The role of educational workshops in promoting Islamic Azad University libraries
Subject Areas : Journal of Knowledge Studieszohreh mirhosseini 1 , zahra abazari 2 , Reza Rastavan 3
1 - Department of Knowledge and Information Science, Islamic Azad University, North Tehran Branch,
2 - Department of Knowledge and Information Science, Islamic Azad University, North Tehran Branch,
3 - M.A. of Knowledge and Information Science,
Keywords: Management, Librarians, University libraries, In-service training, Educational workshops, Islamic Azad University, Region 8,
Abstract :
Purpose: The aim of this study is to investigate the role of educational workshops in promoting library management in Islamic Azad University Region 8 including 15 branches in Tehran and around Tehran. Methodology: Survey method is used for data gathering. An organized questionnaire is used with 96% reliability through Cronbach’s alpha test. Population are 100 managers and librarians of Region 8 of Islamic Azad University. Findings: According to the results, training courses increase job scales with average 3.26, job knowledge with 3.46, accuracy in job tasks with 3.09 and solving problems with 3.00. The data show that training courses stimulate staff for achieving to the objectives of organization with 3.20, and also improve the behavior of the staff. In the field of job promotion, the courses with average 3.11 are desired and stimulate it, but they are not led to advantage of promotion with average of 2/74. Conclusion: Participation and earning needed skills, job promotion, speed, accuracy and order, respect, planning and curiosity, presenting views, obeying and accepting responsibility, are in an acceptable level and it is suggested that the courses would be held periodically.
اسدی کیا، ف. (1374). آموزش ضمن خدمت کتابداری در شهر تهران در سالهای 1373-74. پایان نامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی. دانشکده علوم تربیتی وروانشناسی، دانشگاه تهران، تهران.
بزاز جزایری، ا. (1373). آموزش کارکنان به عنوان ضرورتی شناختهشده در سازمانهای اداری و صنعتی. تهران: مرکز آموزش مدیریت دولتی.
چایچی، پ. (1381). شیوه های آموزش ضمن خدمت. تهران: آن.
فتحی واجارگاه، ک. (1384). برنامه ریزی آموزش ضمن خدمت کارکنان. تهران: انتشارات سمت.
دارابی، م. (1385). ارزیابی اثربخشی دوره های اقدام پژوهی سازمان آموزش وپرورش استان بااستفاده از الگوی کیرک پاتریک. پایان نامه کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی، دانشکده شهید چمران اهواز، اهواز.
سعیدی رضوانی، م.؛ بینقی، ت. (1388). میزان اثر بخشی اجرای دورههای عمومی آموزشی کارکنان بنیاد شهید انقلاب اسلامی. دانش و رفتار، 15(2).
عباسی، ا.؛ رشیدی، ع. (1391). بررسی تاثیر اجرای دوره های آموزشی بر عملکرد کارکنان سازمان تامین اجتماعی. فرایند مدیریت توسعه، 25(3).
فروغی ابری، ا.ع.؛ نادی، م.ع.؛ ابراهیم پور، ع.(1387). عوامل موثر بر ارتقای کیفیت آموزش ضمن خدمت کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان. پژوهش در برنامهریزی درسی، 22(19)، 61-78.
معینی فرد، پ. (1386). بررسی عوامل موثربرارتقای کیفیت آموزش ضمن خدمت کارکنان بانک ملت استان اصفهان. پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت، دانشگاه اصفهان .
نکویی مقدم، محمود؛ میررضایی، ناهید (1384). بررسی تأثیر آموزش های ضمن خدمت در بهره وری کارکنان دانشگاه علوم پزشکی کرمان. مدیریت اطلاعاتسلامت، 2(1).
Dumas, A.; Hanchane, S. (1980). How does job training increase firm performance? The case of Morocco. International Journal of Manpower. Available at:
Espinos, M. (1993). Continuing library education needs in Spanish. IFLA (Barcelona, 22-28 August 1993). Available online at: ifla.queenslibrary.org/IV/ifla59/59dbd.txt
http://www.emeraldinsight.com/doi/abs/10.1108/01437721011066371
Scribner, S.; Sachs, P. (2009) Institute on Education and the Economy. TeachersCollege,
Columbia University available at: http://www.tc.columbia.edu/centers/iee/BRIEFS/Ncee09.htm
Wenger, E. (2000) .Communities of practice and learning systems. Organization, 7(2), 225-246
Werner, M. Jon; Chee Meng Tham (2005). How to evaluate the effectiveness of online courses. Journal of Leadership & Organizational Studies.
_||_