Individual Originality in the Political Opinion of Imam Ali
Subject Areas :
International Relations
Abasali Rahbar
1
,
Ali MalekZade
2
1 - Assistant Professor and faculty member of Allameh Tabatabai University, Department of Political Science, Tehran
2 - Graduated MA in Political Science, Islamic Azad University Central Tehran
Received: 2010-12-21
Accepted : 2011-03-16
Published : 2011-03-16
Keywords:
justice,
Socialism,
Keywords: Individualism,
Political Ideology,
Government Role,
Abstract :
Abstract
Individual originality usually is utilized along with society originality including many meanings; one of those concepts used about this word is the status of being reality for something called origin, and the other one regarded as its subsidiary. Since human is considered as being called animal capable of talking, as a being possessing wisdom and will, and deciding through thought and wisdom in order to live, historical and ancient findings show prove that human initially possesses social life which is due to more wellbeing and security but occasionally social life has bought him/her many limitations that has been faced with two theories of sociologists, i.e. individualism and socialism. Since Imam Ali ideology originated by Islam and in Islam it is the individual addressed by God, and he/she should precisely apply God's commands in his/her individual or social life, thus society and individual position is discussed in the political ideology of Imam Ali concluding that though society plays a special role in this theory, in His vision, any individual possesses originality since it is because of individuals that form a society and it is his/her request resulting in different traits in the various societies.
References:
منابع
برگ، اتو کلاین(1362). روانشناسی اجتماعی.ترجمه علی محمد کاردان.تهران، نشر اندیشه، چاپ هشتم.
برتداند، راسل، (1353 )، تاریخ اندیشه غرب، ترجمه نجف دریا بندری، تهران، شرکت سهامی کتابهای جیبی، چاپ سوم.
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی(1384). اندیشه سیاسی در گفتمان علوی. [قم]، بوستان کتاب، انتشارات حوزه علمیه.
جعفری، محمد تقی(1362). شرح و تفصیل نهج البلاغه: رسالت انسانی و شخصیت علی (ع). تهران، انتشارات دفتر فرهنگ اسلامی.
جعفری، محمد تقی(1369). حکمت اصول سیاسی اسلام. تهران، بنیاد نهج البلاغه.
خاتمی، سید احمد(1378). رسالت خواص. قم، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه.
خاتمی، احمد(1388). منشور حکمت و حکومت؛ سیری در نامه امام علی(ع) به مالک اشتر. [تهران]، بنیاد نهج البلاغه.
دورانت، ویل(1362). تاریخ فلسفه، زریاب خویی. [بی جا]، دانش.
راسل، برتراند(1353). تاریخ فلسفه غرب. ترجمه نجف دریابندی. شرکت سهامی کتاب های جیبی، چاپ سوم.
رجبی، محمود(1380). انسان کامل. قم، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، چاپ سوم.
رسولی محلاتی(1362). درس هایی از تاریخ تحلیلی اسلام. قم، وزارت ارشاد اسلامی، چاپ اول.
سید رضی(1384). نهج البلاغه. ترجمه محمد دشتی. مشهد، آستان قدس رضوی، چاپ چهارم.
سید علوی، سید ابراهیم(1379). عدل و عدالت در نهج البلاغه. [تهران]، بنیاد نهج البلاغه، چاپ اول.
شریفی، احمد حسین(1388).موج فتنه از جمل تا جنگ نرم. تهران، کانون اندیشه جوانان، چاپ یازدهم.
عالم، عبدالرحمان(1375). بنیاد علم سیاست تهران نشر نی چاپ پنجم
عمید، حسن(1369). فرهنگ نو مفصل عمید. تهران، امیرکبیر.
عنایت، حمید(1376). بنیاد فلسفه سیاسی در غرب. تهران، دانشگاه تهران.
فاستر، مایکل(1361). خداوندان اندیشه سیاسی. ترجمه شیخ الاسلام. تهران، امیر کبیر.
فروم، اریش(1356). گریز از آزادی.ترجمه عزت ا... فولادوند. تهران، شرکت سهام های کتاب های جیبی، چاپ سوم.
فروند، ژولین(1362). جامعه شناسی ماکس وبر. ترجمه عبدالحسین نیک گهر.تهران، نشر نیکان.
کار، ای اچ(1345). بررسی پیشگامان سوسیالیزم از دیدگاه تاریخ. ترجمه یحیی شمس. تهران: امیر کبیر.
کلینی، (1360). اصول کافی. ترجمه سید هاشم رسولی.نشر فرهنگ اهل البیت.
لاهیجی، زین العابدین.حقوق از دیدگاه نهج البلاغه.
محمد شریف محمد(1365)، تاریخ فلسفه در اسلام.ج2.تهران، مرکز نشر دانشگاهی.
محمدی، جمعه خان(1383). تعدیل نابرابری های اجتماعی در دولت امام علی(ع). تهران، امیر کبیر، چاپ اول.
مصباح یزدی، محمد تقی(1372). جامعه و تاریخ از دیدگاه قرآن. [تهران]، سازمان تبلیغات اسلامی، چاپ دوم.
مصباح یزدی، محمد تقی(1380). نظریه سیاسی اسلام. [قم]، مؤسسه امام خمینی (ره)، چاپ سوم.
مطهری، مرتضی(1352). شناخت از دیدگاه قرآن. وحید، چاپ اول..
------(1369). جاذبه و دافعه علی (ع). قم، صدرا، چاپ دهم.
مؤسسة البلاغ.(گروه محققین). سرچشمه های نور. ترجمه محمدصلحی، محمد تقی رهبر. تهران، امیر کبیر.
مؤسسه حکمت و فرهنگ اسلامی(1389). عدالت در گرداب؛ جریان شناسی تحلیلی حکومت علوی. تهران، شابک، چاپ اول.
نراقی، احسان(1347). علوم اجتماعی و سیر تکوینی آن.چاپ دوم.
نفیسی، محمود(1379). سیری در اندیشه های سیاسی اجتماعی مسلمین.امیری، چاپ اول.
نقیب زاده، احمد(1380). در آمدی بر جامعه شناسی سیاسی. تهران، سمت، ج2.
نوری همدانی، حسین(1360). خواجه در نهج البلاغه. قم، دفتر نشر انتشارات اسلامی.
نیچه، فردریش(1362). فراسوی نیک و بد. ترجمه داریوش آشوری. تهران
37. مؤسسه پژوهشی امام علی(ع). باب العلم. اصفهان، مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) [ لوح فشرده].
38. مؤسسه پژوهشی امام علی (ع). دانشنامه علوی. قم: مؤسسه پژوهشی امام علی(ع)، ، [لوح فشرده]