راهبردهای کارآفرینانه افزایش مزیت رقابتی گیاهان دارویی در استان ایلام
Subject Areas : Decision-makingمحمد جاسمی 1 , همایون مرادنژادی 2 , محمد سلاورزی 3
1 - دانش آموخته کارشناسی ارشد ترویج و آموزش کارآفرینی دانشگاه ایلام
2 - استادیارگروه کارآفرینی و توسعه روستایی دانشگاه ایلام
3 - استادیار گروه معماری دانشگاه ایلام
Keywords: مزیت رقابتی, گیاهان دارویی, استان ایلام, راهبردهای کارآفرینانه,
Abstract :
جستجوی راههای جدید جهت رقابت در بازارهای رقابتی جوهرهی اصلی تفکر استراتژیک و استراتژی بازاریابی است. این موضوع همواره مورد توجه صاحبنظران و اندیشمندان علم اقتصاد بوده و در دهههای اخیر مورد توجه اندیشمندان مدیریت قرار گرفته است. در این راستا، پژوهش حاضر به واکاوی راهبردهای کارآفرینانه افزایش مزیت رقابتی گیاهان دارویی استان ایلام میپردازد.این پژوهش، به لحاظ هدف کاربردی و از نظر پارادایم، جز تحقیقات ترکیبی (کیفی – کمی) میباشد. در قسمت کیفی از روش دلفی و در قسمت کمّی از روش تحلیل سلسله مراتبی استفاده شده است و جامعه آماری آن در بخش کیفی صاحبنظران حوزه بازاریابی، کارآفرینی و گیاهان دارویی در استان ایلام بودند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند تعداد 12 نفر انتخاب شدند و در بخش کمّی هم صاحبنظران حوزه گیاهان دارویی بودند که تعداد 33 نفر شناسایی شد که مورد تمامشماریقرار گرفتند. دادههای مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه مقایسه زوجیگردآوریشد و با استفاده از نرم افزار Expert Choice11 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.نتایج نشان داد، از میان معیارهای بررسی شده (تمایز، کاهش هرینه، تمرکز بر مشتری و بازار، نوآوری و ریسکپذیری) ، استراتژی تمایزبیشترین نقش را در به مزیت رساندن گیاهاندارویی استان ایلام دارد.
Argoteh, L., & Ingram, P. (2016). Knowledge transfer: A basis for competitive advantage in firms. Organizational behavior and human decision processes in emerging markets. International Entrepreneurship and Management Journal, 7, 74-91.
Barney, J. B. (1986). Organizational culture: Can it be a source of sustained competitive advantage. Academy of Management Review, 11, 656-673.
Carson, D. (2005), “Towards a Research Agenda – January”, Paper discussed at UK Academy of Marketing Marketing/Entrepreneurship Interface SIG, Southampton, UK., January 5–7.
Covin, J.G., & Miles, M.P. (1999). Corporate entrepreneurship and the pursuit of competitive advantage. Entrepreneurship Theory and Practice, 23(3), 47–63.
Dhliwayo,S.(2014). Entrepreneurship and competitive strategy. Journal of Entrepreneurship, 23(1), 115-135.
Iqbal, M. (1993). International Trade in Non-Wood Forest Products: An Overview. FAO, Rome (Italy). Forestry Dept.Retrieved from http://agris.fao.org/agris-search/search.do?recordID=XF9658187
Grath, R.G., &MacMilan, I. (2000). The entrepreneurial mindset: Strategies for continuously create opportunity in an age of uncertainty. Boston: Harvard Business Review.
Herrera, M.(2015).Creating competitive advantage by institutionalizing corporate social innovation. Journal of Business Review Research, 68, 24-37.
Hinterhuber, A., & Liozu, S. M. (2014). Is innovation in pricing your next source of competitive advantage? Journal of Business Horizons, 57(3), 413-423.
Hishe,M., Asfaw, Z., &Giday, M. (2016). Review on value chain analysis of medicinal Plants and the associated challenges. Journal of Medicinal Plants Studies, 4(3), 45-55.
KashfiBonab, A. (2010). Economic comparative advantage and trade cultivation of medicinal plants in Iran and its value on the world market. Business Studies Journal, 44, 69-78.
Kongrerk, T., (20013). A Study of the competitive advantage of Thai traditional medicine and herbal products,faculty/department: School of Business, University of the Thai Chamber of Commerce, Retrieved from: http://eprints.utcc.ac.th/1667/2/1667fulltext.pdf
Kuratko, D.F., Homsby, J.S., & Bishop, J.W. (2011). An Examination of manager’sentrepreneurial actions and job satisfaction. International Entrepreneurship and Management Journal, 13, 275-291.
Loie, G. (2015). Competitive differentiation through brand chain stores. Business Horizon, 11(3),114-127.
Molina,A., Jose, F., & Maria, D. (2015). The effects of quality and environmental management on competitive advantage: A mixed methods study in the hotelindustry. Journal of Tourism Management, 50, 41-54.
Mozhari, M.,Rahmani, F. (2009). Determining the competitive advantage of the agricultural sector in the province of North Khorasan. Journal of Agricultural Economics and Development, 23, 21-27.
Nilson, J., Bertson, A., & Dreyer,B.(2015). Sustained comoetitive advantage based on high quality input. Journal of Marin policy, 52, 145-152.
Pearson, J., Pitfield, D. & Ryely, T.(2015).Intangible resources of competitive advantage: Analysis of 49 Asian Airport airlain. Journal of Transport Management, 47, 179-189.
Polit, D.f., Beck, C.t ., & Hungler, B.P. (2001), Essentials of nursing research: Methods, appraisal and utilization (5th ed). Philadelphia, Lippincott.
Simpson, M., Taylor, N., & Padmore, J. (2011). Marketing in SME: An Introduction. Entrepreneurship Marketing, Principle and Practice of SME Marketing. International Journal of Business Economics and Management Studies, 11, 1-10.
Stokes, D. (2000). Entrepreneurial marketing: A conceptualization from qualitative research. Qualitative Market Research: An International Journal, 3(1), 47-54.