Comparative Study of the Components of Magical Realism in the Novels of The Tooba and the Meaning of Night and The Garden of a Thousand Twist Pathways
Subject Areas : Abstract ArticlesBehruz Azhari 1 , Hamid Reza farzi 2 , Ali Dehqan 3
1 - PhD Student, Department of Persian Language and Literature, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran.
2 - Department of Persian Language and Literature, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran.
3 - Associate Professor, Department of Persian Language and Literature, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran.
Keywords: magical realism, Keywords: comparative literature, Borges, the garden of a thousand twist pathways, Parsipour, the Tooba and the meaning of the night,
Abstract :
Abstract The foundation of " Magical Realism " is built on reality, but the writer of such literary genre, includes so much ultra realistic phenomena in the real texture of the story which it becomes easily believable to the reader. We have studied the important elements of magical realism in The Tooba and the meaning of the night from Shahrnoosh Parsipour and a collection of short stories of The Garden of a thousand twists from Jorges Luis Borged. In by analytical and comparative method. The results of the story show that among the components studied, overstatement and exaggeration and alliance and dualism have allocated the most part of share to themselves. And also, by comparing the two articles one finds that quietness and silence have been used more in The Tooba and the Meaning of the Night than The Garden of a Thousand Twist Pathways. At the same time, the texture of dualism and reconciliation and also sarcasm and allusion are more colorful in the garden of pathways from the Parsipour novel; and it seems that the lack of the essence of sarcasm in some parts of it has endangered the believability of the events.
فهرست منابع و مآخذ
الف - کتب
- اچه واریا، گنزالس، (1384)، داستانهای کوتاه آمریکای لاتین، ترجمة عبدالله کوثری، تهران: نشر نی، چاپ پنجم.
- باقری، نرگس، (1387)، زنان در داستان، تهران: مروارید، چاپ اوّل.
- باورز، مگی آن، (1394)، رئالیسم جادویی، ترجمة سحر رضا سلطانی، تهران: روزنه، چاپ اوّل.
- بورخس، خورخه لوئیس، (1369)، باغ گذرگاههای هزارپیچ، ترجمة احمد میرعلائی، تهران: نشر رضا، چاپ اوّل.
- پارسیپور، شهرنوش، (1382). طوبا و معنای شب، تهران: البرز، چاپ پنجم.
- سناپور، حسین، (1387)، جادوهای داستان: چهار جستار داستاننویسی، تهران: چشمه، چاپ اوّل.
- شاملو، احمد، (1376)، آیدا: درخت وخنجر و خاطره، تهران: مروارید، چاپ اوّل.
- شمیسا، سیروس، (1393)، مکتبهای ادبی، تهران: قطره، چاپ پنجم.
- میرصادقی، جمال، (1376)، عناصر داستان، تهران: سخن، چاپ سوم.
- میر صادقی (ذوالقدر)، میمنت، (1379)، رمانهای معاصر فارسی، تهران: نیلوفر، چاپ اوّل.
- میرعابدینی، حسن، (1387)، صد سال داستاننویسی ایران، ج 3 و 4. چ 5، تهران: چشمه.
- هاکس، مستر، (1377)، قاموس کتاب مقدّس، تهران: اساطیر، چاپ اوّل.
ب: مقالات
- کسیخان، حمیدرضا، (1390)، «بررسی رئالیسم جادویی در طبل حلبی گونترگراس و یک صد سال تنهایی گابریل گارسیا مارکز»، دو فصلنامة زبانپژوهی، سال 2/ شمارة 4، از ص105تا ص 126.
- نیکوبخت، ناصر و رامیننیا مریم، (1384)، «بررسی رئالیسم جادویی و تحلیل رمان اهل غرق»، پژوهشهای ادبی دانشگاه شهید مدرّس، شماره 8، از ص 139 تا ص 154.
- ناظمیان رضا و دیگران ، (1393)، «بررسی گزارههای رئالیسم جادویی در رمانهای عزاداران بیل غلامحسین ساعدی و شبهای هزارشب نجیب محفوظ»، فصلنامة ادب عربی، سال 6/ شمارة 2، از ص 157تا ص 178.
ج - لاتین:
16- Chanady, Amaryll. Magical realism and the Fantestic, New York, Gar Land Publishing.
17- Baily, Angela،21/01/2004» Literature:Theory and history«www.GooGle.com.
18- Considering Elements of Magical Realism in “Touba and the Meaningof Night” by Shahrnush Parsipur and “The Garden of Forking Paths” by Jorge Luis Borges.
_||_