جایگاه راهبردهای ارتباطی در کتاب های انگلیسی انگلیسی دبیرستان (سری ویژن)
Subject Areas : All areas of language and translationفاطمه جمشیدیان 1 , امید طباطبایی 2 , Hadi Salehi 3 , حسین وحید دستجردی 4
1 - گروه زبان انگلیسی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران
2 - گروه زبان انگلیسی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران
3 - Assistant Professor, English Department, Najafabad Branch, Islamic Azad University, Najafabad, Iran
4 - دانشکاه اصفهان- گروه زبان انگلیسی
Keywords: CLT, استراتژی های ارتباطی (CS), کتابهای انگلیسی دبیرستان ایرانی, سری کتابهای وژن,
Abstract :
این مطالعه تجزیه و تحلیل محتوای کیفی با هدف بررسی اینکه آیا راهبردهای ارتباطی در کتابهای انگلیسی دبیرستان ایرانی (سری ویژن) گنجانده شده است. برای این منظور ، نقش مولفه های راهبردهای ارتباطی در اصول آموزش زبان ارتباطی (CLT) در این کتابهای درسی انتخاب شدند. علاوه بر این ، از طبقه بندی راهبردهای ارتباطی درنی برای بررسی دقیق میزان کاربرد این راهبردها در کتاب های درسی EFL دبیرستان استفاده شد. تجزیه و تحلیل نتایج نشان داد که کتاب درسی از انواع مختلف راهبرد های ارتباطی (CS) بهره مند نبوده و ادعاهای نویسندگان در قسمت عمده محتوای کتاب های درسی برآورده نشده است. بنابراین ، سری کتابهای درسی ویژن باید اصلاح شود تا CS به درستی در آنها گنجانده شود. فلسفه اصلی گنجاندن CS ها به طور صریح و روشن در سری کتابهای ویژن ، اجرای هر چه بیشتر CS نبود ، بلکه جلب توجه دانش آموزان به CS خاصی بود که می تواند برای کمک به آنها در عبور از موانع موجود در ارتباط زبان ، مورد استفاده قرار گیرد.
Azizifar, A. (2009). An analytical evaluation of Iranian high school ELT textbooks from 1970 to 2010. Journal of English Language Pedagogy and Ppractice, 2(5), 52 -79.
Azizifar, A., Koosha, M., & Lotfi, A. R. (2010). An analytical evaluation of Iranian high school ELT textbooks from 1970 to the present. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 3, 36-44.
Bachman, L. F., & Palmer, A. S. (1996). Language testing in practice: Designing and developing useful language tests (Vol. 1): Oxford University Press.
Bachman, L. F., Palmer, A. S., & Palmer, A. S. (2010). Language assessment in practice: Developing language assessments and justifying their use in the real world: Oxford University Press Oxford.
Birjandi, P., & Soheili, A. (1982). English Textbooks. Roshd Foreign Language Teaching Journal, 1(7).
Brown, H. D. (2000). Principles of language learning and teaching (Vol. 4): Longman New York.
Chen, Y.-F. (2006). Foreign language learning strategy training in circumlocution. Journal -Chinese Language Teachers Association, 41(3), 1.
Dörnyei, Z. (1995). On the teachability of communication strategies. TESOL quarterly, 29(1), 55-85.
Grant, N. (1987). Making the most of your textbook (Vol. 11): Longman London.
Horváthová, B. (2014). Implementing language learning strategies into a series of second foreign language learning textbooks. Journal of Language and Cultural Education, 2(1), 60-94.
House, J. (2008). English as lingua franca in Europe today. Multilingual Europe: Facts and Policies, 96, 63.
Hymes, D. (1972). On communicative competence. Sociolinguistics, Harmodsworth: Penguin, 269-293.
Khodabandeh, F., & Mombini, R. (2018). Iranian EFL Teachers’ and Students’ Perceptions towards the First Grade High School English Textbook (Vision1). Journal of English Language Pedagogy and Practice, 11(22), 141-167.
Littlejohn, A., & Tomlinson, B. (2011). Materials Development In Language Teaching. In: Cambridge University Press Cambridge.
Maleki, A. (2007). Teachability of communication strategies: An Iranian experience. System, 35(4), 583-594.
McGrath, I. (2002). Materials evaluation and design for language teaching: Edinburgh University Press.
Oxford, R. (1990). Language learning strategiesWhat every teacher should know: Heinle & heinle Publishers.
Richards, J. C. (2001). Curriculum development in language teaching. Ernst Klett Sprachen.
Sayera, A. (2019). The Communicative approach in English language teaching. Бюллетень науки и практики, 5(4).
Student book Vision1 English for school. (2018). Organization of research and educational planning. Tehran: Textbook Publishing Company of Iran.
Student book Vision2 English for school. (2018). Organization of research and educational planning. Tehran: Textbook Publishing Company of Iran.
Student book Vision3 English for school. (2018). Organization of research and educational planning. Tehran: Textbook Publishing Company of Iran.
Sheldon, L. E. (1988). Evaluating ELT textbooks and materials. ELT Journal, 42(4), 237-246.
Vettorel, P. (2019). Communication strategies and co-construction of meaning in ELF: Drawing on “Multilingual Resource Pools”. Journal of English as a Lingua Franca, 8(2), 179-210.
Ya-Ni, Z. (2007). Communication strategies and foreign language learning. US-China Foreign Language, 5(4), 43-48.