The Effectiveness of Interactive Group Therapy and Psychodrama on Identity Orientation in Adolescent Girls with Psychological Distress
Subject Areas : Clinical psychologyNikta Boroomandian 1 , Nurallah Mohammadi 2 , Changiz Rahimi Taghanaki 3
1 - PhD Candidate in Clinical Psychology
Shiraz University
2 - PhD
Shiraz University
3 - PhD
Shiraz University
Keywords: psychodrama, psychological distress, identity orientation, interactive group therapy,
Abstract :
e aim of this study was toevaluate the effectiveness of group therapy based on two methods of interaction and psychodrama on identity orientation in adolescent girls with psychological distress. study design was experimental with pre-test, post-test, and control group. 33 girls (aged 14-16) with psychological distress were selected by purposive sampling method in the academic year 2016-2017 and randomly divided into three equal groups. Interventions were 10 sessions of 2-hour group therapy based on interaction and psychodrama. Then Kessler psychological Distress scale (Kessler et al, 2002) and Identity Orientation Questionnaire (Cheek & Briggs, 2003) were administered.ANCOVA and MANCOVA analysis of covariance showed that group therapy based on interaction and psychodrama is effective on reducing psychological distress in adolescents. Results also showed psychodrama was effective on personal identity orientation and interaction group therapy was effective on social identity orientation. Finally, the results indicate the necessity for paying attention to the identity orientation, and preventive and therapeutic actions to improve the psychological health of adolescents.
اسمخانی، ه.، اکبرینژاد، ر.، اعتمادی، ا.، عطاری، ج. ل. و نصیرنژاد، ف. (1392). مقایسه اثربخشی رواندرمانی بین فردی کوتاهمدت و شناخت درمانی بر افسردگی نوجوانان. ششمین کنگره بینالمللی روانپزشکی کودکان و نوجوانان: دانشگاه علوم پزشکی تبریز.
پیرویاسلام، ا. (1395). بررسی تاثیر فنون آینه و خودبازنمایی رواننمایش بر خودپنداره جوانان خطرپذیر پسر دوره دوّم متوسطه شهرستان مهاباد در سال تحصیلی94-93.نهمین کنگرهبینالمللی رواندرمانی اجلاس آسیایی بر بستر ارزشهای فرهنگی:تهران.
جمشیدینظر،ف.، زارعبهرامآبادی،م. و دلاور،ع. (1392). اثربخشی فنون رواننمایشگری بر کاهش نشانگان درونیسازی دانشآموزان دختر دارای رفتار قربانی قلدری مقطع راهنمایی شهر کرمانشاه.پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی.
حسینی، ز. س. و فریبرزی، ا. (1394). رابطه بین ابعاد هویت با افکار خودکشی در سربازان ارتش.نشریه ابن سینا، 17(4)، 24-19.
دادستان، پ.، اناری، آ. و صالحصدقپور، ب،. (1386). اختلال اضطراب اجتماعی و نمایش درمانگری. فصلنامه روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی،14 (2)،123 -115.
سپهرمنش،ز.، احمدوند، ا.، یاوری،پ. وساعی،ر. (1387). سلامت روان نوجوانان دبیرستانی شهر کاشان در سال 1383. مجله تخصصی اپیدمیولوژی ایران،4(2)،49 -43.
شیخالاسلامزاده، س.و کاکوئی، م. (1390). رابطه بین ابعاد هویت و سبک دلبستگی با گرایش به سوءمصرف مواد مخدر. فصلنامه روانشناسی تربیتی، 7(3)،53 -39.
طاولی، آ.، اللهیاری، ع.، آزادفلاح، پ.، آشتیانی، ع. ف. و ملیانی، م. (1395). مقایسه اثربخشی گروهدرمانی بینفردی با گروهدرمانی شناختیـرفتاری در کاهش علائم افسردگی همراه افراد مبتلابه اختلال اضطراب اجتماعی. دوفصلنامهروانشناسی بالینی و شخصیت، 15، 124 -115.
فریزی، ج. ن.، مشهدی، ع.، یزدی، ا. ا. و نوفرستی، ف. (1394). اثربخشی رواندرمانیانفرادی و گروهی کوتاهمدت بر نشانههای افسردگی، ابرازگری هیجانی،مهارتهای اجتماعی و کیفیت زندگی دانشجویان افسرده.مجله اصول بهداشت روانی، 17 (6)، 324 -318.
قربانی، م.، کاظمی، ح.، مساح، ه. و دیباجی، م. (1392).سنجش رابطه هوش هیجانی با ابعاد هویت. فصلنامه مطالعات ملی، 14(1)، 176 -161.
مجدآبادیفراهانی، ز. (1391). هویتی نو برای پژوهشهای هویت:رهنمودهایی برای بسط و تمرکز مجدد بر ادبیات پژوهشی هویت. فصلنامه روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، 31(8)، 316 -314.
یعقوبی، ح. (1394). ویژگیهای روانسنجی نسخه 10 سؤالی پرسشنامه پریشانی روانشناختی کسلر.فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی، 6 (4)، 57 -45.
Akinsola, E. F., & Udoka, P. A. (2013). Parental influence on social anxiety in children and adolescents: its assessment and management using psychodrama.Psychology, 4(03), 246.
Beaumont, S. L. (2012). Art Therapy Approaches for Identity Problems during Adolescence. Canadian Art Therapy Association Journal, 25(1), 7-14.
Belil, E. F., Rahgoien, A., & Rahgozar, M. (2012). The effects of psychodrama on depression among women with chronic mental disorder.Bipolar Disorders, 14, 71.
Bilek, E. L., & Ehrenreich-May, J. (2012). An open trial investigation of a transdiagnostic group treatment for children with anxiety and depressive symptoms.Behavior Therapy, 43(4), 887-897.
Chae, S. E., & Kim, S. J. (2017). Group Psychodrama for Korean College Students. Journal of College Student Psychotherapy, 31(1),59-70.
Cheek,J., & Briggs, S. (2013). Aspects of Identity Questionnaire (AIQ-IV). Measurement Instrument Database for the Social Science. Retrieved from http://www.midss.org/ 9,2017.
Cheek, J., & Hogan, R. (1981). The structure of identity: Personal and social aspects. Paper presented at the annual meeting of the American Psychological Association, Los Angeles, CA.
Cheek, J. M., Smith, S., & Tropp, L. R. (2002). Relational identity orientation: A fourth scale for AIQ.Paper presented at the meeting of the society for Personality and Social Psychology. Savannoh, GA.
Dogan, T. (2010). The effects of psychodrama on young adults’ attachment styles. The Arts in Psychotherapy, 37(2), 112-119.
Erikson, E. (1968). Identity, youth, and crisis. New York: Morton Inc.
Glasser, W. (1975). The Identity Society.New York: HarperCollins Publishers.
Hamamci, Z. (2006). Integrating psychodrama and cognitive behavioral therapy to treat moderate depression. The Arts in Psychotherapy, 33(3), 199-207.
Hoag, J. M., & Burlingame, M. G. (1997). Evaluating the Effectiveness of Child and Adolescent Group Treatment:A Meta-Analytic Review.Clinical Child Psychology, 26(3), 234-246.
Holmes, P. (2015). The inner world outside: Object relations theory and psychodrama.London & New York: Routledge.
Jae K.J., & Son, C. N. (2013). Effects of psychodrama on dysfunctional beliefs, fear of negative evaluation, emotion regulation, and depression in the soolai. Korean Journal of Clinical Psychology,32(1), 141-159.
Kessler, R. C., Andrews, G., Colpe, L. J., Hiripi, E., Mroczek, D. K., Normand, S. L., & Zaslavsky, A. M. (2002). Short screening scales to monitor population prevalences and trends in non-specific psychological distress. Psychological Medicine, 32(69), 959-976.
Kessler, R. C., Barker, P. R., Colpe, L. J., Epstein, J. F., Gfroerer, J. C., Hiripi, E., & Walters, E. (2003). Screening for serious mental illness in the general population.Archives of General Psychiatry, 60(2), 184-189.
Lokkerbol, J., Adema, D., de Graaf, R., Ten Have, M., Cuijpers, P., Beekman, A., & Smit, F. (2013). Non-fatal burden of disease due to mental disorders in the Netherlands.Social Psychiatry and PsychiatricEpidemiology, 48(10), 1591-1599.
Marcussen, K. (2006). Identities, self-esteem, and psychological distress: An application of identity-discrepancy theory.Sociological Perspectives, 49(1), 1-24.
Markus, H. R., & Kitayama, S. (1991). Culture and the self: Implications for cognition, emotion, and motivation. Psychological Review, 98(2), 224.
Miller, S. E. (1980). The effects of two group approaches, psychodrama and encounter, on levels of self-actualization: A comparative studyDoctoral dissertation, University of Toledo.
Moreno, J. L. (1966). The International Handbook of Group Psychotherapy: Ed. by JL Moreno Et Al, New York: Philosophical Library.
Moreno, Z. T., Blomkvist, L. D., & Rützel, T. (2000). Psychodrama, surplus reality and the art of healing. London & New York: Psychology Press.
Morgan, E. M., & Korobov, N. (2012). Interpersonal identity formation in conversations with close friends about dating relationships. Journal of Adolescence, 35(6), 1471-1483.
Neihart, M. (1999). The impact of giftedness on psychological wellbeing: What does the empirical literature say. Roeper Review, 22(1), 10-17.
O’Shea, G., Spence, S. H., & Donovan, C. L. (2015). Group versus individual interpersonal psychotherapy for depressed adolescents. Behavioural and Cognitive Psychotherapy, 43(10), 1-19.
Rani, G. S., & Devi, M. S. (2014). A Study on pattern of identity development among adolescents. InternationalJournal of Science and Research (IJSR), 5(2), 778-781.
Razmjoo, A. (2012). Language and identity in the Iranian context: The impact of identity aspects on EFL learners' achievement.Journal of Teaching Language Skills, 29(2), 99-121.
Ryrie, I., & Norman, I. (2004). The origins and expression of psychological distress. The Art and Science of Mental Health Nursing: A Textbook of Principles and Practice.Open University, Maidenhead.
Slade, T., Grove, R., & Burgess, P. (2011). Kessler Psychological Distress Scale: Normative data from the 2007 Australian National survey of mental health and wellbeing. Australian and New Zealand Journal of Psychiatry, 45(4), 308-316.
Tajfel, H., & Turner, J. C. (1979). An integrative theory of intergroup conflict. The Social Psychology of Intergroup Relations, 33(47), 74.
Thoits, P. A. (1991). On merging identity theory and stress research. Social Psychology Quarterly,54 (2), 101-112.
Triandis, H. C., (1989). The self and social behavior in differing caltural contex. Psychology Review, 96, 509-520.
Weisz, J. R. (2004). Psychotherapy for children and adolescents: Evidence-based treatments and case examples.Cambridge: Cambridge University Press.
Wittchen, H. U., Jacobi, F., Rehm, J., Gustavsson, A., Svensson, M., Jönsson, B., & Faravelli, C. (2011). The size and burden of mental disorders and other disorders of the brain in Europe 2010. EuropeanNeuropsychopharmacology, 21(9), 655-679.
Yalom, I. D. (1995). The theory and practice ofgroup psychotherapy: Basic Books.