Studying the Elements of Emotion in Ahmad Shamloo's Poetry
Subject Areas : Abstract ArticlesSeyyed Hassan Sharifi 1 , Arash Moshfaghi 2 , aziz Hojjaji Kahnooj 3
1 - PhD Student, Department of Persian Language and Literature, Bonab Branch, Islamic Azad University, Bonab, Iran.
2 - Faculty member of Islamic Azad University, Bonab Branch
3 - PhD Student, Department of Persian Language and Literature, Bonab Branch, Islamic Azad University, Bonab, Iran.
Keywords: emotion, Shamloo, individual, Keywords: poetry, social and humanistic emotions,
Abstract :
Abstract Emotion is of aesthetic elements and the way the poet deals with the events and phenomena of the existence and also his approach to them. The poet, in an awareness of human stance, is not indifferent to the excitement and feelings that form his emotions. In reality, emotion is one of the main columns of the poetry such as speculation, rhythm, language which make up the bases of poetry. The deeper the poet's emotional relation with the phenomena and his surrounding world, the more his poetry will be of the emotional value. In Ahmad Shamloo's poetry, the element of emotion has a higher stance. We have tried, in this paper, to study it in his poetry, in a descriptive and analytic way. Using Shafiee Kadkani's classification (individual, social and humanistic selves) we have categorized the types of emotion into individual, social and humanistic way and have studied Shamloo's collection of poetry in the frame of that classification. The present study shows that personal and social emotions were used more in his earlier period of composing poetry from 1330 to 1343 and he has used individualistic and humanistic emotions between ( 1343 – 1344 ) and (1345 – 1379) respectively. That's, the third period of the ghognoos (phoenix) in the rain of the story of relentlessness, love, hate, hopelessness, anger and chagrin to be mentioned in Shamloo's poetry.
فهرست منابع و مآخذ
الف: کتب
1- اتکینسون، ریتال، ال. و همکاران، (1378)، زمینۀ روانشناسی هیلگارد، ترجمۀ حسن رفیعی، تهران: ارجمند، چ اوّل.
2- پاشایی، ع، (1382)، نام همة شعرهای تو (زندگی و شعر احمد شاملو)، ج2، تهران: نشر ثالث، چ دوم.
3- پورنامداریان، تقی، (1390)، سفر در مه، تأمّلی در شعر احمد شاملو، تهران: سخن، چ چهارم.
4- حسینپور چافی، علی، (1387)، جریانهای شعر معاصر فارسی؛ از کودتا(1332) تا انقلاب(1357)، تهران: امیرکبیر، چ دوم.
5- روزبه، محمدرضا، (1395)، ادبیّات معاصر ایران؛ نظم، تهران: روزگار، چ ششم.
6- شاملو، احمد، (1346)، از هوا و آینهها، تهران: اشرفی، چ اوّل.
7-________، (1380)، مجموعۀ آثار، جلد یکم؛ دفتر شعرها، تهران: نگاه، چ دوم.
8- شفیعیکدکنی، محمدرضا، (1390)، ادوار شعر فارسی از مشروطیّت تا سقوط سلطنت، تهران: سخن، چ هفتم.
9-گنجی، حمزه، (1382)، روانشناسی عمومی، تهران: ساوالان، چ بیستم.
ب: مقالات
10- براهنی، رضا، (1384)، «گفتمان دوسویگی در شعر احمد شاملو»، گوهران، شمارۀ نهم و دهم، صص 66-36.
11- پیامنی، ملیحه و منیری، حجتالله، (1391)، «جلوۀ اندیشههای فلسفی در شعر شاملو»، حافظ، شمارۀ نود و چهارم، خرداد ماه، صص 58-54.
12- کریمیحکاک، احمد، (1396)، «احمد شاملو: شعر و شخصیت او»، در من بادمدادم، سرانجام؛ یادنامۀ احمد شاملو، به کوشش سعید پورعظیمی، تهران: هرمس، چ اوّل، صص 180-169.
13- مرادی، ایوب؛ فتاحی، فریده؛ یاسمی، مسلم؛ چالاک، سارا، (1396)، «بررسی عاطفۀ حماسی در شعر محمّدرضا شفیعیکدکنی (م.سرشک)»، نشریۀ ادبیّات پایداری، دانشکدۀ ادبیّات و علوم انسانی دانشگاه شهید باهنر کرمان، سال نهم، شمارۀ شانزدهم، صص 337-315.
_||_