Enthusiasm for virtual space among athletes in Tehran
Subject Areas :HELEN NIKBAKHSH 1 , یی یی 2 , زز زز 3
1 - nnn
2 - ییی
3 - ززز
Keywords: Virtual space, adaptive passion, extreme passion,
Abstract :
The purpose of this research was to identify the passion for virtual space among athletes. which was done with a qualitative approach, based on grounded theory by the method of Strauss and Corbin and with semi-structured in-depth interview technique until reaching theoretical saturation. The statistical population of this research is 9 male and female athletes of different sports leagues, living in Tehran and willing to participate in the research. For sampling, the purposeful sampling method was used to select the people to be interviewed. Qualitative data analysis has been done in several stages. First, the process of open coding has been done, based on which, the raw statements of the interview were converted into concepts. A total of 46 concepts have been extracted. In the axial coding stage; Irrelevant concepts are removed and concepts close to each other are grouped in the form of new categories. A total of 18 categories have been prepared. Then selective coding has been done. The results of the research showed that individual and environmental factors were effective in the enthusiasm for virtual space among athletes. In the axis of individual factors, categories related to background conditions include: personality categories and positive attitude towards virtual space; The category related to the intervening conditions includes: characteristics and personality differences of the people around; The category related to causal conditions includes: justifying enthusiasm for virtual space; The phenomenon category includes: desire for virtual space;
- استراوس، انسلم ال؛ جولیت کربین. (1390). مبانی پژوهش کیفی: فنون و مراحل تولید نظریه زمینهای، ابراهیم افشار، تهران: نشر نی.
- جعفری سیاوشانی، فاطمه؛ نیک بخش، رضا ؛ صفانیا، علی محمد. (1397). بروز انواع رفتار در ورزشکاران با میانجی گری غرور: بر اساس آزمون مدل اشتیاق»، علوم روانشناختی، دوره 17، شماره،72 ، صص:907-917.
- ریاحی ،الهه؛ نیکآیین، زینت؛ اسمعیلی، محمدرضا ؛ زارعی، علی .(1399).« بررسی همبستگی اشتیاق به فعالیت بدنی و سرزندگی با لذت از اوقات فراغت ورزشی درکارکنان سازمان ورزش شهرداری تهران»، نشریه مدیریت ارتقای سلامت ،دوره 9 ، شماره 3، صص: 84-94.
- سعادت سیرت، ناهید؛ فرقانی، محمد مهدی.(1399). «شکلگیری سبک زندگی نوین در الگوپذیری جوانان از شبکههای اجتماعی موبایل محور»، مطالعات میانرشته ای ارتباطات و رسانه، دوره سوم، شماره8، صص: 11-44.
- شاملی، علیاکبر.(1396). «آسیبهای فردی فضای مجازی از منظر اخلاق اسلامی»، فصلنامه علمی ترویجی اخلاق، دوره 13، شماره 47، صص:11-35.
- عدلی پور، صمد؛ یزدخواستی، بهجت؛ خاکسار، فائزه .(1392). «شبکه اجتماعی فیسبوک و شکلگیری هویت بازاندیشانه در بین دانشجویان دانشگاه تبریز»، فصلنامه پژوهشهای ارتباطی، شماره 75 ،صص: 128-101.
- فولادی، محمد؛ بناکار، رویا .(1396).« شیوهها و شگردهای نفوذ اجتماعی، فرهنگی، با تاکید بر نظریه استفاده و خشنودی و نقش شبکههای اجتماعی در نفوذ»، معرفت فرهنگی اجتماعی، شماره 30، صص: 55-80.
- کاستلز، امانوئل.(1380). عصر اطلاعات: اقتصاد، جامعه و فرهنگ(جلد2)، حسن چاوشیان،تهران: طرح نو.
- کیا، علی اصغر؛ نوری مرادآبادی، یونس .(۱۳۹۱).« عوامل مرتبط با گرایش دانشجویان به شبکه اجتماعی فیس بوک (بررسی تطبیقی دانشجویان ایران و آمریکا)»، مطالعات فرهنگ - ارتباطات، دوره13، شماره17(49)، صص: 181-212.
- کیان، مرجان؛ یعقوبی ملال، نیما؛ ریاحینیا، نصرت. (1394). «واکاوی نقش و کاربرد شبکههای اجتماعی مجازی برای دانشجویان»، فصلنامه فناوری آموزش و یادگیری، سال اول، شماره 3، صص: 69-88.
- گیدنز، آنتونی؛ بردسالی، کارن .(1386). جامعهشناسی، حسن چاوشیان، تهران: نشر نی.
- مک کوایل، دنیس .(1382).درآمدی بر نظریه ارتباطات جمعی. پرویز اجلالی، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
- Boyd, D & Ellison, N. B (2013). Sociality through Social Network Sites. In W. H Dutton (Ed.), The Oxford Handbook of Internet Studies (pp. 151-172).
-Caitlin, E., Loprinzi, K., Darrell, R.,& Schroeder, A. (2016). Stress Management and Resilience Training (SMART) Program to Decrease Stress and Enhance Resilience among Breast Cancer Survivors: A Pilot Randomized Clinical Trial. Clinical Breast Cancer, 11( 6), 364- 368.
- Ezoe, S. and Toda, M. (2013). Relationships of loneliness and mobile phone dependence with Internet addiction in Japanese medical students. Open Journal of Preventive Medicine, 3, 407-412. doi: 10.4236/ojpm.2013.36055.
- Griffiths Mark D. (2010). The Role of Context in Online Gaming Excess and Addiction: Some Case Study Evidence International Journal of Mental Health and Addiction volume 8, pages119-125.
- Horrigan, J. B. (2016). Lifelong learning and technology. Pew Research Center. Available at https://www.pewresearch.org/internet/2016/03/22/lifelong-learning-and-technology
- King D. L., Delfabbro P. H., Wu A. M. S., Doh Y. Y., Kuss D. J., Pallesen S., Mentzoni R., Carragher N., Sakuma H. (2017). Treatment of Internet gaming disorder: An international systematic review and CONSORT evaluation. Clinical Psychology Review, 54, 123–133. doi: 10.1016/j.cpr.2017.04.002 .
- Kuss J Daria sychol Res Behav Manag. (2013). Internet gaming addiction: current perspectives
6: 125–137.Published online 2013 Nov 14. doi: 10.2147/PRBM.S39476.
- Li Z, Li B, Song X, Zhang D.( 2017). Dietary zinc and iron intake and risk of depression: A meta-analysis. Psychiatry Res.;251:41-7.
- Meerkerk G.-J. R. J. J. M. Van Den Eijnden, A. A. Vermulst, and H. F. L.(2008). GarretsenPublished Online:10 Feb 2009https://doi.org/10.1089/cpb.2008.0181.
- Statista. Internet and social media users in the world 2022
_||_