Examining the Relationship between Knowledge Leadership and Organizational Improvement from the Viewpoint of Central Library Librarians of State universities of Tehran
Subject Areas : Journal of Knowledge Studieshasti sohrabi 1 , Ali Asghar Razavi 2 , leyli taherkhani 3
1 - bu ali-sina university
2 - - Faculty member of Islamic Azad university- Babol branch, student of Ph.D
3 - Azad university
Keywords: Tehran City, Knowledge Leadership, Organizational Improvement, Librarians, Central Libraries, State Universities,
Abstract :
Objective: This study investigated the relationship between knowledge leadership and organizational improvement from the viewpoint of librarians of central libraries of state universities of Tehran. Methods: The present study is a descriptive-correlational one. The statistical population consisted of all librarians of central libraries of state universities of Tehran, which totally have 140 people. For data collection, Vitala’s Knowledge Leadership Scale (2004) and Orton Inventory Improvement (2007) were used. To analyze the data, descriptive statistics, statistical tests and SPSS software version 19 were used. Results: The results revealed that knowledge leadership status with the 3.6005% and organizational improvement with 3.5500% among the librarians of the central libraries of state universities of Tehran was higher than the mean. Moreover, there was a positive and significant relationship between knowledge leadership and organizational improvement. Conclusion: It can be concluded that there is a positive and significant relationship between knowledge leadership and organizational improvement of librarians. Multiple regression analysis also showed that knowledge leadership has the potential to predict organizational improvement. Among the components of knowledge leadership, the component of learning tendency has the greatest impact in predicting organizational improvement.
ابزری، م.؛ اعتباریان، ه.؛ ظهرابیاصل، ع. (1386). تاثیر فناوری اطلاعات بر بهبود عملکرد سازمانی در صداوسیمای مرکز کهکلویه و بویر احمد با استفاده از الگوی کارت امتیازی متوازن. مجله دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه اصفهان، 19 (2)، 1-12.
احتشامرائی، ر.؛ محرابی، ج. (1395). تاثیر فناوری اطلاعات بر بهبود عملکرد سازمانی در سیستمهای هوشمند بانکداری( بانک صادرات شعب تهران). فصلنامه رسالت مدیریت دولتی،7(21).
اردلان، م.؛ اسکندری، ا.؛ گیلانی، م. (1391). رهبری دانش، هوش سازمانی و اثربخشی سازمانی. مطالعات مدیریت راهبردی. 12، 71-100.
اردلان، م.؛ اسکندری، ا.؛ گیلانی، م. (1393). بررسی رابطه بین ویژگیهای شخصیتی و هوش سازمانی کارکنان با مدیریت سرمایه فکری. فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، 71، 148-123.
اسماعیلی، م.؛ امیری، ز. و فرخی، م. (1394). تاثیر رهبری اشتراکی بر اثربخشی کارگروهی نقش میانجی: تسهیم دانش. مطالعات رفتار سازمانی، 4(5)، 25-50.
برزگر، ز.؛ ملکی آوارسین؛ یارمحمدزاده، ف. (1393). مقایسه میزان کاربست مدیریت دانش در مدارس راهنمایی آموزش و پرورش تبریز. فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار، 8 (1)، 89-59.
برومند، ز. (1373). بهبود و بازسازی سازمان با فنون علم رفتاری برای بهبود سازمان. تهران: نشر هور.
پورکیانی، م؛ ایرانمنش، سحر. (1393). نگرش سیستمی و بهبود سازمانی. همایش مدیریت تحول در سازمانها با رویکرد علوم رفتاری.
جمشیدیان، م. (1385). فرایند مداخله بهبود سازمانی در تغییر و تحول سازمانهای دولتی ایران. مجله شیخ بهایی، 5، 7-18.
جعفری، س. (1394). بررسی روابط بین نوع جهان بینی رهبری دانش و جو سازمانی در دانشگاه شیراز، پایاننامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی، دانشگاه شیراز، شیراز.
حاجیکریمی، ع.؛ منصوریان، ت. (1391). بررسی و تبیین نقش مدیریت دانش مشتری در بهبود عملکرد سازمانی. فصلنامه کاوشهای مدیریت بازرگانی. 4(8)، 92-75.
زارع، ف.؛ ابراهیمینژاد، م.؛ رضایی، ز.؛ حسینی، س. ( 1393). بررسی نگرش مدیران در رابطه با پیادهسازی منابع سازمانی و نقش آن بر بهبود سازمانی. دومین کنفرانس بینالمللی مدیریت چالشها و راهکارها.
سهرابی، م. (1395). بررسی رابطه بین رهبری دانش با مدیریت سرمایه فکری در بین معلمان مداری شهرستان پاکدشت. چهارمین کنفرانس ملی توسعه پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی.
http://www.civilica.com/paper-epsconfo4- epsconfo4-420html.
صفری محسنآباد، ا.؛ عاشوری، ا. ( 1395). نقش رهبری دانش بر اقدامات مدیریت دانش و عملکرد نوآوری شرکتهای تولیدی و تجاری استان گیلان. ماهنامه پژوهشهای مدیریت و حسابداری. 28، 43-57.
فتحی، ف.؛ سیدعامری، م.ح.؛ قادرزاده، ج. (1394). ارتباط بین رهبری دانش و توانایی جذب دانش در ادارات کل ورزش و جوانان غرب ایران. مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش. (3)، 9، 98-87.
فیض، د.؛ جعفری، س. (1393). روابط ساختاری جهانبینی رهبری دانش و جو توسعهای. فصلنامه انجمن آموزش عالی ایران. 6(4)، 135- 160.
قنبری، س. و اسکندری، ا.(1391). بررسی رابطه بین رهبری دانش با مدیریت سرمایه فکری. مدیریت دولتی، 14، 89-112.
عبداللهی، ص.؛ میرزایی دریانی، ش. (1393) . تحول استراتژیک(چرخه سریع بهبود سازمان). تهران: سبزان.
عطافر، ع.؛ صالحنیا، م. (1386). بهبود سازمانی: مفاهیم، اهداف، چالشهای پیادهسازی. قابل دسترسی در سایت http://skhiec.blogsky.com/www.
کاظمزاده، م.؛ سلیمی، ف. (1394). بررسی تاثیر کار تیمی در بانک ملی شهرستان همدان. دومین کنفرانس بینالمللی اقتصاد.
http://www.civilica.com/paper- vallasroz- vallasroz-109html.
کشاورز، ل.؛ فراهانی، ا.؛ اعظمیان بیدگلی، ا. (1395). تدوین مدل ارتباطی رهبری دانش با مدیریت سرمایه فکری. مدیریت منابع انسانی در ورزش، 4 (1). 99-87.
محمدی، ح؛ رنجبر، م. (1391) . آموزش ضمن خدمت و بهبود سازمانی. فصلنامه مدیریت بر آموزش انتظامی. 3(4)، 15-25.
مظلومی، ن؛ زمانی، م.؛ سید نقوی، م.؛ ربانی، ع. (1393). رابطه یادگیری سازمانی، بهبود مستمر و اعتماد میان سازمانی با عملکرد سازمانی شرکتهای نمایندگی خدمات بیمهای. پژوهشنامه بیمه، 29(2). 163-182.
معطوفی، ع.؛ تاجدینی، ک.؛ آقاجانی، ح . (1389). نقش گرایش به یادگیری بر نوآوری و عملکرد سازمانی. نشریه چشمانداز مدیریت بازرگانی، 10(4)، 58-71.
موغلی، ع.؛ سپندآسا، م. (1394). نقش رهبری دانشمحور در اقدامات مدیریت دانش. اولین همایش بینالمللی حسابداری. حسابرسی مدیریت و اقتصاد اصفهان.
موغلی، ع.؛ غفوریانپور، س. (1393). نقش رهبری دانش و آموزشهای ضمن خدمت بر بهبود اثربخشی سازمانی. دومین کنفرانس بین المللی مدیریت چالشها و راهکارها.
هویدا، ر.؛ سیادت، ع.، نیکبخت، ا.، و مقدم، ا (1389). پارادایم مدیریت دانش. اصفهان: انتشارات ارکان دانش.
Alavi, M. and Leidner, D. E. (2001). Review: Knowledge Managementand Knowledge Management Systems: Conceptual Foundations andResearch Issues. MIS Quarterly. (25:1), 107-136.
Chang. W. C., Fan. C. W., Chong. L. (2010). The Study on Relationship Principals Knowledge Leadership and School Competitive Advantage of Elementary Schools. Educational administration
Chen, M.J., Huang, M., and Cheng, Y.C. (2009). Measuring knowledge management performance using competitive perspective. Expert system with Applications,36,8449-8459.nd evaluation, 9, 27-58
Claver-Corte s, Enrique, Zaragoza-sa ez, Patrocinio & pertusa-Ortega, Eva. (2007). Organizational structure feature supporting knowledge management processes. Journal of knowledge management. 11(4), 45-57.
Debowski, S. (2006). Knowledge Management, John Wiley & Sons, Milton, QLD.
Dante, M.J., & Sánchez de Pablo, J.D. (2014). The role of knowledge-oriented leadership in knowledge management practices and innovation, Journal of Business Research vailable at: , http: //dx .doi .org.10.1016/j. jbusres.2014.06.022
Fleishman, E.A., Mumford, M.D., Zaccaro, S.J., Levin, K.Y., Korotkin, A.L. & Hein, M.B. (1991). Taxonomic efforts in the description of leader behavior: a synthesis and functional interpretation, The Leadership Quarterly, 2 (4), 245-87.
Garvin, D., Edmondson, A.C. & Gino, F. (2008). Is yours a learning organization?, Harvard Business Review, March, 109-116.
Hirst, G., Knippenberg, V. D., Chen, C.H. & Sacramento. (2011). How Does Bureaucracy Impact onIndividual Creativity? A Cross-Level Investigation of Team Contextual Influences on Goal Orientation Creativity Relationships, Academy of Management Journal, 54(3), 624641
Lakshman, C. & Parente, R. (2008). Supplier-focused knowledge management in the automobile industry and its implications for product performance, Journal of Management Studies, 45 (2), 317-42.
Lakshman, C.(2009). Organizational Knowledge leadership: An empirical examination of Knowledege management by top executive leders. Leadership & Organization Development Journal,30(4),338-364.
Lina G. & Asta S. (2012). Leadership role implementing knowledge transfer in creative organization: How does it work. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 41, 15-22.
Mario J. Donate, Jesús D. Sánchez de Pablo. the role of knowledge-oriented leadership in knowledge management practices and innovation. Journal of Business Research.2015; 68( 2),360–370
Massa, S. & Testa, S. (2009). A Knowlege management approach to organizational competitive advantage: Evidence from the food sector. European management journal. 27(2),129.
Sarabia, M.(2007). Knowledge leadership cycles: An approach from Nonaka's viewpoint. Journal of Knowledge Management, 11(3), 6-15
Viitala R. (2004). Towards knowledge leadership. Leadership &Organization Development Journal, 25(6), 528-544.
Vanderwerf, A. C. (2007),Women and Transformational Leadership UndergraduateHonors in the Major Theses,Florida State University (Arts & Sciences–communication)
Yang, L. Huang, C. Hsu, T.(2014). Knowledge leadership to improve project and organizational performance. International Journal of Project Management ,32 ,40–53
Zhang, L. (2015). Effect of Knowledge Leadership on Knowledge Sharing In Engineering Project Design Teams. Project Management Journal, 46 (5),111– 124.
_||_