نشانه های آزادی در مجموعه داستان « مترجم دردها » و داستان کوتاه « این خانه مقدس » آثاری از جومپا لاهیری
Subject Areas : All areas of language and translationAtefeh Lieaghat 1 , Fatemeh Azizmohammadi 2 , Mojgan Yarahmadi 3
1 - English Literature, Arak Branch, Islamic Azad University, Arak, Iran
2 - English Literature, Arak Branch, Islamic Azad University, Arak, Iran
3 - English Literature, Arak Branch, Islamic Azad University, Arak, Iran
Keywords: آزادی, ضد قدرت, مترجم دردها, جومپا لاهیری, فیلیپ پتیت,
Abstract :
در این تحقیق قصد داریم دو داستان کوتاه از مجموعه داستان « مترجم دردها » (1999) از آثار جومپا لاهیری را از منظر فیلیپ پتیت مورد نقد و بررسی قرار دهیم. لاهیری د ر آثارش زندگی مهاجرانی رابه تصویر می کشد که سعی دارند در کشورهای دیگر آزادیهای گمشده شان را حفظ نمایند. در این مبحث مفهوم آزادی برگرفته از نظریه فیلیپ نوئل پتیت می باشد. پتیت معتقد است که آزادی به معنای پدیده ضد قدرت, زداینده هر گونه بردگی و بندگی بوده و ما را به سمت کمال رهنمون می سازد. به باور این صاحب نظر هر فردی بر اساس اراده و اختیار خود آزاد است تا هر عمل یا کاری را انجام دهد و هیچ فرد دیگری نمی تواند در مقام ارباب یا رئیس در امور شخصی او دخالت کند. پتیت علاوه بر این موضوع، ضد قدرت را درمعنای عدم سیطره مطرح کرده است. درهمین ارتباط مقاله حاضر درصدد است به این موضوع بپردازد که چگونه شخصیت های این دو داستان بر اساس اعتقادات و خواسته های خود، مفهوم آزادی به معنای قدرت ستیزی را ابراز می کنند. این نظریه برای شخصیت های دو داستان کوتاه لاهیری تحت عنوان « مترجم دردها » و « این خانه مقدس » بکار برده شده است. نکته دیگر اینکه در اینجا می خواهیم به دلایلی بپردازیم که بر اساس آنها شخصیت های دو داستان تلاش می کنند در شرایط مختلفی به دنبال آزادی باشند.در این تحقیق با تمرکز بر شخصیت های اصلی دو داستان نشان می دهیم چگونه شخصیت هایی نظیر خانم داس و تویینکل سعی می کنند بر اساس دیدگاه و عقاید خود انسان هایی آزاد باشند. خانم داس کوشش می کند با بیان اسرار خویش خود را از قید بندگی و اسارت رها کندو تویینکل هم با نگهداری و حفظ اشیا مورد علاقه خویش ,سعی دارد تمامی تعصبات فرهنگی خود را کنار بگذارد و به آزادی برسد. بر این اساس پژوهش پیش رو سعی بر ان دارد تا نحوه شکل گیری نظریه آزادی پتیت را حول محور این داستان ها نشان دهد.
Lahiri, J. (2000). Interpreter of maladies. Houghton Mifflin Harcourt.
Nugent, P. M. S. (2013). "BELIEF-DESIRE REASONING," in PsychologyDictionary.org, Retrieved November 12 from https://psychologydictionary.org/belief-desire-reasoning
Pettit, P. (1996). Freedom as anti-power. Ethics, 106(3), 576-604.
Pettit,p. (1996), Freedom in Belief and Desire,429.
Pettit, P. (1997). Republicanism: a theory of freedom and government. Clarendon. In: Oxford.
Pettit, P. (2001). A theory of freedom: from the psychology to the politics of agency. Oxford University Press on Demand.
Pettit, P. (2006). Freedom in the Market. politics, philosophy & economics, 5(2), 131-149.
Pettit, P. (2011). The instability of freedom as noninterference: the case of Isaiah Berlin. Ethics, 121(4), 693-716.
Pettit, P. (2016). The globalized republican ideal. Global Justice: Theory Practice Rhetoric, 9(1).
Pettit, P., & Smith, M. (1996). Journal of Philosophy, Inc. The Journal of Philosophy, 93(9), 429-449.
Waterman, S. (2014). The Short Stories of Jhumpa Lahiri.
Wierzbicka, A. (1997). Understanding cultures through their keywords: English, Russian, Polish, German, and Japanese (Vol. 8). Oxford University Press on Demand.