A Study of the manifestations of metamorphosis in Gholam Hossein Sa'edi’s Works with respect to Gérard Genette's Theory of Hypertextuality
Subject Areas : مطالعات نقد ادبیelahe feizimoghadam 1 , Mohammad Aref 2 , Mohammadreza Sharifzadeh 3
1 - Ph. D. student in Department of Comparative and Analytical Studies of Islamic Art, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
2 - Associate Department of Theater, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
3 - Associate professor of Department of Art Research, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
Keywords: dramatic literature, hypertextuality, Metamorphosis, fiction literature, Gholam-Hossein Sa'edi,
Abstract :
The purpose of this article is the hypertextuality study of manifestations of metamorphosis in Gholam-Hossein Sa'edi's works according to Gérard Genette's theory of hypertextuality. This theory is one of the five types of Genette's theory of transtextuality which concentrates on inspiration, derivation and effectiveness of the hypotext on the hypertext. Besides, this theory includes two basic types, imitation and transformation. Metamorphosis is considered as one of the most remarkable elements in myths, folk tales, and legends. Based on this process, unexpected and gradual changes demonstrate themselves in the appearance and sometimes in the conscience of the creatures and they transform from one form to another while displaying different performances. Moreover, sometimes they can appear in the combined structure of humans, animals, plants, and objects. Literature is the origin of presence of these manifestations and they have had mutual effects on each other over the time. The mutual impressiveness and effectiveness provide an opportunity to study them with respect to the theory of hypertextuality especially by considering contemporary literatute as the target resources which fewer researchers have focused on it. The results of the study demonstrate that the manifestations of the metamorphosis exist in thirteen stories, one novel, six plays, and three screenplays written by Gholam-Hossein Sa'edi. In this article, based on the descriptive-analytical method, these manifestations were classified and determined in three different groups and then they were studied based on a qualitative content analysis. At the end, impressiveness of these manifistations in Gholam-Hossein Sa'edi's works from ancient literature and folk tales has been studied according to the hypertextuality theoretical framework. The results represent that Gholam-Hossein Sa'edi sometimes has used these manifestations with direct and indirect influence of ancient and religious narratives and folk tales (hypotext) in his works (hypertext), however, in most of the time, he has used his creativity and imagination to make these manifestations in favor of progress of the story.
القزوینی، زکریا بن محمد بن محمود (1373). آثارالبلاد و اخبارالعباد. بیروت: دارالآفاق الجدیدة.
آموزگار، ژاله (1395). تاریخ اساطیری ایران. تهران: سمت.
اوستا کهنترین سرودها و متنهای ایرانی (1385). جلد اول، گزارش و پژوهش: جلیل دوستخواه. تهران: مروارید.
جابز، گرترود (1370). سمبولها (کتاب اول، جانوران). مترجم: محمدرضا بقاپور. تهران: مترجم.
دادگی، فرنبغ (1369). بُندهش. مترجم: مهرداد بهار. تهران: توس.
درویشیان، علی اشرف و خندان، رضا (1378). فرهنگ افسانههای مردم ایران. تهران: کتاب و فرهنگ.
رستگارفسایی، منصور (1383). پیکرگردانی در اساطیر. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
ساعدی، غلامحسین (1377الف). آشفتهحالان بیدار بخت (ده داستان کوتاه). تهران: بهنگار.
ساعدی، غلامحسین (1345الف). اهل هوا (تکنگاری). تهران: مؤسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی.
ساعدی، غلامحسین (1351الف). آی بیکلاه، آی باکلاه (نمایشنامه). تهران: نیل.
ساعدی، غلامحسین (1348). پروار بندان (نمایشنامه). تهران: نیل.
ساعدی، غلامحسین (1377ب). ترس و لرز (شش داستان کوتاهِ پیوسته). تهران: قطره.
ساعدی، غلامحسین (1351ب). توپ (رُمان). تهران: نیل.
ساعدی، غلامحسین (1349الف). جانشین (نمایشنامه). تهران: آگاه.
ساعدی، غلامحسین (1350). چوب بهدستهای وَرَزیل (نمایشنامه). تهران: مروارید.
ساعدی، غلامحسین (1377ج). ضحاک (نمایشنامه). تهران: بهنگار.
ساعدی، غلامحسین (1367). عافیتگاه (فیلمنامه). تهران: اسپرک.
ساعدی، غلامحسین (1349ب). عزاداران بیل (هشت داستان پیوسته). تهران: نگاه.
ساعدی، غلامحسین (1377د). گاو (فیلمنامه). تهران: معین.
ساعدی، غلامحسین (1345ب). گور و گهواره (سه داستان کوتاه). تهران: نیل.
ساعدی، غلامحسین و مهرجویی، داریوش (1378)، مولوسکورپوس (فیلمنامه). تهران: چشمه.
ساعدی، غلامحسین (1355). واهمههای بینام و نشان (شش داستان کوتاه). تهران: نیل.
ساعدی، غلامحسین (1349ج). وای بر مغلوب (نمایشنامه). تهران: نیل.
فضائلی، سودابه (1384). فرهنگ غرایب: جلد اول. تهران: افکار.
قاضیزاهدیگلپایگانی، علی (1379). قصص یا داستانهای شگفتانگیز قرآن مجید. تهران: اسلامیه.
گرین، راجر لنسلین (1392). اساطیر یونان. مترجم: عباس آقاجانی. تهران: سروش.
ناس، جانبایر (1354). تاریخ جامع ادیان. مترجم: علی اصغر حکمت. تهران: پیروز.
نامورمطلق، بهمن (1386). ترامتنیت؛ مطالعة روابط یک متن با دیگر متنها، پژوهشنامه علوم انسانی. (56): 83-96.
هدایت، صادق (1390). نیرنگستان (نسخه الکترونیکی). تهران: جاویدان.
یاحقی، محمدجعفر (1394). فرهنگ اساطیر و داستان وارهها در ادبیات فارسی. تهران: فرهنگ معاصر.
Bane, T. (2016). Encyclopedia of Giants and Humanoids in Myth, Legend and Folklore. Jefferson, North Carolina: McFarland & Company, Inc., Publishers.
Genette, G. (1997). Palimpsests: Literature in Second Degree (translated into English by Channa Newman, Claude Doubinsky and Gerald Prince). Lincoln, Nebraska: University of Nebraska Press.
Głownia, D. (2013). Ojciec filmu japońskiego i jego największa gwiazda: współpraca Shōzō Makino i Matsunosuke Onoe w kontekście narodzin i rozwoju profesjonalnej japońskiej branży filmowej. Tematy z Szewskiej, 9, 76-101.
Krings, M., Stone, A., Schmitz, R.W., Krainitzki, H., Stoneking, M., & Pääbo, S. (1997). Neandertal DNA Sequences and the Origin of Modern Humans. Cell ress, 90, 19–30.
Piégay-Gros, N., Bergez, D. (1996). Introduction à l'intertextualité. Paris: Dunod.
www.bodleian.ox.ac.uk
www.historyofjapan.co.uk
www.ulib.isri.cmu.edu
_||_