بررسی عددی اثر پارامترهای کاری بر راندمان محسوس چرخ مبدل گرمایی
Subject Areas : Smart & Advanced Materials
1 - گروه مهندسی مکانیک، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - دانشکده مهندسی مکانیک، گروه تبدیل انرژی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
Keywords:
Abstract :
در این مقاله یک نمونه چرخ مبدل گرمایی از نوع چرخ گرمایی محسوس به صورت یکبعدی و غیردائم با استفاده از روش حل عددی اختلاف محدود بر پایه برنامه نویسی مدلسازی شدهاست. معادلات حاکم شامل معادلات بقای انرژی در جریان هوا و در بدنه مبدل گرمایی گسسته شده و به صورت کوپل حل شدهاست. نتایج عددی بدست آمده نشان داد که بعد از گذشت حدود سی تا چهل سیکل، چرخ به شرایط کاری پایا میرسد و راندمان چرخ مقداری ثابت میشود. در شرایط کاری پایا، توزیع دما هم برای جریان هوا و هم برای بدنه مبدل گرمایی دارای توزیع تقریبا خطی میباشد. توزیع دما در راستای چرخ در زمانها و مکانهای مختلف تا رسیدن به حالت پایا مورد تحلیل قرار گرفت. در نهایت، بررسی اثر پارامترهای مختلف چرخ گرمایی بر راندمان چرخ با استفاده از مدل عددی توسعهیافته انجام شد. نتایج عددی نشان داد که راندمان محسوس چرخ را میتوان با کاهش دبی حجمی، کاهش میزان تخلخل بدنه مبدل گرمایی، افزایش تعداد واحد انتقال (NTU) افزایش داد.