Examining the Effects of Social Networks and Social Behavior on Electronic Businesses(Based On the Experiences Gained During the Covid-19 Epidemic)
Subject Areas : Management
Nasrin Gharibi
1
,
SayyedKamran Yeganegi
2
,
Behnoush Jovari
3
1 - MA ; Department of Management, Electronics Branch Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 - Assistant Professor, Department of Industrial Engineering, Zanjan Branch, Islamic Azad University, Zanjan, Iran
3 - Assistant Professor, Department of Public Management, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
Keywords: electronic business, Social networks, COVID-19, Social behaviors,
Abstract :
The current applied research was conducted with the aim of investigating the effects of social networks and social behavior on electronic businesses during the Covid-19 pandemic. E-business was considered in two dimensions: the use of e-business systems and the development of e-business systems. Research is of applied type. researcher-made questionnaire derived from standard questionnaires was prepared and compiled as a research tool. The statistical population studied included all e-business managers on instagram.Eighty managers participated through the snowball methodin. The data were analyzed with the statistical package of social sciences. At a significance level of 0.05, the findings indicate that during the Covid-19 pandemic social networks and social behavior have a positive relationship with e-business. Also, social networks have a positive relationship with the developing and using of business systems. However, no such effect was seen in the relationship between social behavior and the developing and using of electronic business systems.
_|1) احمدی فرد پ، خداداد حسینی س ح، آذر ع. (1399). بررسی اثرات شبکههای اجتماعی و تجارت الکترونیکی بر عملکرد شرکتهای تولیدی مستقر در شهرک صنعتی رشت، هفدهمین کنفرانس بینالمللی مدیریت، تهران
2) امیری طهرانی، سید محمدرضا. ) 1394). " تجارت الکترونیک از دیدگاه فلسفه تکنولوژی"، نشریه فلسفه علم، (2)1.
3) آموسی ن، زکی پور م. (1400). تأثیر شبکههای اجتماعی بر کسبوکار، دومین همایش ملی مدیریت نوین و کسبوکارهای نوپا، شیراز.
4) جلیل پور، پیمان. (1394). بازاریابی در کتابخانهها از طریق رسانههای اجتماعی: مزایا و چالشها، فصلنامه تحلیلی – پژوهشی کتاب مهر، شماره 17 و18، 43-26.
5) دلافروز، نرگس، عبادی، بهروز، احمدی، مژگان. (1398). بررسی نقش بازاریابی رسانههای اجتماعی در وفاداری مشتری: چارچوب مبتنی بر مدل 3C (ساختار سازمانی، محتوا و زمینه). مطالعات مدیریت و کارآفرینی، 24(4), 208-221.
6) رفیع پور، فرامرز. (1387). آناتومی جامعه: مقدمهای بر جامعهشناسی کاربردی. تهران: نشر شرکت سهامی انتشار.
7) شارع پور، محمود. (1391). نقش شبکههای اجتماعی در بازتولید نابرابری آموزشی، فصلنامه تعلیم و تربیت شماره170،91.
8) شکری، ح. (1400). بررسی تأثیر بازاریابی شبکههای اجتماعی بر بهبود کسبوکار الکترونیکی. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور استان تهران، مرکز پیام نور تهران جنوب.
9) فارسی س، سایبانی ح ر، سوادی م. (1400). معادله ساختاری عوامل مؤثر بر بازاریابی الکترونیکی در فضای حاکم بر کسبوکار ورزشی، فصلنامه مدیریت کسبوکار، 12 (49).
10) فولادی کیا ا، تقی پور ف، نقش ا ر. (1400). اهمیت و نقش شبکههای اجتماعی بهمنظور اعتماد به تجارت الکترونیکی، فصلنامه کارافن، 18(2).
11) Dotan, A., David, P., Arnheim, D., et al. (2022). The Autonomic Aspects of the Post-COVID19 Syndrome. Autoimmunity reviews, Vol. 21, No. 5, PP. 103071. https://doi.org/10.1016/j.autrev.2022.103071
12) Gupta V, Rubalcaba L, Gupta C, Pereira L. F. (2022(. Library social networking sites for fostering startup business globalization through strategic partnerships. The Journal of Academic Librarianship, 102504. https://doi.org/10.1016/J.ACALIB.2022.102504
13) Jacob A, Teuteberg F. (2020(.Towards a Taxonomy for design options of social networking technologies in sustainable business models.Sustainability, 13(1), 81. https://doi.org/10.3390/su13010081.
14) Jovari, B. (2024). International Scientometric Systems: A study of acceptance management in academic communities. International Journal of Information Science and Management, 22(1). Doi: 10.22034/ijism.2023.1977966.0
15) Jovari, B, Karamati Nojeh deh S M. (2023). Narrative research on the Corona virus epidemic and human resources management in educational systems, 7th International Conference on Social Studies, Law and Popular Culture, Tehran, https://civilica.com /doc/1716974
16) Luo C. (2021). Analyzing the impact of social networks and social behavior on electronic business during COVID-19 pandemic. Information Processing & Management, 58(5), 102667. https://doi.org/10.1016/j.ipm.2021.102667
17) Moreno M, Jelenchick L, Koff R, Eikoff J, Diermyer C, Christakis D. (2012). Internet use andmultitasking among older adolescents: An experience sampling approach. Computers in HumanBehavior28 (4) pp.102-1097. https://www.academia.edu/48502745/
18) Neethu Rs, N., Reddy, M., Batra, S., et al. )2022(. Vitamin C and its therapeutic potential in the management of COVID19. Clinical nutrition ESPEN, Vol. 50, PP. 8–14.. https://doi.org/10.1016/j.clnesp.
19) Sathishkumar V. E, Agrawal P, Park J, Cho Y. (2020). Bike Sharing Demand Prediction Using Multiheaded Convolution Neural Networks. In BASIC & clinical pharmacology & toxicology, 126 pp. 264–265.
20) Yun J. J, Won D, Park K, Jeong E, and Zhao X. (2019). The role of a business model in market growth: The difference between the converted industry and the emerging industry. Technological Forecasting and Social Change, 146, 534–562. DOI: 10.1016/j.techfore.2019.04.024
|_