Study and Measurement of the amount of awareness of architecture students of Islamic Azad University-Mashhad Branch about reading different techniques
Subject Areas : Journal of Knowledge Studies
1 - Faculty member of the architecture of the IAU-Mashhad Branch, College of art &Architecture.
Keywords: reading techniques, architecture students, Islamic Azad university- Mashhad branch,
Abstract :
Objective: effective reading is one of the characteristics of scientific developments of thecountry. the role of the university students is inevitable in this development. The presentresearch, studies the amount of awareness of the architecture students of the IAU of Mashhad ofdifferent reading techniques according to their gender and academic grade.Methodology: the research method is descriptive survey. The statistical population includes thewhole 1657 architecture students of first semester of 1389-90 in both stages of, undergraduatestudents and graduate students.Finding: They show that the graduate students have more awareness in comparison with theundergraduates regarding reading techniques. Also in most reading techniques, there aremeaningful significances among students based on their gender.Conclusion: The results show that unfortunately the amount of the awareness of the students isvery weak and it can be one of the results of their drop of learning quality. However paying moreattention to the guidelines of the reading techniques in their curricula can make an improvementin this regard.
- بابانژاد قصاب، حسین. 1375. بررسی و مقایسه شیوههای رایج مطالعه و اثر آن در پیشرفت تحصیلی دانشآموزان متوسطه شهرستان بابل. پایاننامه کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، تهران: دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی.
- بالدریچ، ک. پ. 1370. روشهای مطالعه. ترجمه علیاکبر سیف، تهران: انتشارات رشد.
- متولی، محمد. 1376. بررسی تأثیر آموزش راهبردهای فراشناختی بر خواندن، درک مطلب، و سرعت یادگیری دانشآموزان کلاسهای اول دبیرستان دخترانه شهرستان فردوس. پایاننامه کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، تهران: دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی.
- ملکپور، مختار و ندیمی، رسول. 1379. « بررسی تأثیر و روشهای یادگیری و مطالعه مردر و پسختام بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان کلاس سوم راهنمایی در شهر اصفهان» . نشریه دانش و پژوهش، سال اول، 3 (بهار، 1379): 100- 87.
- Hadwin, Allyson and Fiona, W. Philip. 1996. « Study strategies have meager support; A review with recommendations for implementation » . Journal of Higher Education, vol. 67, no. 7.
- Manworthy, Andrea. 1993. « Do study guides improve text comprehension? » Reading Horizons, vol. 34, no. 2.