تاثیر تدریس زبان انگلیسی به شیوه معکوس بر درک مطلب زبان آموزان: با تمرکز بر سطح مهارت فراگیران در زبان انگلیسی
Subject Areas : All areas of language and translationShohreh Farsi 1 , Masoud Zoghi 2 , Hanieh Davatgari Asl 3
1 - Ph.D. Candidate, Department of ELT, Ahar Branch, Islamic Azad University, Ahar, Iran
2 - Assistant Professor of TESL, Department of ELT, Ahar Branch, Islamic Azad University, Ahar, Iran
3 - Assistant Professor of TEFL, Department of ELT, Ahar Branch, Islamic Azad University,
Ahar, Iran
Keywords: درک مطلب, رویکرد کلاس معکوس, تکنیک های معکوس, سطح مهارت,
Abstract :
در پژوهش حاضر از روش شبه آزمایشی و از طرح پیش آزمون و پس آزمون بهره گرفته شده است. هدف این پژوهش، بررسی تاثیر استفاده از تکنیک های آموزش معکوس بر مهارت خواندن و درک مطلب فراگیران ایرانی و همچنین بررسی وجود یا عدم ارتباط معنادار بین رویکرد کلاس معکوس و سطح مهارتی فراگیران زبان انگلیسی است. جامعه آماری پژوهش، شامل 65 زبان آموز مرد و زن ایرانی بود و سطح مهارت انگلیسی آنان بر اساس آزمون تافل ( TOEFL PBT ) مشخص شد. آنها به دو گروه آزمایشی (یک گروه متوسط و یک گروه بالاتر از سطح متوسط) و دو گروه کنترل (یک گروه متوسط و یک گروه بالاتر از متوسط) تقسیم شدند. در ابتدای پژوهش شرکت کنندگان از جهت مهارت خواندن و درک مطلب بررسی شدند. در طول 14 هفته آموزش، مهارت خواندن و درک مطلب در فراگیران گروه آزمایشی به شیوه معکوس تدریس شد. در حالی که در گروه های کنترل، آموزش این مهارت به شیوه سنتی انجام شد. در پایان پژوهش برای سنجش میزان یادگیری زبان آموزان، توانایی خواندن و درک مطلب آنان در پس آزمون همسان با پیش آزمون بررسی شد. نتایج حاکی از آن است که زبان آموزان کلاس معکوس بدون توجه به سطح مهارتی شان در درک مطلب از زبان آموزان کلاس کنترل پیشی گرفتند. نتایج این پژوهش می تواند معلمان زبان دوم را به پذیرش رویکرد کلاس معکوس برای ارتقاء مهارت خواندن و درک مطلب ترغیب کند.
Abaeian, H. and L. Samadi (2016). "The effect of flipped classroom on Iranian EFL learners’ L2 reading comprehension: Focusing on different proficiency levels." Journal of Applied Linguistics and Language Research 3(6): 295-304.
Aronson, N., et al. (2013). "Flipped learning in higher education." Estados Unidos: Pearson. Recuperado de http://www. flippedlearning. org/cms/lib07/VA01923112/Centricity/D omain/41/HigherEdWhitePaper% 20FINAL. pdf.
Broukal, M. (2002). In-a-flash: Reading for the TOEFL Test, Peterson's.
Demetry, C. (2010). Work in progress—An innovation merging “classroom flip” and team-based learning. 2010 IEEE Frontiers in Education Conference (FIE), IEEE.
Goh, P. S. C. (2012). "The Malaysian Teacher Standards: a look at the challenges and implications for teacher educators." Educational Research for Policy and Practice 11(2): 73-87.
Greitzer, F. L. (2002). A cognitive approach to student-centered e-learning. proceedings of the human factors and ergonomics society annual meeting, SAGE Publications Sage CA: Los Angeles, CA.
Gunning, T. G. (1998). Assessing and Correcting Reading and Writing Difficulties, ERIC.
Kakande, I., et al. (2011). "A review of surgical capacity and surgical education programmes in the COSECSA region." East and Central African Journal of Surgery 16(3): 6-34.
Lage, M. J., et al. (2000). "Inverting the classroom: A gateway to creating an inclusive learning environment." The Journal of Economic Education 31(1): 30-43.
Muldrow, K. (2013). "A new approach to language instruction: Flipping the classroom." The Language Educator 11: 28-31.
Musallam, R. and R. Musallam (2010). "The effects of screencasting as a multimedia pre-training tool to manage the intrinsic load of chemical equilibrium instruction for advanced high school chemistry students." University of San Francisco, San Francisco.
Soltanpour, F. and M. Valizadeh (2018). "A Flipped Writing Classroom: Effects on EFL Learners’ Argumentative Essays." Advances in Language and Literary Studies 9(1): 5-13.
Sparks, R. J. (2013). "Flipping the Classroom: An Empirical Study Examining Student Learning." Journal of Learning in Higher Education 9(2): 65-70.