriculture. Sari: Aftab Publication 1-5.
Fewer, S., Ramos, J., & Dunning, D. (2013). Economic empowerment strategies for adolescent girls: A research study conducted for the adolescent girls’ advocacy and leadership initiative. Adolescent Girls’ Advocacy & Leadership Initiative (AGALI). Retrieved from www.agaliprogram.org.
Ghaiumi, A., Mir Jafari, B. S., & Naderi Shahmirzadi, M. (2014). Investigating the relationship between cultural capital and social empowerment of public relation staff. Retrieved from Http://isfahan.ir/ShowPage.aspx?page_=news &lang =1&sub =61&PageID =18849&Page IDF=442.
Ghashghaeizadeh, N., Karimzadeh, S., & Nazem, F. (2014). The relationship between social capital and organizational learning with psychological empowerment in staff of Islamic Azad University, from Khuzestan Province. International Journal of Scientific Research, 6(2), 1-20.
Kazemi, F., Khosravipour, B., Ghanian, M., Baradaran, M., & Foruzani, M. (2013). Explaining social capital in livestock cooperatives in Eastern part of Khuzestan Province. Cooapration and Agriculture, 2(7), 101-122.
Keshavarzi, A., Hosseini, S., Haidarinasab, L., & Amadeh, A. (2011). Evaluating the relationship between social capital and employees’ psychological empowerment (Case Study: Qom County). Management and Achievement, 18(50), 329-344.
Mirakzade, A., Shirim, N. A., Veisi, M. A., & Creamy Darabkhany, R. (2012). The role of social capital in staffs’ organizational learning in Agriculture Jihad Organization of Kur distan. Iranian Journal of Agricultural Economics and Development, 42-43(3), 459-447.
Movaahed Mohammadi, H., Shiri. N. A., Arabi, R., & Karami, R. (2012). Investigating the effectiveness of the components of social capital on organizational entrepreneurship of the staffs at Agriculture Jehad Management in Dareshahr. Iranian Journal of Agricultural Economics and Development, 42-43(1), 113-123.
Nega, F., Mathijs, E., Deckers, J., & Tollens, E. (2009). Gender, social capital and empowermentin northern Ethiopia. Munich Personal RePEc Archive (MPRA) Paper, Mekelle University, No. 24629, Retrieved from http://mpra.ub.unimuenchen. de/24629/
Nikumaram, H., & Esfahani, M. (2009). Social capital and its reproduction in the field of Islamic management. Tehran: Publication of Social and Cultural Research Institute for Strategic Studies in Expediency Council.
Rostami, p. Mohammadi, M. A., Ali Abadi, V., & Karimiyan, N. (2014). Social capital among female-headed households. Journal of Social Welfare, 13(51), 7-24.
Sadati, S. A., Ansari Ardali, A., & Abbasi, F. (2012). Social capital between farmers of Iran. African Journal of Agricultural Research, 7(28), 4029-4037.
Sadati, S. A., Shaabanali Fami, H., Asadi, A., & Sadati, A. (2010). Farmer’s attitude on sustainable agriculture and its determinants: A case study in Behbahan County of Iran. Research Journal of Applied Sciences, Engineering and Technology, 2(5), 422-427.
Sadigh Banay, H. (2008). Mass Media and social capital. Aftab Magazine, 43(4), 22-25. Salehi Amiri, S. (2009). Introduction to the concept of social capital. Department of Social and Cultural Research Institute for Strategic Studies of Expediency Council, 29, 9-24.
Samad, S. (2007). Social structure characteristics and psychological empowerment: Exploring the effects of openness personality. Journal Academy of Business, 12(1), 70-76.
Spreitzer, G. M. (1995). Psychological empowerment in work place: dimensions, measurement and validation. The Academy of management Journal, 38(5), 1442-1465.
Turabi, P., Heidari, A., & Gholinia, J. (2011). Investigating the effect of social capital components in the cooperatives performance. Cooperation, 21(2), 1-20.
Widiarta, A., Rosyida, I., Gandi, R., & Secelis Muswar, H. (2009). Peasant empowerment through social capital reinforcement: Road to sustainable organic agriculture development (Case Study: Indonesian Peasant Union, Cibereum Situleutik Village, Dramaga Boger, West Java Indonesia). Asian Journal of Food and Agro-Industry, Special Issue, 297-306.
World Bank (2001). World development report 2000/2001: Attacking poverty. Oxford University Press, New York.